همه ما تجربه استفاده طولانی مدت از خودکار را در طول روز داریم. احتمالا این وضعیت را تجربه کرده اید که انگشتانتان درد گرفته و دچار خستگی مفرط شده اید. معمولا در این مواقع باید از یک خودکار استاندارد استفاده کرد. اما در برخی مواقع دلیل این اتفاق اشتباه گرفتن خودکار در دست و تصورات غلط راجع به آن است.

بسیاری از افراد تصور می کنند که که هرچه خودکار را بیشتر روی کاغذ فشار دهند، دست خط بهتری خواهند داشت. این کار معمولا باعث می شود تا انگشتان خم شود و درد زیاد را تحمل کنند.

در ادامه هم مفاصل دست شما دچار خستگی شده و فشار عصبی و درد لرزش انگشتان را حس خواهید کرد. امروز با ما در «خط و قلم» همراه باشید تا به شما بگوییم «چگونه خودکار را برای خط تحریری در دست بگیریم؟». مطمئنا نکات جالبی را یاد خواهید گرفت.

دست چپ یا دست راست؟ 
اولین گام در گرفتن خودکار در دست این است که با کدام دست مسلط تر هستید و می توانید راحت تر بنویسید. یعنی راست دست ها با دست راست و چپ دست ها با دست چپ باید بنویسند. متاسفانه در گذشته این امر شایع بود که دانش آموزان چپ دست را با تنبیه و اجبار، وادار می کردند  تا با دست راست بنویسند. اما امروزه خوشبختانه این مسئله دیگر کمرنگ شده و افراد با هر دست که تسلط بیشتری دارند شروع به نوشتن می کنند.

نحوه گرفتن خودکار

 

گرفتن صحیح خودکار در دست

اولین نکته در گرفتن صحیح خودکار این است که نباشد انگشت شست را محکم روی خودکار فشار دهیم؛ در واقع فشار دست به خودکار باید زوری باشد که خودکار از دست جدا نشود و باقی فشار اضافه است. یکی از دلایلی که باعث خستگی زودرس در هنگام نوشتن می شود، فشار زیاد به بدنه خودکار است. شما باید با دقت و چند دقیقه تمرکز و تمرین فشار اضافی را با کمک دست دیگر از روی کاغذ بردارید. اگر خطوطی که در طی روز می نویسید، ضخامتی بیش از سایرین داشته باشد، احتمالا فشار انگشت شست شما بر روی کاغذ زیاد است.

 

توجه به حرکات طبیعی مفاصل دست

نکته بعدی دقت به حرکت طبیعی مفاصل دست است. هر مفصلی در بدن در یک جهت های خاصی می تواند حرکت کند و ما نباید در خلاف جهت حرکت عادی مفاصل به آن ها فشار آوریم؛ چرا که در دراز مدت سبب آسیب دیدن مفاصل و تغییر فرم حرکتی آن ها می شود.

حالت انگشتان باید به صورت طبیعی باشد و هیچ گونه فشاری نباید در آن ها ایجاد شود. دقت کنید که انگشتان به طرف عکس، خط نشود، به خصوص انگشت اشاره. برای صاف تر شدن خط و جلوگیری از لرزش دست باید هنگام نوشتن، خودکار یک ثکیه گاه داشته باشد. یعنی روی نوک انگشت وسط قرار گیرد و خود انگشت سوم یا وسط هم باید روی کاغذ باشد تا انگشت تکیه گاه ما دچار لرزش نشود.

 

گرفتن صحیح خودکار

دقت کنید که بدنه خودکار با دو انگشت اشاره و شست گرفته شود. انگشت کوچک و انگشت دوم هم باید با حالتی خم روی کاغذ قرار گیرد. پایین خودکار هم ترجیحا روی گوشت کنار ناخن سوم قرار گیرد و افرادی که انگشتان کشیده تری دارند، می توانند روی ناخن انگشت سوم قرار دهند.
با این حال اگر به حالت دوم خودکار را در دست می گیرید، در مدت زمان طولانی کنار ناخن انگشت وسط شما چیزی شبیه پینه ایجاد می شود. پس بهتر است ار همان حالت اول استفاده کنید و نوک خودکار را روی گوشت انگشت وسط بگذارید. درضمن قسمت بالای خودکار هم روی بالاترین مفصل انگشت اشاره قرار بگیرد و قسمت نرمی بین انگشت اشاره و انگشت شست نباشد.

نکات مهم در رابطه با گرفتن خودکار در دست

در رابطه با شیب خودکار باید بگوییم که 50 الی 60 درجه برای آن کافی است تا گوی نوک خودکار به راحتی بر روی کاغذ بغلطد و جوهر مناسبی را بر روی ورق یا کاغذ باقی بگذارد. دقت داشته باشید که اگر شیب خودکار کم باشد، جوهر به درستی بر روی کاغذ انتقال پیدا نمی کند. مفصل انگشت شست به صورت نود درجه خم شود و نوک انگشت روی خودکار قرار بگیرد.

خودکار را از جایی بگیرید که نوک آن بر روی کاغذ قرار بگیرد. برای مثال یک کودک 3 یا 4 ساله مداد را از فاصله یک سانتمتری سر مداد در دست می گیرد، اما یک بزرگسال در حدود 2.5 تا 3 سانتی متری نوک خودکار را با دست داشته باشد. این که شما به چه مقدار تمرین نیاز دارید تا خودکار را به درستی در دست بگیرید، بستگی به آن دارد که خودکار را چگونه در میان انگشتان خود قرار می دهید.

خوشنویسی با خودکار

 

برای یادگیری خط خودکاری بهتر است همیشه آرامش را در دستور کار خود قرار داده و صبر و تحمل داشته باشید. تمام توضیحات گفته شده چگونگی شکل صحیح در دست گرفتن خودکار یا مداد بود. این متدها بر اساس بررسی انجام گرفته بر روی چندین هزار هنرجو به دست آمده است و توجه و تمرین بر این اساس می تواند کمک زیادی به علاقمندان به خط خودکاری نماید. چیزی که مشخص است این است که با گرفتن شکل صحیح خودکار در دست خط شما روان تر و زیباتر شده و دچار خستگی زودرس عضلات و انگشتان دست نخواهید شد.
برای درک بهتر این مفاهیم و همین طور دسترسی به انواع آموزش های خوشنویسی با خودکار و خط تحریری می توانید به کانال یوتیوب و همچنین آپارات مجموعه خط و قلم مراجعه فرمایید.

با دیدن این ویدیوها و تمرین و تکرار روزانه خواهید دید که دست خط شما به مرور زمان پیشرفت قابل توجهی کرده و مانند افراد حرفه ای می توانید متون مختلفی را نگارش کنید. درضمن برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه و همین طور حضور در کلاس های آنلاین خوشنویسی به وبسایت مجموعه مراجعه کرده و یا با واحد پشتیبانی تماس حاصل فرمایید.

4.6/5 - (10 امتیاز)