سبک امضایتان چیست؟ پرسیدن سبک حرفه‌ای و کاری معماران یک سوال معمول و رایج است ولی وقتی صحبت از «سبک امضا» می‌شود، اکثر افراد تعجب می‌کنند. بعضی‌ها معتقدند که معماران با طراحی هر پروژه جدید، نه تنها ایده بلکه سبک خودشان را روی آن ساختمان پیاده می‌کنند. به همین خاطر معماران برجسته و بزرگ را با سبک‌های طراحی‌شان می‌شناسند. واقعیت این است که؛ ایده تا زمانی که به صورت یک طرح پیاده سازی نشده و در ذهن افراد است، اعتبار و ارزشی ندارد ولی به محض اینکه آن را روی کاغذ بکشید و یا اولین سنگ‌های بنای آن را بچینید، موجودیت پیدا می‌کند. امضای یک معمار زیر برگه طرح اولیه یا گزارش پیشرفت پروژه به آن ارزش و اعتبار می‌دهد. بنابراین شایسته است که امضای یک معمار دارای سبکی منحصر به فرد باشد. در این مطلب قصد داریم درمورد مزایای دست خط خوش و سبک امضای خاص در حرفه معماری صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

تاثیر داشتن سبک امضا و دست خطی خوانا در حرفه معمار

حرفه معماری از آن دسته مشاغلی است که جنبه‌های مهندسی و معماری در آن ترکیب شده‌اند. بنابراین ظرافت و خلاقیت در این حرفه حرف اول را می‌زند. از آنجایی که قلم و کاغذ از اصلی‌ترین لوازم کار مهندسان معمار هستند در نتیجه تایید کردن طرح‌ها، به وسیله امضا، را میتوان بخشی از روال کاری روتین آنها دانست. داشتن سبک امضای منحصر به فرد برای معماران مهم است زیرا؛

1- معماری سبک زندگی است نه یک شغل!

حرفه معماری نه تنها یک شغل بلکه سبکی از زندگی است. معماران همیشه با دیدن یک ساختمان زیبا و با شکوه به وجد می‌آیند و حتی در تعطیلاتشان با ورود به هر مکان جدیدی به دنبال المان‌های طراحی خاص یا نورپردازی مناسب آن هستند. جای تعجب ندارد اگر که 90 درصد کتاب‌هایی که میخوانند هم در مورد حرفه معماری باشد. به نظرتان در سبک زندگی معماری جای یک امضای خاص خالی نیست! سبک امضایی که نشانه‌هایی از حرفه‌شان را به نمایش بگذارد.

2- دست خط و امضای معمارصدای ایده‌ها و قدرت خلاقیتش است

یک معمار در طی روز با اسناد و طرح‌های زیادی مواجه می‌شود که باید آنها را امضا کند یا برای اصلاح و ویرایش مجدد آنها نوشته‌ای را ضمیمه کند. بستن قرارداد با پیمانکاران، مدیریت پروژه‌های ساخت و ساز و همچنین بازدید از محل پروژه برای اطمینان یافتن از پیشرفت آن مطابق با زمانبندی‌ها، به دست خط و امضای معمار نیاز دارد. دست خط و امضای معمار بعدها توسط سایر شرکت‌های تاسیسات و احداث ساختمان، پیمانکاران، سایر متخصصین مرتبط با پروژه ساخت و ساز هم دیده می‌شود. پس دست خط خوانا و زیبای معمار علاوه بر اینکه موجب تسریع و بهبود روند کار می‌شود، نشانه خلاقیت و ظرافتش است. به این ترتیب افراد ذی نفع با خیالی آسوده‌تر به طرح‌ها و ایده‌هایش اعتماد می‌کنند. زیرا لازمه موفقیت در یک پروژه، زیبا اندیشی و نوآوری معمار آن پروژه است.

3- بهترین ابزار برای انتقال اندیشه

ساده‌ترین ساختمانی که میتوان طراحی کرد، شبیه یک جعبه است. اما معماران حرفه‌ای جعبه‌ها را طراحی نمی‌کنند. معماری در مورد ارزشمندی محیط زندگی است و یک معمار با بهترین طراحی خود سعی میکند تا محیطی زیبا و چشم نواز را برای سایرین بسازد. بنابراین معماران نه تنها به ماهیت و شخصیت وجودی افراد احترام می‌گذارند بلکه برای به ثمر رسیدن آن بهترین تلاششان را ارائه می‌کنند. سبک امضا و دست خط افراد نماد بیرونی شخصیت آنها و میزان احترام و ارزشی است که برای خودشان قایل هستند. از شما می‌پرسم آیا میتوانید به ایده‌ها و طرح‌های کسی اعتماد کنید که احترامی برای خودش قایل نیست؟!

4- همه چیز در «ماندگاری» خلاصه می‌شود

افراد در هر حرفه و شغلی تلاش می‌کنند تا بهترین توانایی و قابلیت‌هایشان را در معرض نمایش بگذارند. در حرفه معماری به نمایش گذاشتن مهارت‌ها دارای وجه بیرونی و فیزیکی است. معماران میتوانند کنار طرح سازه ساختمانی خود بایستند و با آن عکس یادگاری بگیرند. این طرح سالها دوام می آورد به همین خاطر معماران برجسته را با طرحهای بی نظیرشان می شناسند. سبک امضای یک معمار یا نوع دست خطش هم دقیقا کاربردی مشابه دارد. معمار با استفاده از امضای خود اید‌هایش را تایید می‌کند و اسناد و قراردادهای طراحی او تا سالها پس از اتمام پروژه در بایگانی شرکت‌ها باقی میمانند. به همین دلیل داشتن یک طراحی امضا منحصر به فرد برای معمار، یکپارچگی و پیوستگی روح طراحی و ماندگاری آن را تضمین می‌کند.

5- راهی برای رشد و توسعه

تا به حال برایتان پیش آمده که برای انتخاب افراد دچار تردید شوید؟ در چنین مواردی معمولا ویژگی‌های حرفه‌ای، مهارت‌ها و توانایی‌های افراد مورد بررسی و آزمایش قرار می‌گیرند ولی زمانی که برای اولین بار با کسی برخورد می‌کنید، رزومه خوب و حرفه ای تنها در بخشی از مسیر انتخاب به شما کمک می‌کند. در چنین موقعیت‌هایی انگار دنبال یک روزنه یا فاکتوری ویژه برای تمایز می‌گردید. در زمینه حرفه معماری معمولا ایده و طرح اولیه تنها نیمی از مسیر ساخت پروژه است و مسائل مختلفی میتوانند روی نتیجه اصلی پروژه اثر می‌گذارند. به همین خاطر معماران هم برای تثبیت چهره حرفه‌ای خود به فاکتورهای شخصیتی ویژه‌ای نیاز دارند که باعث تفاوت آنها با سایرین شود. دست خط و امضای منحصر به فرد یک معمار میتواند همان وجه تمایزی باشد که جای هر گونه شک و تردید در انتخاب را از بین می‌برد. از طرف دیگر داشتن خط خوش و سبک امضا خاص، نشانه‌ای از علاقه مندی معمار به هنر و ذوق هنری ذاتیش است که کار را برای انتخاب او در پروژه‌ها آسان‌تر می‌کند.

سخن آخر

سبک امضای یک معمار، پرچمدار رویکرد شخصی او در طراحی و ایده پردازی است. همانطور که دستخط خوش مانند لباسی است که افراد به تن می‌کنند و نشان دهنده شخصیت عمومی آنها وآرمان‌های زیباشناختی است که به آن پایند هستند. سبک امضای معمار نشانه‌ای از خودشناسی است اینکه که دوست دارید چطور به نظر برسید؟ اعتماد به نفستان را به رخ بکشید یا اصالت هنریتان؟ حتی اگر سبک خاصی در دست خط و امضایتان ندارید میتوانید با استفاده از امضایتان خلاقیت و قدرت ایده پردازی‌تان را نشان دهید. تیم طراحی امضا خط و قلم به شما کمک می‌کند تا سبک امضای منحصر به فردتان را بسازید.

امتیاز خود را ثبت کنید