اغلب افراد تمایل دارند تا مراحل پیشرفته بتوانند به زیبایی هر چه بهتر خوشنویسی و ضخامت نویسی با خودکار دست پیدا کنند. این روزها خیلی از افراد تمایل دارند دست خطی خوش داشته باشند و خوش نویسی برایشان تبدیل به یک دغدغه شده و در شبکه های مختلف به دنبال آموزشی میگردند تا به آنها کمک کند تا زیباتر بنویسند.

در این پست نکات مهم ضخامت نویسی با خودکار را آماده کرده ایم که با مطالعه دقیق آن میتوانید به پیشرفت خوبی در خوش خط شدن برسید. باما همراه باشید…

خط شکسته تحریری

اهمیت زیبانویسی با خودکار

زیبانویسی بسیار اهمیت بالاتری نسبت به خوشنویسی دارد، طبیعی است که با رعایت هرچه بیشتر اصول خوش نویسی هنگام نوشتن، زیبایی نوشته شما نیز بیشتر خواهد شد. از آنجایی که ابزار نوشتار بیشتر افراد خودکار هست، خوش نویسی و زیبانویسی با خودکار بسیار ارزشمند و مهم است.

اصول ضخامت نويسي

قوی و ضعیف نوشتن یکی از اصول خوشنویسی است که قسمت های نازکتر با فشار کمتری روی خودکار نوشته میشوند و قسمت های ضخیم تر حروف و کلمات را محکم مینویسند و رعایت آن یکی از قواعد و علل زیبا نویسی و خط زیبا است.
شما نیز در ضخامت نویسی سعی کنید، این روش و قاعده ذکر شده را با استفاده از خودکار در نوشتار پیاده کنید یعنی در اجرای حروف و کلمات بعضی از قسمت ها را ضخیم تر و بعضی دیگر را نازک تر بنویسید.

اصول خوشنویسی با خودکار تفاوتی با اصول ساده و اولیه خوشنویسی ندارد و اگر فردی همان اصول و طرز صحیح نوشتن کلمات و حروف را بداند کافیست. یعنی همان اصول اتصال حروف و تشکیل کلمه و نحوه صحیح نشستن و قلم در دست گرفتن و بقیه ماجرا و خلق اثری زیبا و چشم نواز برعهده خود نویسنده و هنرمند است که به سلیقه و ذوق هنری فرد برمیگردد که در کجای متنش از تحریرها استفاده کند.

زیرا همانطور که میدانید استفاده زیاد از تحریرها باعث شلوغ شدن متن و بی نظم بنظر رسیدن آن میشود و کم بودن تعداد تحریرها نیز باعث ساده بودن متن میشود و دیگر نوشته، زیبایی ای که میتوانسته داشته باشد را ندارد. حروف کشیده زیبایی و موزونی خاص به وجود می آورند و در سطری هر قدر هم حروف و کلمات طبق اصول و با دقت نوشته شده باشند ولی حرف کشیده نداشته باشد بازهم از جلوه چندانی برخوردار نیست بنابراین استفاده صحیح و به جا از تحریرها بسیار مهم است و نباید از آن غافل شد.

زیبانویسی

مثلا میتوانید برای نوشتن شعر با خودکار خلاقیت به خرج دهید و به جای زیر هم نوشتن حروف کشیده و دارای تحریر، یک در میان بنویسید و یا تحریرهایتان ریتمی هماهنگ داشته باشند تا موزون بودن متن باز هم خود را نمایان کند و شعر بی نظم به نظر نرسد.

برای نوشتن یک سطر زیبا لازم است تا تک تک حروف و نیز کلماتی که از اتصال حروف بهم ایجاد می شوند زیبا و بر اساس اصول نگاشته شده باشند و موقعیت هر یک از آنها به نسبت خط زمینه حفظ شده و علاوه بر اینها فاصله حروف و کلمات به گونه ای باشد که متن و حروف با هم متناسب و هماهنگ باشند.

ضخامت نویسی را به روش های متفاوت میتوان یاد گرفت.

۱- اولین قاعده : ضعیف و قوی  یا ظرافت و ضخیم

به این صورت که ابتدا حرف به صورت ضعیف سپس قوی نوشته شود و تحریرها در نوشته که زیبایی نوشته را بوجود می آورد با کم و زیائ شدن فشار روی خودکار تنظیم میشود.

۲- دومین قاعده : اندازه فشار ساچمه خودکار

بر اساس این قاعده فشار روی ساچمه خودکار تقسیم می شود و برای نوشتن تحریرها میتوانید فشار دستتان روی خودکار و ساچمه خودکار را تنظیم کنید به طوری که هم نوشته کمرنگ و پررنگ نشود و هم زیبایی بیافریند و ضخامت ها به وجود بیایند. 

کتاب سرمشق خوشنویسی

کتاب سرمشق خوشنویسی با خودکار ( همراه با cd آموزشی)

خط زیبا مهارت است نه هنر و برای بدست آوردن هر مهارتی باید تلاش کرد و به دنبال آن هنر رفت. نقش آموزش صحیح در این خصوص انکار ناشدنی است. یکی از مهم ترین نکات در مبحث یادگیری، اساتید و معلمین است و هرگز نباید نقش یک معلم خوب را در این راه انکار کرد چرا که یک معلم و یا استاد خوب با ایجاد انگیزه و جهت دهی کاملا مناسب و ترغیب افراد در این راه نقش به سزایی را ایفا خواهند نمود.

آموزشگاه خط و قلم با بهره گیری از جدید ترین روش ها و خلق روش ها و متد های آموزشی مبتکرانه برای تمام سنین و با فراهم نمودن تمامی زمینه های لازم برای برطرف کردن دغدغه افراد برای آموزش خط خوش، امکانات لازم را در این راستا فراهم نموده و همچنین با استفاده از تجربیات سالها تدریس و تلاش اتاق فکر خود و با بررسی کتاب های بسیار زیادی که در زمینه آموزش خط تحریری از طرف بسیاری از اساتید به چاپ رسیده است به اشکالات در آن ها پی برده که در رفع آن ها اقدام نموده است.

این کتاب شامل سرمشق تمامی حروف و اتصالات آن در خط نستعلیق تحریری است که به شکل بسیار مناسب و با صفحات رنگی به نحوه نوشتن آنها اشاره دارد و با بزرگنمایی مناسب درک درستی از خوش خطی را برای علاقمندان به ارمغان می آورد.

این کتاب برای تمامی سنین مناسب است و شامل سرمشق تمامی حروف و اتصالات آن در خط نستعلیق تحریری است که به شکل بسیار مناسب و با صفحات رنگی به نحوه نوشتن آنها اشاره دارد و با بزرگنمایی مناسب درک درستی از خوش خطی را برای علاقمندان به ارمغان می آورد . به همراه کتاب مجموعه آموزشی، ویدیویی نیز آماده شده که درس به درس تمامی نکات مهم آموزشی، با کیفیت مناسب و به صورت کاملا ساده و قابل درک ارائه شده و با دیدن هر ویدیو می توانید به کتاب و سرمشق مربوطه مراجعه و تمرین نمائید.

5/5 - (1 امتیاز)