اتفاق بسیار خوشایندی که در عرصه خوشنویسی و آن هم در خط تحریری شکل گرفت اضافه شدن آیتم آموزش خط در یکی از برنامه های خوب صدا و سیما در “شبکه 1” و آن هم برنامه “سیمای خانواده” بود، که لازم میدانیم از تیم تولید این مجموعه عالی تشکر ویژه داشته باشیم. این آموزشها می تواند نوید روزهای خوبی برای آینده باشد تا در بستر این آموزشها اطلاعات مناسبی به خانواده ها داد تا با حساسیت بیشتری نسبت به سرنوشت فرزندان خود در موضوع خوش خطی تصمیم گیری نمایند و معضلات بدخطی کودکان نیز مرتفع گردد.

این آموزشها در 8 جلسه 15 دقیقه ای و با حضور مدیریت مجموعه خط و قلم و موسس اولین آموزشگاه مجازی خط تحریری آقای لطفعلی خانی به صورت زنده پخش شد. این جلسات را در 8 هفته برای علاقمندان به یادگیری خط که موفق به مشاهده این آموزشها نشدند برای دانلود قرار خواهیم داد.

شرح مختصری از جلسه اول:

در این جلسه بعد از بیان یک سری مقدمات درباره ی خوشنویسی، آقای خانی به بیان برخی عوامل خوش خطی و بدخطی پرداختند. و از جمله عوامل مهم در این باره را نام بردند که عبارت اند از:

  • اول: رعایت نکردن خط زمینه
  • دوم : اندازه کلمات و حروفی که انتخاب می کنیم
  • سوم :‌تناسب بین حروف و کلمات
  • چهارم : زاویه

خوشنویسی، آقای خانی

ایشان درباره رعایت نکردن خط زمینه توضیح دادند. اگر یک برگه بی خط را در اختیار فردی که خوش نویسی نمی داند قرار دهیم بدون شک کج خواهد نوشت. با این وصف خط زمینه یک وظیفه مهم بر دوش دارد که اگر به آن توجه نداشته باشیم حتی اگر نحوه صحیح نگارش تمامی حروف و کلمات را هم بدانیم باز هم نمی توانیم خوش خط بنویسیم. چراکه خط زمینه جایگاه حروف و کلمات را نسبت به خود به ما یاد آور می شود.

پس با آگاهی از این موضوع و رعایت آن هر فرد می تواند دست خط خود را به مراتب زیباتر کند.

و اما مورد دوم یعنی اندازه کلمات و حروفی که انتخاب می کنیم. آقای خانی در این باره بیان کردند که این موضوع هم یکی از پارامتر های بسیار مهم است. به این معنا که باید سعی کنیم تناسب را در حروف رعایت کنیم. مثلا الف در یک کلمه کوتاه نباشد و در چند کلمه آن طرف تر بزرگتر نوشته شود. این نکته هم یکی از نکات بسیار مهم است که رعایت آن اثرات مفید در خوش خط شدن دارد.

همان طور که پیش تر گفته شد نکته سوم به زاویه اشاره داشت. ایشان در این باره اینچنین توضیح داد که زاویه از آن جهت حایز اهمیت است که چشمهای ما را متوجه زیبایی یک خط می کند. و اینکه چقدر این خط دارای هارمونی و هماهنگی است. همان چیزی که اوج زیبایی را ایجاب میکند و می توانیم با دست خطی زیبا خاص باشیم.

آموزش مقدماتی خوشنویسی

تشابه حروف در خوشنویسی

در بحث دیگری نیز در خصوص تشابه بین حروف و کلمات صحبت شد. ایشان اینطور بیان کردند که:

ما در خط فارسی 32 حرف داریم و اگر دقت کنیم می بینیم که بعد از حرف الف که جداست. حروف : (ب ، پ ، ت، ث ) ساختار یک شکلی دارند. همچنین ( ج ، چ ، ح ، خ ) هم ساختارشون یکی هست و ( د و ذ ) و ( ر ، ز ، ژ ) و (سو ش ) و (ص و ض ) و (ط و ظ) و ( ع و غ ) ساختارها مثل هم هستند. بعد از آن ( ف ) که به صورت جداست و ( ق ) که به صورت جداست. دوباره ( ک ، گ ) مثل هم هستند باقیش هم ( ل ) ، (م ) (ن ) ، ( و ) ، ( ه ) ، ( ی ).

یعنی دقیقا سی و دو تا حرف ما تقسیم شد به تقریبا هجده حرف. باز هم اگر رجوع کنیم به حروف می بینیم که خیلی از حروف ساختارشان شبیه به هم هست. مثال می زنم . وقتی من “الف” و “ب” را هم یاد گرفتم به راحتی می توانم اینها را به هم اتصال بدهم و “ک” من شکل بگیرد. یعنی بدون هیچ گونه اتفاق خاصی.

یا مثلا : “ب” را که یاد گرفتم اگر دایره ف را روی آن سوار کنم؛ باز اتفاق خاصی نیفتاده اما یک حرف جدید را نوشتم.

آقای خانی در پایان درباره انواع رسم الخط فارسی از جمله نسخ، ثلث و همچنین خط نستعلیق صحبت کردند. یادآور شدند که خط نستعلیق عروس خطوط ایران محسوب می شود. و از اینکه تقریبا تمام آموزشگاه های خوشنویسی برای شروع و به عنوان دوره مقدماتی این خط را سر لوحه و سر مشق قرار می دهند ابراز خرسندی کرد.

دانلود فیلم جلسه اول آموزش خوشنویسی (سیمای خانواده)

این آموزشها ادامه دارد …

لینک سایر قسمتها :

برای مشاهده امکانات آموزشی ما از لینکهای زیر استفاده نمائید

5/5 - (1 امتیاز)