با توجه به اهمیت امضای شخصی هر فرد در حیطه شغلی اش، ویژه برنامه ای در رادیو تهران (برنامه تهران در شب) به روی آنتن رفت که موضوع کلی آن در خصوص امضا بود. در بخشی از برنامه در خصوص طراحی امضا نیز مصاحبه ای با آقای لطفعلی خانی (مدیر و موسس آموزشگاه خط و قلم به عنوان معتبرترین و حرفه ای ای ترین مرکز طراحی امضا در کشور) انجام شد که در ادامه این مصاحبه را بخوانید و بشنوید.

برای دانلود فایل صوتی مصاحبه از طریق لینک زیر اقدام نمائید.

حتما بشنوید شاید پاسخ سوالات شما هم در آن باشد

دانلود فایل صوتی مصاحبه لطفعلی خانی با رادیو تهران (با موضوع طراحی امضا)

نحوه سفارش امضا و قیمت طراحی امضا را مشاهده نمائید

متن مصاحبه رادیویی

شب شما به خیر باشد. خصوصاً شنوندگان محترم رادیو تهران، به‌ویژه شنوندگان تهران در شب. اجازه بفرمایید بخشی را تقدیم حضورتان بکنیم که مطمئنم زمان زیادی بود که منتظر این بودید که ما در خدمت مهمان محترم برنامه باشیم. سلام عرض می‌کنم خدمت حضرت‌عالی و عرض ادب و خوشامد.

سلام خدمت شما و همکاران محترمتان و همچنین شنوندگان عزیز. بسیار خرسندم که در این جمع حضور پیدا کردم و امیدوارم که برنامه خوبی باشد و بتوانیم در کنار این برنامه اتفاقات خوبی را در جهت معرفی طراحی امضا و امضا برای شنوندگان رقم بزنیم.

کاغذ دم دستتان است؟

بله، بله.

(با خنده) پس یک امضا بزنید تا حداقل شنوندگان صدای امضای شما را بشنوند.

(با خنده) من با رادیو تهران یک امضا می‌زنم.

خب لطفاً شکل این امضا را برایمان توصیف کنید.

من با رادیو تهران این طرح یا امضا را انجام دادم، البته با حروف فارسی. چون امضا می‌تواند هم شاخصه فارسی داشته باشد هم لاتین. ما سعی می‌کنیم فارسی را پاس بداریم و از حروف فارسی استفاده کنیم. افرادی که این امضا را مشاهده کنند، متوجه می‌شوند که این امضا تقریباً برای همه افراد از همین ویژگی‌ها برخوردار است، ولی این نوع طراحی‌ها خاص‌تر و زیباتر هستند تا بتوانند مخاطب را جذب کنند.

به نظر شما چه افرادی بیشتر تمایل دارند تا این طراحی امضا را برایشان انجام بدهید؟

باید عرض کنم از سالی که ما کار طراحی را به صورت رسمی در فضای وب شروع کردیم (1385-1386)، متقاضیان زیادی برای طراحی امضا به ما مراجعه کردند. البته این را هم باید بگویم که در زمان تحصیل و در دوران راهنمایی، دبیرستان و حتی دانشگاه هم به عنوان شاخصه کلاس به عنوان فردی خوش‌خط و طراح شناخته می‌شدم.

به نظرم قبل از این‌ها هم در زمان مهدکودک و پیش دبستانی هم اهل خط خطی زیاد بودید. (می‌خندد)

به هر حال کمابیش همچنین چیزی بوده است. چون من از سنین پایین علاقه زیادی به بازی با حروف و کلمات داشتم و همین شاید عامل اصلی بود. خوشنویسی سال‌های زیادی به عنوان علاقمندی بنده بوده است. بخش اصلی یک امضا به خوشنویسی و خوشخطی برمی‌گردد. البته چنین چیزی باعث نمی‌شود که یک شخص تصور کند حتماً باید یک امضای خوب داشته باشد. اما به بنده خیلی کمک کرد تا بتوانم با کلمات بازی کنم و این توانایی را کسب کنم که با یک حرف چندین حالت مختلف را رسم کنم. از زمانی هم که وارد فضای وب شدم، هر روز استقبال مردم از این قضیه بیشتر شد و شاهد این بودم که هنرمندان خوب کشورمان (بازیگران و خوانندگان) و یا چهره‌های سیاسی از مشتریان «خط و قلم» شدند. مثلاً تاکنون من برای چندین شهردار طراحی امضا انجام داده‌ام. البته نکته مهم این است که ما نمی‌توانیم اسمی از شخصی ببریم. به هر حال هیچ کس تمایلی ندارد که به بقیه بازگو کند که امضایش توسط فرد دیگری طراحی شده است.

حالا ما مجموعه‌ای از افراد سرشناس را مد نظر قرار می‌دهیم.

تعداد این دسته از افراد واقعاً بالا است. من هر ماه آمار طراحی‌‌هایم را جمع‌بندی می‌کنم. من در تیر ماه بالغ بر 60 هزار طراحی برای هم‌وطنان داخل و خارج از کشور انجام داده‌ام. خیلی جالب است. با خودم فکر می‌کنم که چرا تا به حال به این فکر نکرده بودم که از شما بخواهم برایم طراحی امضا انجام بدهید.

بله، برای بسیاری از افراد هنوز این موضوع جا نیفتاده است، کما اینکه شاید تعداد زیادی از افراد و یا دوستان و آشنایانشان نام من برایشان آشنا باشد و برایشان طراحی امضا انجام داده‌ام.

من داشتم به این مسئله فکر می‌کردم که امضا و طراحی امضا از تراوشات ذهنی افراد نشأت می‌گیرد و به شخصیت فردی انسان‌ها مرتبط می‌شود. وقتی که شما به عنوان یک طراح این کار را انجام می‌دهید، در واقع یک بخشی را به یک فرد اضافه می‌کنید. این مشکلی از لحاظ شخصیتی برای فرد ایجاد نمی‌کند؟

این سؤال خیلی مهمی است که خیلی از افرادی هم که به بنده مراجعه می‌کنند، این دغدغه ذهنی را دارند و این نظر را دارند که اگر امضایی از جانب من طراحی شود، بیانگر روحیات و شخصیت من است و هیچ گونه ارتباطی با شخصیت خود فرد ندارد. موضوع خیلی مهم این است که هر فردی توانایی طراحی یک امضا برای خود را نخواهد داشت. این به این معنی است که هر شخصی می‌تواند چندین امضا با حالت‌های مختلف برای خود طراحی کند، اما مشکل اصلی این است که خیلی از افراد خلاقیت لازم برای خلق یک امضای خوب را ندارند. در واقع، بنده فقط طرح اولیه را طراحی و تولید می‌کنم و برای مابقی کار، افراد باید با دست خود این طرح را پیاده‌سازی کنند. به همین علت موضوع روان‌شناسی امضا، در این مورد هم صدق خواهد کرد. افراد با فشار دست، لرزش دست و چرخش دست خودشان این امضاها را پیاده‌سازی خواهند کرد. ما فقط به این دسته از افراد کمک می‌کنیم تا از نام، فامیل و خواسته‌هایی که از امضا دارند، امضای زیبا به وجود آید.

پس همه اینها باید در آن امضا منعکس شود و شناسنامه فردی شخص مورد نظر باشد؟

بله، دقیقاً. با این کار شناسنامه و هویت فرد بهتر دیده خواهد شد.

خیلی متشکرم از توضیحات شما.

خواهش می‌کنم.

یک امضای لحظه‌ای روی کاغذ برای این لحظه از تهران در شب رادیو تهران امضا بفرمایید. ما هم به اتاق فرمان برویم و برگردیم و در ادامه مجدد در خدمتتان باشیم.

(با خنده) بله حتماً.

امضای صدادار بزنید لطفاً.

صدای تماس خودکار با سطح کاغذ.

باز هم سلامی دوباره خدمت همه شما تهران در شبی‌های عزیز که شنونده این برنامه هستید و افتخار بزرگی است که در خدمت شما هستیم. همچنان در خدمت میهمان محترم برنامه هستیم و ایشان کسی نیستند جز لطفعلی خانی، طراح امضا که در یک بخش در محضرشان بودیم و چیزهای زیادی از امضا و هویت افرادی که با امضا مشخص می‌شود و اینکه ایشان تا چه میزان به افراد سرشناس کمک می‌کنند برای اینکه امضای شاخص داشته باشند، یاد گرفتیم. درست توضیح دادم جناب آقای خانی؟

بله، کاملاً درسته.

خب من الان یک مشکلی دارم. هر وقت می‌خواهم امضا کنم یک مقدار اولش مکث می‌کنم و در نهایت هم امضا چاق و لاغر می‌شود (می‌خندد). چه بکنم که امضای من همیشه یک جور باشد؟ یک فاصله بین امضای من هست که این فاصله مدام کم و زیاد می‌شود. چه باید کرد تا امضاها یکسان باشد؟

بله. اتفاقاً ما از جنبه‌های منفی امضاهای افراد هم در طراحی، نکات مثبت می‌گیریم. در واقع، برای قرار دادن رمز در امضا از همین اتفاقات استفاده می‌کنیم. یعنی حتی فردی که امضاهایش مشابه هم در نمی‌آید، می‌داند که یک امضای اصلی دارد ولی هرچه این امضا را تکرار می‌کند، متوجه می‌شود که این امضا با امضای قبلی فرق دارد. برای حل این مسئله، ما یک رمزی در اختیار این افراد قرار می‌دهیم که در صورتی که امضا شبیه امضای ثابت نشد، با آن رمز بداند که این امضا را خودش زده است. چون اگر شباهت‌های امضا خیلی کم باشد، مراجع قضایی اعلام می‌کنند که امضاهای زده شده به هم شباهت ندارند.

دقیقاً این مشکل در بانک برای من پیش آمد.

بله، دقیقاً این مشکل وجود دارد و ما با رمز امضا آن را برطرف کرده‌ایم.

حالا این کد را به من هم یاد بدهید.

بله، چشم حتماً.

به شنوندگانمان هم یاد بدهید (خنده با صدای بلند)، بلکه طراحی امضا زیاد شد.

بله. برخی از افراد تمایل دارند که سختترین امضا را داشته باشند. اما سختی امضا، به خط و خطوط زیاد و یا پیچش زیاد خطوط نیست. یک دستخط خوب و ساده که فقط اسم و فامیل فرد در آن وجود داشته باشد، امضای ساده است، اما می‌توان شاخصه‌ای را در آن قرار داد که فرد بداند این امضا منحصراً برای خودش است. یعنی اگر فردی بخواهد این امضا را جعل کند، موفق نشود. چون رمزی در آن آورده شده است که جعل‌کننده از آن آگاهی ندارد و نمی‌تواند آن را به کار ببرد.

اگر بخواهیم یک امضای خاص را به مردم معرفی بکنیم، چه مؤلفه‌هایی باید در آن به کار گرفته شود؟

برای این کار باید گذری به خواسته‌های مراجعه‌کنندگان طراحی امضا داشت. خیلی از افراد تنها به دنبال این هستند که امضای فوق‌العاده و زیبایی داشته باشند و به‌سادگی، پیچش و یا سختی امضا فکر نمی‌کنند. این دسته از افراد بر این باورند که امضایشان باید جلوه‌ای داشته باشد که مخاطب را به‌خوبی به خود جذب کند. شخص دیگری می‌گوید که زیبایی امضا برای من اصلاً مهم نیست و فقط می‌خواهم که سخت‌ترین حالت ممکن باشد تا جعل امضا نشود. شخص دیگری می‌گوید که می‌خواهم به‌راحتی امضا بزنم، یعنی در یک حرکت بتوانم امضا درج کنم. همه اینها موارد و شاخصه‌هایی است که در افراد مختلف متغیر خواهد بود. من به‌‌شخصه به افراد توصیه می‌کنم چون امضا به عنوان یک نماد مهم برای هر شخص به حساب می‌آید، امضای زیبایی انتخاب کنند، به طوری که خط و خطوط به کار رفته در آن امضا به گونه‌ای باشد که چشم را مسحور خود کند. من همیشه به افراد می‌گویم که به امضا با این دید نگاه کنید. من برای سخت بودن امضا همیشه راه‌حل‌هایی دارم. همین طور همیشه خاص بودن امضا را هم مد نظر دارم. ولی زیبایی همیشه باید در اولویت قرار بگیرد، به طوری که چشم را جذب خود کند.

من داشتم به این فکر می‌کردم که صفت هم می‌شود برای امضا قائل شد؟ مثلاً بگوییم یک امضا مهربان است. چنین چیزی امکان دارد؟

من همیشه در کلاسهای خوشنویسی هم که دارم، بیان می‌کنم که دوایر و دورها همیشه حس آرامش‌بخشی را برای افراد به همراه می‌آورد. امضاهایی که دوایر بیشتری در آنها به کار برده می‌شود، حس بسیار خاص‌تری به آدم انتقال می‌دهند. امضاهایی که در آنها خیلی از خط شکسته استفاده می‌شود و دورهای زیادی ندارد، مسلماً خشن‌تر به نظر می‌رسد و اون مهربانی که شما ذکر کردید در آنها خیلی کمتر دیده می‌شود.

خیلی متشکرم که دعوت ما را پذیرفتید. ما در دو بخش با شما مصاحبه کردیم، ولی در مورد رشته تحصیلی، سن و سال و خیلی چیزهای دیگر از شما چیزی نپرسیدیم. اگرچه ما سنت‌شکنی هم کردیم، اما حالا در پایان برنامه می‌توانید به طور دقیق این موارد را توضیح بدهید؟ (باخنده)

بنده متولد اسفند سال 1357 و فارغ التحصیل رشته مهندسی نرم‌افزار هستم؛ همچنین، مدرس خوشنویسی و طراح امضا. در کارهای هنری دیگری همچون موسیقی هم فعالیت دارم که افراد زیادی بنده را در این عرصه می‌شناسند.

درود بر شما. آرزوی موفقیت برای شما داریم.

تشکر از شما.

امضای خودتان سخت به حساب می‌آید یا زیبا؟

زیبا.

درود بر شما. پس شما هم زیبایی را انتخاب کردید.

قطعاً همین طور است. همان طور که گفتم بهترین مؤلفه برای یک امضا زیبایی آن است.

پس حالا که شما آنقدر روح لطیف و بزرگی دارید و به زیبایی علاقمند هستید، ما 5 تا گزینه برای شما در 5 تا پاکت در نظر گرفتیم. این پاکت‌ها در دست بنده است. 3 تا از این پاکت‌ها در دست راست من و در دست چپم هم 2 پاکت است. لطفاً از میان این پاکت‌ها یکی را انتخاب بفرمایید که در واقع هدیه‌ای است که به رسم یادبود تقدیم شما می‌شود که البته نه فقط شما، بلکه تمامی شنوندگان عزیز از آن بهره‌مند خواهند شد. بفرمایید. شماره چند؟

من شماره 3 را انتخاب می‌کنم.

با اجازه این پاکت را باز می‌کنم. چه رسم دیرینه زیبایی در این بخش از تهران در شب وجود دارد. اگر گفتید قرعه به نام چه کسی افتاد؟ یک خواننده خوش‌صدا و جوان که هشت و نیم دقیقه را هم خواندند. اگر فرمودید؟

آقای احسان خواجه امیری. به به. چه انتخاب خوبی. من به‌شدت هم به ایشان علاقمند هستم. امکان دارد که امضای ایشان را هم شما طراحی کرده باشید. (می‌خندد) البته نمی‌دانم. (با خنده) نه متأسفانه قسمت نشده است. خیلی لطف کردید. سپاس فراوان و این هدیه تقدیم به شما و همه شنوندگان محترم تهران در شب.

سپاسگزارم از شما.

4/5 - (2 امتیاز)