آموزش نوشتن دندانه ها در خوشنویسی

این مطلب اختصاص به آموزش نوشتن دندانه ها در خوشنویسی  و در خط نستعلیق تهیه شده است که بر اساس آزمون خوشنویسی با خودکار شماره 31 می باشد و طبق روال همیشه متونی انتخاب شد و شرکت کنندگان مجاز به انتخاب یکی از این متون به دلخواه خود بوده و با دست خط خود در آزمون شرکت نمودند. عوامل متعددی در کسب امتیاز نقش دارد که می توان به ترکیب زیبا و نوشتن صحیح حروف و کلمات اشاره کرد.

بسیاری از دوستان و هنرجویان و علاقمندان به خوش خطی و زیبا نویسی با دنبال کردن و شرکت کردن مداوم در آزمون های ماهانه خط و قلم و نحوی تصحیح و آموزشهای مربوطه سعی در ایجاد تحولی در دست خط خود شده اند. بسیاری از این افراد با پیگیری گزارشات آزمون و نکات گفته شده در هر آزمون و رعایت تمامی نکات به تلاش خود جامع عمل پوشاندن و زیبایی خیره کننده ای به دست خط خود داده اند.در این آزمون هم به برسی صحیح کلمات و ترکیبات و همچنین اتصالات مختلف پرداخته ایم.

همان طور که در تصویر بالا مشاهده میکنید استفاده نامناسب از شکل (ها) باعث شده که تمام ترکیب این سطر تحت شعاع آن قرار گیرد. شکل حرف (ها) در خط تحریری بر گرفته از اتصال یک ویرگول دو نقطه ای و یک حرف (با) یک تا یک ونیم نقطه ای است. اتصال این دو به هم شکل حرف (ها) نستعلیقی رو پدید می آورد البته باید دقت کنید که در هنگام نوشتن اجزا از هم جلو و یا عقب نیفتند و در یک راستا تحریر شوند.

در گزارشات آزمون قبل از اهمیت و ویژگی های دندانه شاخص گفته شده اما بخاطر وجود اشتباهات زیاد دوستان و نداشتن اطلاعات کافی از نحوی استفاده از دندانه شاخص. لازم دانستم که مجددا توضیحات کامل تری را در این باب بیان کنیم. اگر یک کلمه چندین حرف کنار هم داشته باشد که پشت سر هم اورده شوند و خود کلمه نیز باید به گونه اینوشته شود که هم زیبایی خود را داشته باشد و هم خوانا بوده و خواننده را مجذوب کند. دندانه شاخص دقیقا کاری مثل ممیز و یا اعشار در اعداد را انجام میدهد. باید توجه داشته باشید که برخی از دندانه ها در بعضی کلمات حتما باید شاخص نوشته شوند و برخی نباید.

 

 

چند نکته کوتاه ولی کلیدی…

یکی دیگر از نکاتی که خیلی از دوستان و عزیزان در نوشتن به ان توجه ای ندارند موضوع کشیده ها در خوشنویسی است. اهمیت حروف کشیده بسیار زیاد است همان طور که در تصویر بالا میبینید انتخاب صحیح کشیده در زیبایی سطر بسیار ماثر است. برای دانستن اولویت کشیده و انتخاب کشیدگی مناسب در بین حروف و کلمات به گزارش آزمون های گذشته و سایت آموزشگاه خط و قلم مراجع کنید.

اما به طور خلاصه میشود به عدم استفاده از کلمات کشیده در اول سطر و همچنین ننوشتن دو حرف کشیده پشت سر هم و یا نوشتن کلماتی که تعداد دندانه های زیادی دارند به صورت کشیده که هم باعث زیبایی و هم افزایش سرعت در هنگام تحریر نام برد که رعایت همین چند نکته زیبایی خاصی را به دست خط شما میدهد.

نکته دیگری که در متن های این چنین باعث زیبایی و چشم نوازی خط شما میشود انتخاب درست ترکیب است. به طور ساده ترکیب یعنی چیدمان درست و مناسب کلمات در کنار هم به زیبا ترین شکل ممکنه. بطوری که یک اندازه نوشتن حروف رساندن اندازه سطر ها به هم با استفاده از حروف کشیده و یا روی هم نوشتن چند حرف و هم چنین تعیین حاشیه مناسب در اطراف مطالب که متن را در چشم خواننده زیبا جلوه دهد. برای نوشتن حروف و کلمات که در چنین سطر هایی پشت سر هم نوشته میشوند چه از لحاظ زیبایی و چه از لحاظ خوانا بودن آنها باید به فواصلی که بین آنها قرار میگیرد نیز بسیار دقت کرد. میتوانید تفاوت متنی که در ان فاصله ها و ترکیب استفاده شده و متنی که هیچ ترکیبی ندارد را مشاهده کنید

آموزشگاه خط و قلم امیدوار است که دوستان و هنر آموزان و علاقمندان به هنر خوش خطی با دنبال کردن آزمون ها و نکات گفته شده در آزمون قدمی به سمت خوش خطی بردارند

تصحیح دست خط شرکت کنندگان در آزمون 31

3/5 - (2 امتیاز)