کنده کاری های زیبا بر روی اجسام مختلف و به کار گیری خط و خوشنویسی در معماری و شهرسازی نشان از آن دارد که ایرانیان این هنر اصیل را جزئی از زندگی خود می دانند و در همه امور از آن استفاده می کنند. حتما می دانید که خوشنویسی در ایران با کمک ذوق و خلاقیت هنرمندان خطاط روز به روز در حال تکامل است و پس از گذشت قرن ها این میراث گران بها یکی از عناصر جدا نشدنی زندگی ایرانیان است. با تمام این تفاسیر در این مقاله از وبسایت «خط و قلم» می خواهیم راجع به تاثیر خوشنویسی در تبلیغات و کاربرد آن صحبت کنیم. به شما پیشنهاد می کنیم در ادامه با ما همراه باشید تا توضیحاتی را در این زمینه به شما ارائه دهیم.

خوشنویسی

خوشنویسی وتبلیغات

رقابت های تجاری از جمله تبلیغات، آگهی ها، پوسترها، روزنامه ها، کتاب ها، نشریات مختلف و… به هنرمندان این فرصت را ارائه داده است تا با هوشیاری و ذکاوت خود از هنر خوشنویسی در زمینه های مختلف استفاده نمایند. خط و خوشنویسی می تواند نیازهای مختلف را در زمینه تبلیغات، تجارت، سینما و تلویزیون و… برآورده کرده و انتقال مفهوم و اطلاعات را تسریع کند. در رقابتی که بین زیبایی و سودمندی وجود دارد، زیبایی بصری گوی سبقت ربوده و گام محکمی در این زمینه برداشته است. در دنیای سنتی، وظیفه خط این بود که مفهوم را به آسان ترین و سریع ترین شکل ممکن، انتقال دهد و بتنواند فرم و محتوا را به خواننده القا کند. اما در جامعه امروز وظیفه خط کمی تغییر کرده و باید زیبایی و تبلیغ را هم منتقل نماید؛ پس استفاده از خط نوشتار در گرافیک امری ضروری و جد انشدنی است. از اولین آثار چاپی تا نخستین پوستر، نوشته، در پیوند با کلام و حلقه واسطه میان محتوای پیام و گیرنده است. به طور کلی نوشته اگر در قالب خوشنویسی و یا تایپوگرافی ارائه شود، در آثار گرافیکی جایگاه ویژه ای دارد.

 

تاریخ هنر خوشنویسی در زمینه تبلیغات تنها مربوط به این مقطع زمانی نبوده و از گذشته های دور تا به امروز از خوشنویسی به عنوان یک هنر ارزشمند در صنایع مختلف، هنرهای تجسمی و بسیاری از جاهای دیگر استفاده می شده است. حتما شما هم کنده کاری هایی که بر روی سطوح شیشه، چوب و… از زمان ساسانیان و حتی پیش از آن بوده است را دیده اید. این خطوط و دست نوشته ها حکایت از آن دارد که خوشنویسی علاوه بر آن که به عنوان یک هنر شناخته شده به کار گرفته می شود، در زمینه تبلیغات هم کاربردهای بسیار زیادی دارد. همچنین کتاب های خطی و انتشار چاپ و روزنامه و مجلات قدیمی هم نشان از آن دارد که خوشنویسی و هنر بی نظیر خطاطی می تواند در زمینه های مختلف کارایی داشته باشد. با توجه به آن که امروزه در علم تایپوگرافی و گرافیک شاهد تحولاتی در زمینه خطاطی هستیم، می توان به نحو احسن و در جهت ارتقا این هنر اصیل ایرانی و در زمینه های مختلف فرهنگی، علمی، بازاریابی، دیجیتال مارکتینگ و… از آن استفاده کرد.

خوشنویسی در تیلیغات

کاربرد خطوط خوشنویسی در تبلیغات

زمانی که هنر خوشنویسی در زمینه تبلیغات و کارهای گرافیکی وارد می شود، این قابلیت را دارد که هویت ایرانی و هنر اصیل این سرزمین را در عرصه های مختلف و بازارهای جهانی به مردمان سراسر دنیا معرفی کند. با توجه به آن که انواع خطوط ششگانه مذهبی ایرانی از گذشته های دور در مکان هایی مانند سقاخانه، زورخانه، کوزه گری و … مورد استفاده قرار می گرفته است، امروزه هم می توان از خوشنویسی برای کارهای گرافیکی و همچنین بازاریابی نوین بهره برد. در ادامه شما را انواع خطوط ایرانی و کاربرد آن در تبلیغات آشنا می کنیم:

کاربرد خط کوفی در گرافیک

خط کوفی نخستین خطی است که از آن برای کتابت و تزئین قرآن کریم استفاده شده است. اما این بار و با توجه به تحولاتی که در طی قرن ها اتفاق افتاده است، زبان و بیان معاصر را به تصویر می کشد. امروزه در کشور ما به سبب وجود چند خط خوانا تر و روان تر مانند نستعلیق و نسخ، خط کوفی کارایی زیادی ندارد؛ ولی به جهت آن که جنبه های تزئینی و زیبایی های بصری در آن وجود دارد، می توان از آن به عنوان پایه ای برای طراحی جدید حروف الفبا، در رشته گرافیک استفاده کرد.

اهمیت خط در تبلیغات

کاربرد گرافیکی خط نسخ

خط نسخ از نظر گرافیکی بسیار فراگیر و کاربردی است و در پوسترها و آگهی های تبلیغاتی و همه کارهای مربوط به گرافیک از آن استفاده می شود. شاید جالب باشد که بدانید خط نسخ تنها خطی است که توانسته خود را با تکنولوژی چاپ همراه کرده و به آن خط روزنامه ای نیز می گویند. به طور کلی خط نسخ توانسته بیشتر نیازهای تبلیغاتی، تجاری، سینماها، کتاب ها، روزنامه ها، مسابقات و… برآورده نماید.

کاربرد گرافیکی خط ثلث

خط ثلث خطی است که ارتفاع الف در آن به هفت نقطه می رسد و به همین خاطر نسبت به سایر خطوط  بلنتر به نظر می رسد. ثلث خطی است ایستا و ریتمی که بر اثر تکرار حروف، ضربه های عمودی و بلند حروف در آن به وجود می آید. مهم ترین کاربرد خط ثلث در ایران کتیبه نویسی است و بار مذهبی زیادی را به دوش می کشد. علاوه بر آن در مجله ها، پشت جلد، کتاب ها، سولوحه ها، طرح تمبر و… هم مورد استفاده قرار می گیرد.

خوشنویسی و تبلیغات

کاربرد گرافیکی خط نستعلیق

خط نستعلیق که ابداع ایرانیان است، به عروس خط های اسلامی شهرت دارد. با توجه به آن که ایرانیان تعصب خاصی روی این خط دارند امروزه از الفبا و ترکیبات آن در برنامه های گرافیکی به وفور استفاده می شود و معمولا در طراحی لوگوها و آرم های نوشتاری به کار می رود.

کاربرد گرافیکی خط شکسته

خط شکسته از نظر زیبایی ترکیبات و هماهنگی حروف کاربرد بسیار زیادی دارد. این خط به سبب سبک خاصی که در نگارش دارد، در زمینه های ادبی و شاعرانه و همچنین روی جلد کتاب های عارفانه، پیام های شادی آفرین کارت های تبریک، ساختن آرم و لوگو و همچنین طراحی پوستر کاربرد دارد.

تاثیر خوشنویسی در تبلیغات

کاربرد گرافیکی خط معلی

خط معلی ساخته تفکرات ذهنی کاتب بوده است که  دلنشینی نستعلیق، استحکام نسخ و همین طور برخی از ویژگی های ثلث را داراست. معمولا از خط معلی در پوسترهای تبلیغاتی و سرلوحه ها استفاده می شود.

آن چه که در این مقاله به آن اشاره کردیم، توضیحات مختصری بود راجع به کاربرد خطوط شش گانه در تبلیغات. اگر شما هم دوست داریم در این زمینه فعالیت داشته باشید و به یادگیری خطوط مختلف بپردازید، پیشنهاد می کنیم تا در کلاس های آنلاین خوشنویسی  مجموعه خط و قلم شرکت نمایید.

 

 

مطالب اخیر

مصاحبه با استاد علی گنجی

اهمیت سیر و تکامل خط و خوشنویسی

مباحث قانونی امضا

امتیاز خود را ثبت کنید