تاثیری که زیبا نوشتن بر روی حروف و جملات بر جای می گذارد تاثیر روانی و درونی آن جمله را 100 برابر می کند و ذهن و ضمیر ناخودآگاه را درگیر می کند و علت آن نیز ذات زیبا پسند آدمی است.
در سال های اخیر تمرکز آموزش در مهدکودک ها و مدارس بر روی ریاضیات و علوم اصلی است اما پس اهمیت هنر در رشد کودک چه؟

در ادامه این مطلب در مورد تاثیرات و اهمیت هنر در کودکان صحبت خواهیم کرد.

اگر هنر را يکي از مهمترين عوامل انتقال فرهنگ بدانيم، به جرأت مي توان گفت، خط و زیبانویسی عالي ترين و شفاف ترين اثر هنري است که براي آيندگان به جاي مي ماند.
زیبا و خوانا و صحیح نوشتن اولین اموری هستند که پایه و اساس آن ها از دوران ابتدایی و پیش دبستانی و مهدکودک آغاز می شود و نقش بسیار مهم و تعیین کننده و تاثیرگذاری در زیبایی خط فرد در بزرگسالی دارد.
کودک یک کارتون را بخاطر زیبایی و جذابیت آن می بیند. حال اگر همان کارتون را با کیفیت بد برای او به نمایش در آورید خواهید دید دیگر برای او جذابیتی ندارد و نگاه نمی کند. درس و مدرسه نیز به همین شکل است اگر خوشنویسی و هنر و هر درس دیگری را به زیبایی و همراه بازی و سرگرمی به کودک آموزش دهید برای او جذابیت خواهد داشت و با علاقه دنبال می کند.
همه ما ساعات کلاس های نقاشی را در مهدکودک ها و پیش دبستانی های خود به یاد داریم و شاید به طور قطع بتوان گفت اولین جرقه از هنر و خلاقیت در ذهن هر کودکی همین نقاشی است اما هنر به نقاشی ختم نمی شود و این بزرگ ترین اشتباه رایج در مدارس و مهدکودک هاست.

خوشنویسی در دنیای کودکان

چرا از همان دوران کودکی، کودک را با موسیقی آشنا نمی کنند؟
چرا در مهدکودک ها حرفی از خوشنویسی نیست؟
چرا پایه های آموزش خوشنویسی را به مدرسه و بعد از یادگیری الفبا موکول می کنند؟
مگر یادگیری هنر و سن و سال و سواد لازم و ملزوم یکدیگرند؟

خوشنویسی یعنی شخصیت دادن به کودکان، یعنی دقت و تمرکز، یعنی نقاشی، یعنی یادگیری و با سوادی کودکان.
آشنا شدن با خوشنویسی و یادگیری آن ربطی به سواد و آشنایی با حروف الفبا ندارد، روش صحیح در دست گرفتن مداد، نوع حرکت دست روی کاغذ، زاویه قرار دادن دست، روش صحیح حرکت دست روی کاغذ و کشیدن اشکال هندسی، مهارت در خط کشیدن در شکل کشیدن و در کشیدن الگو های تکراری و… همه مهارت هایی است که از پایه های یادگیری خوشنویسی است و می توان در دوران کودکی و قبل از یادگیری حروف الفبا و در مهدکودک ها کودک را با این مهارت ها آشنا کرد زیرا همانطور که همه می دانیم در بین پایه های تحصیلی ابتدایی، کلاس اول از همه سنگین تر است و پر از مفاهیم پایه ای و اصولی و ابتدایی است که کودک باید آن ها را یاد بگیرد بنابراین اگر بخشی از آموزش در مهدکودک یا پیش دبستانی ها انجام شود هم حجم آموزش در کلاس اول کاهش می باید و هم یادگیری عمیق تر خواهد بود چون کودک وقت کافی برای تمرین و تکرار آن ها به روش های مختلف و حتی در قالب بازی را خواهد داشت.

طی تحقیقات مطالعات گسترده ای که در مدارس و محیط کشور ژاپن به عمل آورده شده است به این نتیجه رسیده اند که اکثریت مردم ژاپن نقاشی کشیدن را دوست دارند و نقاشی را خوب یاد گرفته اند. کودکان ژاپنی از بدو کودکی با قلم های بزرگ ژاپنی و مرکب اشکال هندسی و الگوهای تکراری را تمرین می کنند و خط می کشند و سپس کلمات و جملات را تمرین و می نگارند و به همین دلیل به مرور آنها نسبت به نقاشی مهارت بالایی پیدا می کنند و ناخودآگاه این مهارت بر خط آن ها تاثیر می گذارد و اکثر دانش آموزان ژاپنی خط زیبایی دارند زیرا وقتی مهارت بچه ها در قلم مو دست گرفتن بالا برود دیگر مداد یا خودکار برای آنها مشکلی نخواهد بود .

خط کودکان

برای آشنایی با سیستم نظام آموزشی سایر کشورهای توسعه یافته و الگوبرداری از آن ها پیشنهاد می کنیم این مطلب را نیز مطالعه کنید:

آموزش خط در مدارس سایر کشور ها

حال راه حل هایی برای آشنایی کودکان با مهارت های اصلی خوشنویسی را بیان می کنیم که می تواند در مهدکودک ها و پیش دبستانی ها به کار گرفته شود و یا در خانه با فرزندانتان تمرین کنید:

1- جهت ‌های درست نوشتن حروف الفبا را به کودک بیاموزید. بچه ها باید از راست به چپ بنویسند و نیاز دارند تا نحوه‌ نوشتاری صحیح حروف را یاد بگیرند برای مثال برای نوشتن «ا» حرکت دست باید از بالا به پایین باشد و یا نحوه نوشتن حروف گرد مانند «ن»، «ش» و…
اگرکودک شما برای نوشتن به کمک نیاز دارد دستش را بگیرید و با همدیگر حروف را بنویسید و حتما تمرین صحیح نوشتن حروف را با سرگرمی همراه کنید تا به فعالیتی مطلوب تبدیل شود و برای کودک جذابیت داشته باشد.
2- روی فاصله گذاشتن کار کنید و کودک را با فاصله بین کلمات و نیم فاصله بین حروف آشنا کنید این کار به خوانایی خط کودکان در آینده کمک می کند.
3- بازی ‌های مارپیچ و خط های درهم که پر از راه‌ های خمیده است بهترین روش برای افزایش مهارت ‌های حرکتی کودکان به شمار می ‌رود. استفاده از این روش به کودک کمک می ‌کند تا حرکت بین خطوط را بیاموزد و در رسم شکل حروف دقت بیشتری داشته باشد که نتیجه آن در دست خط کودکان قابل مشاهده است.

به تازگی به کوشش و ممارست و خلاقیت هنرمندان خط و قلم، اپلیکیشنی طراحی شده است که در آن با بازی و سرگرمی از ابتدایی ترین حرکات تا نحوه نگارش پیچیده ترین جملات با خط نستعلیق را آموزش می دهد و فرزندان شما می توانند در این اپلیکیشن تمرین کنند و نمره بگیرند و به مرحله بعدی بروند.

آموزش خط در کودکان

در این نرم افزار شما با هنرمندان و اساتید خط و قلم ارتباط می گیرید و می توانید اشکالات خود را از ان ها بپرسید و آن ها را رفع کنید.
در کنار این اپلیکیشن شما به هیچ جزوه و معلم و منبع دیگری نیاز نخواهید داشت  و آزمون  هایی پس از هر دوره برای هنرجوها قرار داده شده است که هنرجو می تواند خود را محک بزند.

تمامی خدمات خط و قلم از قبیل طراحی امضا، سفارش خوشنویسی، فروش آثار هنری، خوشنویسی کارت های دعوت، طراحی اسم پلاک طلا و جواهرات، طراحی تتو و… ازطریق این اپلیکیشن قابل پیگیری و سفارش است.

حسن این کار این است که کسانی که از طریق این اپ سفارش امضا می دهند برای آن ها فیلم و گیف آموزشی  ارسال می شود و همیشه در پنل کاربری ان ها ثبت و ذخیره می شود و حتی اگر 4-5 سال اینده به هر علتی دوباره به نسخه اصلی امضای خود و یا فیلم آموزشی آن نیاز پیدا کردند به سادگی وارد پنل کاربری خود می شوند و به آن دسترسی پیدا می کنند.

برای دانلود نصب این اپلیکیشن روی لینک زیر کلیک کنید:
لینک دانلود  اپلیکیشن خط و قلم

4- زمانی برای تمرین نوشتاری روزانه کودک در نظر بگیرید. بهتر شدن خط کودکان فقط با تمرین و ممارست دائمی امکان پذیر است. مثلا از کودک بخواهید تا لیست خرید روزانه منزل را بنویسد و یا از او بخواهید برای شما نامه بنویسد و یا خاطرات روزانه خود را در دفتری یادداشت کند.

خوشنویسی به کودکان کمک می ‌کند تا ویژگی ‌های هنرمندانه و خلاقانه ‌تری داشته باشند و باعث افزایش چشمگیر تمرکز آن ها می شود. تحقیقات نشان می دهد یادگیری خوشنویسی اعتماد بنفس کودکان را به شکل عجیبی بالا خواهد برد و پرورش ان هنر در می ‌تواند امتیازی چشمگیر در بزرگسالی برای آنان به همراه داشته باشد زیرا خوش خط بودن از جمله صفاتی است که همواره مورد توجه بسیاری  قرار می‌گیرد.

آرامش، نیرویی است که تمامی انسان ها در زندگی به دنبالش هستند و هر کس به طریقی آن را به دست می آورد. ارتباط با هنر، نقش موثری در تقویت روحیه دارد. کودکان با استفاده از هنر، آرامش درونی خود را پیدا می کنند و زیبایی های زندگی و دنیا را بهتر می شناسند و شخصیتی قوی تر و زیباپسند تر می سازند

و در آخر
هنر را از کودکان دریغ نکنید…

 

مطالب اخیر :

حضور خط و قلم در نمایشگاه اینوتکس
چگونه یک امضای جالب داشته باشیم؟
آموزش خط در مدارس سایر کشورها

5/5 - (1 امتیاز)