چرا به دنبال یاد گرفتن خط شکسته تحریری یا خط شکسته با خودکار هستید؟ بر اساس مطالعه‌های انجام شده یاد گرفتن خط و نوشتن، دو کارکرد مهم روی روحیات درونی و روان افراد دارد. شاید شنیده باشید که می گویند؛ خط خوش روی شخصیت انسان و دیدگاه سایرین نسبت به او اثر دارد. اما به راستی چرا؟ افراد با دیدن خط خوش در ذهنشان شروع به تحلیل می کنند، نتیجه این ارزیابی ذهنی اغلب بیانگر ویژگی های شخصیتی مفیدی مانند دقت و تلاش فردی، توجه و تعهد فرد و همینطور اعتماد به نفس است. پس اگر خطی زیبا داشته باشید افراد در مورد شخصیت درونی تان چنین برداشت هایی می‌کنند. بدست آوردن چنین دیدگاهی آن هم در موقعیت های مهم زندگی شما را به موفقیت نزدیک تر میکند.

اما دلیل دوم اکثر افراد برای یادگیری خط شکسته با خودکار و به طور کلی «نوشتن» مربوط به احساس آرامش است. نوشتن کمک میکند تا افکار پنهانی ذهنتان را کشف کنید، به خودتان اندکی استراحت بدهید و همینطور مرزها و قواعد روزمره را بشکنید و با نوشتن به آرامش ذهنی برسید. بعد از مشخص کردن دلیل تان برای یادگیری خط باید مسیر درست آموزش خط شکسته با خودکار را پیدا کنید. در این مطلب قصد داریم، فن کوزه گری در یادگیری خط شکسته تحریری را با شما به اشتراک بگذاریم. با ما همراه باشید.

آموزش خط شکسته با خودکار (خط شکسته تحریری) را از کجا شروع کنیم؟

برای شروع خط شکسته تحریری روش های مختلفی وجود دارد. در ادامه 9 نقطه شروع برای آموزش خط شکسته با خودکار معرفی شده که با توجه به سطح مهارتتان در خط و اولویت های یادگیری تان میتوانید یک یا چند مورد را انتخاب کنید.

1- خط نستعلیق را پیش از آموزش خط شکسته با خودکار یاد بگیرید.

اکثر استادان خط و خوشنویسی توصیه می کنند که یادگیری خط نستعلیق را قبل از خط شکسته تحریری شروع کنید. با وجود اینکه آموزش خط شکسته با خودکار و خط نستعلیق از جهت نحوه اجرای حروف و اتصالات به همدیگر شباهت دارند ولی خط شکسته تحریری به دلیل نوع نوشتار، نمونه تکامل یافته تر خط نستعلیق است. بنابراین تسلط روی خط نستعلیق کمک می کند تا در خط شکسته زودتر پیشرفت کنید.

2- از سرمشق‌‌های آماده استفاده کنید.

اگر دوست دارید به صورت خودآموز، آموزش خط شکسته با خودکار را یاد بگیرید. بهتر است از نمونه سرمشق های رایگان یا کتاب سرمشق خوشنویسی با خودکار استفاده کنید. از مزیت های سرمشق آماده یادگیری نحوه درست ترکیب کلمات و حروف بدون حضور استاد راهنما است. از لینک های زیر میتوانید سرمشق های آماده را دریافت کنید.

3- در کلاس مجازی یا حضوری آموزش خط شکسته با خودکار ثبت نام کنید.

استفاده از سرمشق های آماده برای آشنایی اولیه با خط شکسته تحریری مفید است ولی برای کسب مهارت بیشتر نیاز به یک استاد راهنما دارید که ایرادات شما را شناسایی و اصلاح کند. پس در قدم بعد باید به دنبال دوره های حضوری آموزش خط شکسته با خودکار بگردید. بیشتر آموزشگاه های خوشنویسی این دوره ها را ارائه می کنند. اما اگر به دلیل تحصیل، مشغله های شغلی و زندگی فرصت کافی برای شرکت در کلاس حضوری ندارید یا ترجیح می دهید برنامه زمانبندی کلاس های دوره خط شکسته تحریری را به صورت شناور و منعطف برای خودتان برنامه ریزی کنید، سری به دوره های آموزش مجازی خط خودکاری بزنید و با مزایای آموزش مجازی خوشنویسی با خودکار آشنا شوید.

4- فیلم های آموزش خط شکسته تحریری ببینید.

رسانه ها یکی دیگر از منابع مناسب برای یادگیری خط شکسته تحریری هستند. البته گاهی در تلویزیون هم برنامه های آموزش خط شکسته با خودکار پخش می شود ولی اگر به هر دلیلی نتوانستید این برنامه ها را ببینید در ادامه لینک برخی از آموزش های خوشنویسی با خودکار استاد لطفعلی خانی (در شبکه یک سیما) وجود دارد. برای شروع میتوانید آن ها را دانلود کنید.

5- خط شکسته با خودکار را رایگان یاد بگیرید.

در اینترنت فایل‌های ویدئویی و متنی زیادی برای آموزش خط شکسته با خودکار وجود دارد. در ادامه مجموعه‌ای از آموزش های رایگان سایت خط و قلم در مورد نحوه درست نگارش حروف، کشیده ها و ترکیب ها، نوشتن اشعار و.. را با شما به اشتراک می گذاریم. (آموزش ها دارای فایل ویدئویی و متنی هستند)

6- بسته‌های آموزشی خط تحریری را تهیه کنید.

بسته های آموزشی یکی دیگر از روش های خودآموز یادگیری خط شکسته تحریری هستند. این بسته ها در قالب فایل ویدئویی، توضیحات متنی و به همراه سرمشق های نمونه برای دو سطح آموزش مقدماتی و پیشرفته ارائه می شوند. برای مشاهده تعدادی از این پکیج ها به بخش بسته آموزش خوشنویسی با خودکار و ضخامت نویسی (خط ریز و شکسته تحریری) مراجعه کنید.

7- آموزش خط شکسته با خودکار در شبکه های اجتماعی را دنبال کنید.

با همه گیر شدن شبکه های اجتماعی، محتواهای آموزشی به ویژه مطالب مرتبط با خط شکسته تحریری رشد کرده اند. به همین خاطر تنها با عضویت در کانال تلگرام آموزش خط و خوشنویسی میتوانید موضوعات و نکات درسی جدید خط تحریری را به سادگی مشاهده کنید.

8- در آزمون‌های خوشنویسی شرکت کنید.

اگر تا به حال فکر می کردید هدف از شرکت در مسابقه برنده شدن و گرفتن جایزه است. زمان آن رسیده که نظرتان را آپدیت کنید. شما با شرکت در مسابقه های هفتگی و ماهانه خوشنویسی میتوانید مهارت هایی که در طول استفاده از کلاس های خط شکسته تحریری، دیدن فیلم ها و آموزش های رایگان و.. کسب کرده اید را محک بزنید. همچنین شرکت در آزموهای خوشنویسی فرصت خوبی برای یادگیری بهتر است. می پرسید چطور؟

بعد از هر یک از آزمون‌های مجازی خط تحریری برایتان یک کارنامه یا گزارش تهیه می شود. البته اگر از کاربران ویژه سایت برگزاری آزمون باشید یک استاد خوشنویسی به صورت اختصاصی ایرادات نگارشی شما را در قالب فایل آموزشی با شما در میان می گذارد و این یک تجربه هیجان انگیز برای برخورداری از راهنمایی های یک استاد خبره در زمینه آموزش خط شکسته با خودکار و زمان به ثمر رسیدن تلاش هایتان است.

9- گزارش آزمون‌ خط شکسته تحریری را مطالعه کنید.

بعد از هر آزمون خط شکسته با خودکار (خط تحریری) اغلب گزارش هایی در مورد بیشترین اشتباهات نوشتاری شرکت کنندگان و اصلاحات درست نویسی آن منتشر می شود. سایت خط و قلم یکی از آموزشگاه های مجازی با سابقه در زمینه برگزاری آزمون های خوشنویسی و خط تحریری است. در ادامه میتوانید برخی از گزارشات آزمون این سایت را که حاوی نکات آموزشی در مورد نوشتن ترکیبات، حروف دندانه دار، کشیده های درست و.. است را مشاهده کنید.

 

سخن آخر

اگر قصد یادگیری و آموزش خط شکسته با خودکار را دارید، خوب است که برای شروع از سرمشق های آماده و همینطور فایل های آموزش خوشنویسی رایگان کمک بگیرید. پس از اینکه از علاقه مندی خود برای ادامه مسیر مطمئن شدید از بسته های آموزشی، کتاب سرمشق خط تحریری و کلاس های آنلاین یا حضوری استفاده کنید. در کنار آن با شرکت در مسابقه ها و آزمون های خوشنویسی، سطح مهارت و یادگیری خودتان را ارزیابی کنید.

در این پست 9 روش مختلف برای یادگیری و آموزش خط شکسته با خودکار را معرفی کردیم. اگر روش های دیگری را می شناسید، پیشنهادات تان را در بخش نظرات همین پست مطرح کنید.

3.5/5 - (2 امتیاز)