امضایتان با شما حرف می زند. شاید قبل از این شنیده بودید که امضا درباره شخصیت شما نکاتی را بازگو می کند، اما سوال مهم این است که چه می گوید؟! امروز قصد داریم با بررسی روانشناسی امضا حرف هایی که امضایتان درباره شما می زند را ترجمه کنیم. پیش از اینکه شروع به خواندن این پست کنید. یک برگه کاغذ سفید بردارید و روی آن یک بار امضا کنید. حال برگه را مقابل خودتان بگذارید و با ما همراه باشید.

با روانشناسی امضا زبان امضا را ترجمه کنید!

برگه سفیدی که در مقدمه خواسته بودیم را امضا کردید؟ پس آماده هستید. برای شخصیت شناسی از روی امضا مثل آنالیز دست خط باید به دنبال سرنخ ها باشید. ویژگی هایی که از شخصیت شما در میان خطوط پنهان شده اند را با ذره بین پیدا کنید و راز هر کدام را بفهمید.

راز اول: زاویه

وقتی روی یک تکه کاغذ سفید امضا می کنید به صورت ناخودآگاه از یک زاویه فرضی برای رسم امضای خود استفاده می کنید. امضاها سیر نزولی، صعودی یا خنثی دارند.

  • اگر امضایتان به سمت بالا حرکت می کند یعنی سیر صعودی است: این نشانه ای از جاه طلبی، خوش بینی، خلاقیت و سرزندگی است. در صورتی که حین امضا احساس خوبی دارید و به قول معروف سر دماغ هستید اغلب امضایتان سیر صعودی دارد.
  • اگر انتهای امضایتان به سمت پایین حرکت می کند، یعنی سیر نزولی دارد: این یعنی اندکی بدبینانه تر از سایر مواقع و یا در حال مبارزه با شرایط موجود هستید.
  • امضای خنثی درست مثل یک خط راست و مستقیم است: روانشناسی امضا از تعادل و کنترل شما حکایت دارد. اگر اغلب یک امضای خنثی دارید به احتمال زیاد فردی سازمان یافته و خودکفا هستید.

راز دوم: اندازه

تحقیقاتی که روی 500 امضا از کارشناسان ارشد مالی شرکت ها انجام شده، نشان می دهد که بین اندازه امضا با احساس درونی شخص ارتباط مستقیمی وجود دارد. شرکت های بزرگتر که تمایل به ارائه صورت های مالی شفافی دارند اغلب امضای مدیرانشان بزرگتر است و برعکس شرکت هایی با شفافیت کمتر احتمالا استرس بیشتری روی مدیران ارشد اعمال می کنند که دارای امضاهای کوچکتری هستند.

اگر اندازه امضای شما بزرگ است روانشناسی امضا می گوید که؛ دارای شخصیتی با اعتماد به نفس هستید. اگر امضایتان کوچک است احتمالا خجالتی و آرام هستید. شاید لازم باشد کمی روی اندازه آن زمان بگذارید تا بزرگتر از حالت فعلی باشد.

آزمایش کنید! سعی کنید تا پشت همان برگه اولیه اندازه امضایتان را بزرگتر از حالت معمول انجام دهید. احساس متفاوتی دارد؟ به این معنی است که از کنترل خارج شدید؟ قطعاً نه، فقط کمی فضای بیشتری را اشغال می کنید که حق شماست.

راز سوم: خوانایی

امضای شما از تعدادی خطوط تشکیل شده یا حین امضا اسمتان را می نویسید که قابل خواندن است؟ امضاهای نامشخص تمایل افراد به سرعت را نشان می دهد. در روانشناسی امضا این تمایل به معنی این است که جزئیات را از دست نمی دهید ولی در عین حال می خواهید خودتان درباره آن صحبت کنید و لزومی نمی بینید که امضایتان به جای شما حرف بزند. اما اگر یک امضای دقیق و قابل خواندن دارید نشانه ای از شفافیت و ذهن بازتان است.

راز چهارم: محل امضا

به برگه امضایتان نگاه کنید، در چه محدوده ای امضا کرده اید:

  • امضا در سمت راست صفحه نشانه این است که شما یک فرد پیشرو هستید.
  • امضا در مرکز صفحه بیانگر نیاز شما به توجه دیگران است. به عبارت دیگر دوست دارید کانون توجه اطرافیان باشید.
  • امضاهایی که در قسمت بالای صفحه و متمایل به راست باشند و در عین حال سیر صعودی دارند بیانگر خلاقیت هستند.
  • روانشناسی امضا برای نمونه هایی که در سمت چپ یا پایین قراردارند میتواند بیانگر بدبینی اندک نگارنده آن یا عدم توجه وی به پیشروی باشد.

راز پنجم: استایل امضا

اگر به امضاهای افراد دور و بر خود نگاه کنید برخی با خطوط امضا می کنند، برخی اسم خود را می نویسند و حتی ترکیبی از حروف فارسی و انگلیسی و خطوط استفاده می کنند. روانشناسی امضا می گوید:

امضاهای فانتزی که اندکی پیچیده هستند و به صورت ترکیبی از حروف و خطوط استفاده می کنند نشانه خلاقیت، شور و میزان توجه بالای فرد است. سه نمونه طراحی امضا با اسم زیر که توسط تیم خط و قلم برای نام «پریسا وارسته» طراحی شده یکی از همین موارد است.

اگر بعد از امضا کردن روی کل امضا یک خط مستقیم می کشید. فردی حساس و زودرنج هستید. برخی افراد آخرین خطی که موقع امضا کردن می کشند اندکی بالاتر از امضای اصلی شان است. روانشناسی امضا این افراد را مستعد پیشرفت های بزرگ و بلندپروازانه می داند. امضاهایی که دارای یک خط زیر قالب اصلی به عنوان خطوط آخر هستند نشان دهنده شخصیت خودخواه و حساس فرد و نیاز او به شناخت و موقعیت است.

قاعده کلی در روانشناسی امضا و شخصیت شناسی از روی امضا این است که افرادی با امضاهای پیچیده که ترکیبی از حروف، علائم و خطوط است دارای شخصیت پیچیده تری نسبت به سایرین هستند. با این وجود قواعدی که تحت عنوان رازهای پنجگانه شخصیت شناسی از روی امضا در این مطلب عنوان شد ممکن است دارای خطا باشند. اما من فکر می کنم واقعا سرگرم کننده است که در جمع های دورهمی دوستانه تان بعد از شام هر نفر یک امضا روی کاغذ سفید انجام دهد و شروع کنید به تحلیل آن. هرگز نمی دانید ممکن است چه رازهایی را کشف کنید.

نظرات و پیشنهادات

امضا، شخصی ترین و متناقض ترین بخش از کاراکتر ما است. همین نکته اهمیت ساخت امضا مناسب از دوران نوجوانی را دو چندان می کند. کارشناسان معتقدند که نحوه امضا شما ممکن است در مورد شخصیت شما – چه در زندگی و چه در کسب و کار – صحبت کند. در این پست خط و قلم چند نکته برای تحلیل روانشناسی امضا را با شما در میان گذاشتیم. امضای خودتان را بررسی کنید. شما چه فکر می کنید؟ چه قدر از این خصوصیات درباره امضایتان حقیقت دارد؟ نتایج تحلیل امضا خودتان را به همراه نظرات تان برای ما ارسال کنید.

4/5 - (7 امتیاز)