یکی از مهم ترین و بزرگ ترین نشانه هایی که بشر در طول تاریخ از آن به عنوان علامتی برای ابراز فردیت خود استفاده کرده است، همین خط خطی های ساده ای است که امضای او محسوب می شود. مفهوم امضا در واقع چیزی بالاتر از یک ابراز هویت و اثبات وجود نیست و این دو اصل تنها با نوشتن نام و نام خانوادگی فرد به وجود می آید. حالا بماند که در کشور ما این نشانه ساده به صورت نقاشی های درهم و پیچیده ارائه می شود. با این وجود نباید این خطوط را دست کم گرفت!

در این پست همراه ما باشید تا اهمیت داشتن امضایی خاص برای هنرمندان و بلاگر ها را توضیح دهیم.

امضای هنرمندان

شاید در سالهای اخیر کلمه اینفلوئنسر در اینستاگرام و شبکه‌های اجتماعی را خیلی شنیده باشید و واژه های آشنایی هستند که این روزها ذهن ما را بیشتر به خود معطوف کرده‌اند.

اینفلوئنسرها کاربران پرفالووری هستند که بسیاری از ما آنها را در شبکه‌های اجتماعی دنبال می‌کنیم.

با گسترش وسایل ارتباط جمعی و فضای مجازی و پیشرفت روزافزون عصر رسانه تمایل حرکت افراد به این سمت‌وسو را بیشتر کرد و با نگاه درآمد زایی و کسب سود آن را حرفه خود قرار دادند. در واقع امروزه بلاگ و نوشتن و تولید محتوا و تبلیغات در فضای مجازی و به خصوص اینستاگرام بعنوان یک حرفه دنبال می‌شود.

در عصر ارتباطات صاحبان مشاغل جهت پیشبرد اهداف خود و عرصه و تبلیغ محصول و خدمات خود به بلاگرها مراجعه می‌کنند تا برند خود را در سطح رسانه مطرح کنند و بالطبع به فروش و سوددهی بیشتری دست یابند.

بلاگرها و اینفلوئنسرها به عنوان افراد مشهوری شناخته میشوند بنابراین بسیاری از فعالیت های آنها، از نوع پوشش و لباس و آرایش گرفته تا دستخط و امضای آنها ناخودآگاه برای مردم مهم میشود و مردم روی آنها تمرکز بیشتری دارند. بنابراین باید بیش از قبل روی رفتار و حرکات و کارهای خود توجه داشته باشند، مخصوصا دستخط و امضا که بسیار نمود شخصیتی و درونی دارد و ریشه در درون فرد و روحیات و خلقیات او دارد و هویت پنهان شخص را نمایان می‌سازند و بسیاری از روانشناسان از روی دستخط و امضا به شخصیت و خصوصیات اخلاقی آنها پی میبرند پس باید به دنبال بهترین و خاص ترین و زیباترین امضا برای خود باشند در کنار اینکه باید امضایشان طوری باشد که نتوان آن را جعل کرد و ابزار دست سودجویان قرار نگیرد.

امضای هرکس متفاوت است و نشان دهنده سلایق آنهاست اما برخی امضا‌ها بیش از همه امضا‌هایی که هر روز می‌بینید توجه شما را جلب می‌کنند. از آنجا که هیچ فرمولی برای یک امضای درست وجود ندارد، هرکسی می‌تواند به هر شکلی که می‌خواهد امضا کند. امضای برخی افراد از جمله نویسندگان و هنرمندان، بازیگران، ورزشکاران و … به طرز خنده داری بیشتر شبیه دستخط بچه هاست تا امضای یک فرد مشهور! در زیر نمونه هایی از این امضاها را برایتان آورده ایم.

امضای تام یورک

امضای تام یورک

امضای لیدی گاگا

امضای لیدی گاگا

 

متاسفانه بسیاری از هنرمندان عادت دارند اثر هنرى را خیلى ریز و بدخط و ناخوانا و یا سرسرى امضا کنند. در این حالت تشخیص نام هنرمند از روى امضا کار بسیار دشواری است. در نظر نگرفتن اهمیت امضا و چگونگى آن و زمان امضا کردن باعث یک سرى مشکلات در مسیر زندگى هنرى شما خواهد شد.

یکى دیگر از مشکلات جدى در مورد امضا، ناخوانا بودن آن است. به طورى که تنها افرادى که با هنرمند و اثرش و فرم امضایش آشنا هستند قادر به تشخیص آن می­باشند و افراد دیگر با دیدن امضا کاملا گیج می­شوند. تعداد زیادى از هنرمندان در دوره­هاى مختلف امضاهاى پیچیده و ناخوانایى داشته­اند که تشخیص­شان حتى براى کارشناسان بسیار مشکل است و این موضوع تبدیل به مشکلى بزرگ در بازار هنر شده است.

امضا کردن اثر هنرى یکى از اساسى ترین مراحل خلق اثر است. هنرمندان اغلب به چند دلیل بد خط امضا می­کنند:

  • بعضی اصلاً اعتقادى به امضاى اثر ندارند.
  • بعضى فکر می­کنند این بدخطى خیلى هم زیباست.
  • بعضى تصور می­کنند که امضاى بدخط طبیعى­تر است و حس هنرمند را بیشتر منتقل می­کند و درواقع مخاطب ارتباط بیشترى با آن برقرار می­کند.
  • بعضى­ها نیز فکر می­کنند چه امضایشان خوانا باشد و چه ناخوانا و حتی بدون امضا، اثرشان قابل­ تشخصیص است.
  • و دلایل دیگری از این قبیل…

این هنرمندان دچار غرورى هستند که فکر می­کنند همه آنها را می­شناسند ولی این غرور به ضرر خودشان تمام میشود و اثر هنری شان ناشناخته باقی میماند و پس از گذشت چندین سال به کلی فراموش میشود.

حتى کتاب­هاى راهنمایى براى امضاها گردآورى شده است. کتاب­هایی که بعضی از آنها شامل بیش از پنج هزار نمونه امضاست. اما با اینحال مطابقت دادن و تشخیص امضاى بعضى از هنرمندان حتى با کمک این کتاب­ها هم کار دشوارى است.

هنرمندان باید بدانند که مردم معمولاً وقتى اثرى را می­خرند، به کسى راجع به صاحب اثر توضیحى نمی­دهند و در برخى موارد رسید یا شناسنامه اثر را گم می­کنند و حتى دور میریزند و بسیاری از این موارد که باعث فراموشی هنرمند و آثارش میشود و فقط امضای پای کار میتواند اثر هنری و سبک کاری را تا سالیان سال زنده نگاه دارد.

نکته مهم دیگری که لازم است در اینجا ذکر شود محل امضا کردن آثار هنری استف زیرا در صورت محو بودن امضا در اثر یا قرار دادن امضا جایی که مخاطب آن را نمیبیند باز هم با امضا نکردن فرقی ندارد و اثر شما ناشناخته باقی میماند.

معمولا بهتر است هنرمندان امضایشان را در قسمت پایین اثر سمت راست یا سمت چپ با فاصله چند سانتی از لبه نقاشی یا عکس قرار داد. این فاصله باید متناسب با قاب یا پایه تنظیم شود. برخی از هنرمندان هم علاقه مندند تا امضای خود را در قسمتی از نقاشی خود پنهان کنند. اما در نهایت چیزی که باید مورد توجه قرار گیرد آن است که امضای شما باید در دید مخاطب باشد.

برخی هنرمندان هنگام درج امضا تاریخ ثبت اثر را هم قید میکنند. شاید در نگاه اول چندان جای مشکل نباشد ولی قطعا برای فروش آثار خود درآینده دچار مشکل می شوید. ممکن است این فکر به ذهن مخاطبین خطور کند که چرا این اثر هنری تاکنون به فروش نرفته و ناخودآگاه یک دیدگاه منفی در ذهنشان نسبت به آثار شما ایجاد شود. بنابراین بهتر است که تاریخ اثر را در قسمت پشت نقاشی یا عکس یا اثر هنریتان ای درج کنید.

اما چیزی که لازم و ضروری است و بلاگر ها و سایر هنرمندان نباید آن را فراموش کنند امضای آثار است و باید امضایی خاص و متناسب با کار و شخصیت و روحیات خود داشته باشند و نباید از کنار این موضوع مهم ساده و سهل انگارانه گذر کنند.

در واقع هرکس امضای منحصر به خود را دارد و نشان دهنده برخی سلایق و شخصیت اوست. بسیاری از ما برای امضا از اسم خود استفاده می کنیم و آن را به فرمی خاص می نویسیم. البته در ایران برخی به کشیدن خطوط دایره و بیضی و خطوط منحنی ساده بسنده کرده و طرح ویژه ای برای امضای خود در نظر ندارد.

اما درست برعکس این عده، برخی از افراد و به ویژه آنهائی که از شهرت جهانی برخوردار هستند برای نوشتن نام خود هنگام امضا، خلاقیت به خرج داده و طرح جالبی را ترسیم می کنند.

 

از جمله می توان به والت دیسنی، دیه گو مارادونا، آلبرشت دورِر اشاره کرد.

نمونه امضای هنرمندان امضای هنرمندان امضای افراد مشهور

 

جمع بندی:

اگر افراد به امضای خود به عنوان یک لوگوی انحصاری که تنها به خودشان تعلق دارد، نگاه کنند و بر این امر واقف باشند که امضا معرف شخصیت آنها است، قطعاً هر کس به دنبال خاص‌ترین و زیباترین امضا خواهد بود تا بتواند مخاطب را جذب زیبایی‌های منحصر به فرد امضای خود کند، بنابراین افرادی که در بین مردم معروف ترند، هنرمندان، موزیسین ها و اینفلوئنسرها امضا برایشان اهمیت بیشتری دارد، زیرا در هرجایی که امضا میکنند توسط امضایشان بسیار مورد قضاوت قرار میگیرند و نمودِ شخصیت آنهاست.

 امضای هنری شما باید دارای ویژگی‌هایی نظیر سادگی، کم حجم بودن، خوانایی و وضوح داشته باشد زیرا نماینده و هویت بخش به آثار نقاشان و عکاسان است، همچنین باید قابلیت تبدیل به آرم و لوگو را دارا باشد، زیرا هنرمندان ممکن است آثار زیادی داشته باشند، مثلا نویسندگان اغلب کتاب های منتشر شده خود را همراه با امضای خود به سایر افراد و نزدیکان و طرفداران خود هدیه میدهند و یا عکاسان عموما در پایین عکس های خود با فوتوشاپ امضای خود را میزنند تا حق اثرشان محفوظ بماند و یا نقاشان که لازم است در پایین کارهایشان امضا کنند تا نقاشی شان و سبک کارشان در سال های آینده فراموش نشود و مخاطبان نام هنرمند را بشناسند، بنابراین اگر امضا قابلیت تبدیل شدن به لوگو و آرم را داشته باشد بسیار در روند کار هنرمندان، نقاشان، عکاسان، نویسندگان تاثیر گذار است و در وقت آنها بسیار صرفه جویی میشود.

موسسه خط و قلم با آگاهی از دغدغه‌های هنرمندان، عکاسان، طراحان، نقاشان، اینفلوئنسرها و سایر افراد معروف و سلبریتی ها، همراه شماست تا امضایی خاص، منحصربفرد و یونیک داشته باشد.

 

ثبت سفارش امضا

 

مطالب اخیر

1.

2.

3.

 

5/5 - (1 امتیاز)