آزمون خوشنویسی با خودکار شماره 35 در مهر ماه سال 97 برگزار شد و طبق روال همیشه متونی انتخاب شد و شرکت کنندگان مجاز به انتخاب یکی از این متون به دلخواه خود بوده و با دست خط خود در آزمون شرکت نمودند. عوامل متعددی در کسب امتیاز نقش دارد که می توان به ترکیب زیبا و نوشتن صحیح حروف و کلمات اشاره کرد. با ذکر این نکته که هدف اصلی آموزشگاه خط و قلم از برگزاری این آزمون ها ایجاد انگیزه و لذت بهره بردن از دست خط خوب برای تمامی افراد در تمام سنین است. تمامی نکات ذکر شده از روی دست خط هنر جویان و شرکت کننده گان بوده است.

در هنگام نوشتن کلمات و حروف در یک متن ادبی اگر به واسطه فشار بر خودکار در قسمت های مختلف از حروف ضخامت بیشتری بتوان ایجاد کرد، قطعا خط تحریری زیباتر و جذاب تری خواهیم داشت و قطعا برای استفاده از ضخامت در نوشتن باید اطلاعات کامل و آگاهی لازم از این سبک را داشته باشید.

اطلاعات بیشتر درباره ضخامت نویسی با خودکار

برای تمامی عزیزان و دوستاران زیبانویسی که میخواهند از این سبک در خط تحریری خود استفاده کنند باید به فاصله ها ترکیباتی که استفاده میکنند و از همه مهم تر نحوه ی اجرای اتصالات و حروف در کلمه دقت کنند. همین طور که خط این هنرجوی عزیز را مشاهده میکنید فاصله ای که در اجرای کلمه “فراموش” ایجاد شده باعث از بین رفتن زیبایی خط شده. شما حتما باید در هنگام نوشتن با آرامش و با رعایت نکاتی ضخامت نویسی زیبایی خاصی را به خط خود بدهید.

(برای اطلاعات بیشتر از نکات ضخامت نویسی و مشاهده فیلم های آموزشی در این رابطه حتما به سایت خط و قلم مراجعه کنید)

استفاده صحیح از کشیده ها در خوشنوسی در جمله بندی ها و ترکیبات نقش بسیار پر رنگی در زیبایی دارد که شامل انتخاب نوع کشیده جایگاه کشیده و محل قرار گیری کشیده میشود.

  1. استفاده از حروف کشیده در ابتدا و انتهای سطر ها یکی از اشتباهاتی است که به کرات در بین افراد دیده میشود.
  2. نکته دوم در رابطه با کلمه “فراموش ” که انتخاب و اولویت کشیده با حروف دندانه دار است پس اولویت کشیده با حرف “شین “میباشد نه “ف”

شکسته از نظر سرعت در نوشتن کاربرد زیادی دارد و همچنین خطی است ظریف، زیبا و چشم نواز و حرکت دست در آن آزاد تر است اما هرگز نباید این سرعت را فدای زیبایی کرد زیبایی که در اتصالات و نحور اجرای حروف متصل و پیوسته به هم شکل میگیرد. در خط شکسته برای اتصال دو حرف به هم بدون ایجاد هیچ زاویه ای و با دور زدن انجام میشود.(در اتصال “و” به “الف” حرف “و” را کمی کشیده تر و محل اتصال را با دور زدن جمع می کنیم.)

در رابطه با خط شکسته چند نکته کلیدی و مهم را خدمت تمامی دوستان و علاقمندان به زیبا نویسی بیان میکنیم که با رعایت همین چند نکته چهره خط خودتان را در خط شکسته متحول کنید.

  • حروفی که دارای کشیدگی پیاپی و پشت سر هم هستن باید در یک راستا و هماهنگ با هم باشند تا بر زیبایی نوشته بیفزایند همان طور که در سطر اول تصویر بالا مشاهده میکنید اجرای نامناسب و ناتمان حروف “س ” و “ی” باعث از بین رفتن زیبایی این سطر و کل صفحه شده است.
  • برای حفظ توازن سطر در نوشته باید پراکندگی کلمات در ابتدا ، اواسط و انتهای جمله به یک میزان و هماهنگ باشد که این دوست عزیز در اواسط سطر با کم کردن فاصله کلمات و این نظم را بر هم زده اند.

باید دقت کرد که تمام حروف دوار با یک دور یکسان و مساوی و با رعایت تناسب بین آن ها نوشته شوند. {ن ل ح ج ی} ولی این دوست عزیز در قسمت هایی که میتوانستند از این اتصالات استفاده کنند از آن چشم پوشی و با اجرای سریع و نیمه تمام کلمات زیبای خط شکسته را از متن خود دریغ کردند. در انتها عدم هماهنگی بین کلمات که کلماتی که چند بار تکرار شدند و هر بار با شکلی متفاوت نوشته شده.

تصحیح دست خط تعدادی از شرکت کنندگان در آزمون 35

نویسنده و تصیحح : سعید رفیعی

امتیاز خود را ثبت کنید