برای یادگیری هر فن و هنری رفتن به کلاس های آموزشی می تواند قدم مهمی باشد که به وسیله آن بتوان آن رشته را به بهترین شکل ممکن یاد گرفت. استادان مختلف می توانند زیر و بم انواع رشته ها را به هنرجویان و شاگردان خود آموزش دهند تا آن ها به بهترین شکل ممکن تربیت شوند. ولی با تمام این اوصاف برای یادگیری یک صنعت، هنر و یا هر چیز دیگری یکی از بهترین راه ها ورود به دانشگاه و یادگیری آکادمیک است. یادگیری آکادمیک انواع رشته ها از جمله رشته های هنری به شما کمک خواهد کرد تا آن را به صورت پایه ای و با جزئیات فرا گیرید. خوشبختانه چند سالی است که خوشنویسی هم وارد رشته های دانشگاهی شده و در قالب نام «کتابت و نگارگری» طرفداران خاص خود را دارد. در این مقاله از وبسایت «خط و قلم» که با نام «آشنایی با رشته دانشگاهی خوشنویسی» در اختیار شما قرار می گیرد، جزیئیاتی در این زمینه را به شما ارائه خواهیم داد. پس با ما همراه باشید:

کتابت و نگارگری یکی از مهم ترین و اصلی ترین ارکان هنرهای سنتی ایران است که اطلاع و آگاهی از آن می تواند کمک بسیار زیادی به شناخت هنر و تمدن ایرانی نماید. در همین راستا و برای حفظ این هنر اصیل ایرانی باید دانش و مهارت آن از سوی اساتید صاحب نام این حوزه به علاقمندان انتقال یابد. به همین خاطر است که رشته کتابت و نگارگری در برخی از دانشگاه ها ایجاد شده و علاقمندان را به سوی خود جلب کرده است. این رشته از دو کلمه کتابت و نگارگری تشکیل شده که منظور از کتابت گرایش خوشنویسی و منظور از نگارگری گرایش های مینیاتور، تذهیب، تشعیر و نقاشی قهوه خانه است.

رشته خوشنویسی

اهداف رشته کتابت و نگارگری

حتما می دانید که ایجاد هر رشته هنری، صنعتی، مهندسی و… در دانشگاه اهدافی را در پی دارد. از اهداف اصلی رشته کتابت و نگارگری در دانشگاه ها هم می توان این موارد را در نظر گرفت: اول از همه حفظ و تقویت فرهنگ بومی و ملی با توجه به اصالت ها مد نظر است که امری مهم تلفی می شود. در ادامه این امر می توان به بالا بردن کیفیت هنر کتابت و نگارگری و در کنار آن قانونمند شدن روش های آموزشی اشاره کرد که توسعه و رونق این هنر اصیل ایرانی را در پی دارد. در گام بعدی احیا، حفظ و ترویج هنر کتابت و نگاری مسئله مهمی است؛ چرا که توجه به این امر به اشاعه فرهنگ و هنر اصیل اسلامی – ایرانی کمک می کند.

ایجاد رشته دانشگاهی کتابت و نگارگری در دانشگاه باعث می شود تا آموزش علوم نظری و علمی این هنر  برای تربیت هنرمندان و کارشناسان آگاه و متعهد در مسیر راحت تری قرار گیرد و میراث فرهنگی ایران به درستی حفظ شود. همچنین ایجاد زمینه مطالعاتی و تحقیقاتی برای بررسی همه جوانب این هنر پرطرفدار ایرانی فراهم می شود. اگر علاقمند به خوشنویسی هستید و دوست دارید با تاریخچه این هنر آشنا شوید، تحصیل در این رشته سبب می شود تا از آثار به جا مانده از هزاره های پیش از میلاد دیدن کنید و از آن ها کمک بگیرید.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید، نقش و نگارهای ایرانی، نمایانگر دانش و تفکر اقوام و ملیت های مختلف است. با نگاه کردن به نقاشی و خطوط آن ها می توان به شرایط اقلیمی، آداب و رسوم، عادات و باورهای آن ها و بسیاری از چیزهای دیگر دست پیدا کرد و این اطلاعات را برای نسل های بعدی بازگو کرد. این نقش و نگارهای کهن در طی قرون متمادی به تدریج تکامل پیدا کرده اند.

خوشنویسی با قلم

رشته کتابت و نگارگری

از آن جایی که این رشته شاخه های مختلفی از هنر را در برمیگیرد، در چهار گرایش مختلف نگارگری، طراحی سنتی و تذهیب، خوشنویسی و خیالی نگار در مقطع کارشناسی ارائه می شود. هر گرایش نیز دارای 32 واحد تخصصی است. در این بین ما توضیح مختصری راجع به گرایش خوشنویسی ارائه می دهیم:

هنرجویان در این رشته دانشگاهی علاوه برگذراندن دروس عمومی 6 استاندارد مهارت شغلی را گذرانده و در انتهای هر استاندارد توانایی های زیر را به دست می آورند. 1- استاندارد طراحی نقوش خطایی و اسلیمی، 2- استاندارد طراحی نقوش هندسی، 3- استاندارد طراحی نقوش جانوری، 4- استاندارد طراحی نقوش فرنگی، 5- استاندارد پایه ماشه، 6-استاندارد نگارگری. همچنین سرفصل دورس و تعداد واحدهای رشته نگارگری به شرح زیر است: تعدا کل واحد ها 135 واحد، دروس عمومی 21 واحد، دروس پایه 32 واحد، دروس اصلی 36 واحد، دروس تخصصی 32 واحد، دروس اختیاری 8 واحد، پایان نامه 6 واحد.

لازم به ذکر است که با دانشگاهی شدن رشته خوشنویسی تغییرهای مختلفی در شیوه های آموزشی رخ خواهد داد که مهم ترین آن شکل انتقال دانش است. یعنی دیگر به مانند قدیم انتقال دانش به صورت سینه به سینه نیست و در بخش آکادمیک داشجویان درباره ارتباط میان خوشنویسی و سایر هنرهای موازی با آن اطلاعات را کسب می کنند. برای مثال هنرجویی که در دانشگاه آموزش می بیند یک سری کلاس های عمومی و تخصصی را می گذراند. دروس تخصصی طبیعتا به آموزش خط بر می گردد و دروس عمومی هم به مبانی هنرهای تجسمی و نوع ارتباط با بخش خوشنویسی. با این حال راه رسیدن به هنر تنها دانشگاه نیست و می توان از طرق دیگر هم به کسب دانش در این زمینه ها پرداخت. در واقع می توان گفت تحصیلات آکادمیک و در کنار آن آموزش خط و نقاشی و.. به صورت اصولی می تواند مکمل یکدیگر باشد.

آکادمیک شدن رشته خوشنویسی به ما کمک می کند تا بتوانیم آن چیزی را که ارتباط بین سنت و مدرنیته است را ایجاد کنیم. یعنی آن پلی که نیازمند برقراری ارتباط بین جهان سنتی و هنرهای اصیل ما با جهان امروز که متر، معیار و خواستگاه های خودش را دارد، در رشته خوشنویسی آکادمیک ایجاد شده است. در واقع رشته خوشنویسی به ما کمک می کند تا هنرهای اصیل و فرهنگ مدرن را با هم، همساز کنیم.

در پایان هم باید بگوییم که خوشنویسی یکی از هنزهای اصیل و کهن ایرانی است که در کشور ما سابقه طولانی دارد. حتما می دانید که خوشنویسی به معنای زیبا نویسی همراه با خلق زیبایی است. به راستی که جای این هنر ارزشمند ایرانی در بین رشته های دانشگاهی خالی بود و جای بسی امیدواری است که در طی این چندسال خوشنویسی جایگاه خود را در بین رشته های دانشگاهی پیدا کرده است. اگر شما هم علاقمند به این رشته هنری هستید و دوست دارید آموزش خط با خودکار از ابتدا را آموزش ببینید، خط و قلم به صورت حرفه ای این فرصت را برای شما فراهم کرده است. شما می توانید فیلم های آموزشی ما را با عنوان آموزش خط خودکاری در آپارات دنبال فرمایید.

 

مطالب اخیر

با مهم ترین اصطلاحات و ابزار خوشنویسی آشنا شوید

خوشنویسی و پیوند آن با هویت ایرانی

مصاحبه با استاد میر حیدر موسوی | بخش دوم

4.5/5 - (2 امتیاز)