امضا یک نمایش دست ‌نویس از اسم، لقب، یا حتی یک ضربدر ساده‌ است که افراد روی اسناد می‌نویسند تا مدرک برای تایید آن مدرک توسط فرد باشد. خوب میدانیم که همه اعتبار یک سند به امضایی است که زینت بخش پایان متن میشود. امضاها با وجود کوچک بودن ولی هویت آفرینند و نمیتوان اهمیت و ارزش امضا و نقش آن در شخصیت افراد را نادیده گرفت. امضاها میتوانند به شخصیتی که از خودتان به جا میگذارید اصالت ببخشند.

چرا طراحی امضا مهم است؟

افراد به طور میانگین و ماهانه، رقم چشمگیری را صرف غذا خوردن در رستوران، خرید و تفریحاتشان میکنند. تقریبا همه آدم ها هم از قضاوت شدن توسط دیگران ناراحت میشوند. اما تا به حال فکر نکردند که چقدر برای شخصیت خودشان هزینه کردند. هزینه ای که فقط یکبار انجام میشود و برای همیشه قسمتی از شخصیت باقی میماند و موجب قضاوت های حرفه ای و مثبتی میشود بنابراین اهمیت ساخت امضا در سنین نوجوانی مشهود میشود، ساخت امضا یکی از دغدغه های نوجوانان برای ورود به اجتماع و نشان دادن چهره ای مسئولیت پذیر از خود است.

داشتن سلیقه، اصلی‌ترین تکنیک طراحی امضاست

امضای هر شخص معرف شخصیت اوست و اغلب افرادی که شما را نمی‌بینند از روی امضایتان در مورد شما قضاوت می‌کنند. بنابراین امضای هرفرد همانند اثر انگشت باید منحصر به فرد و مختص همان فرد باشد. امضا میتواند معرف شخصیت درونی شما (درون گرا، برون گرا، احساساتی و …) باشد. تنها کافی است با کمی فوت‌و‌فن‌های شخصیت‌شناسی آشنا باشید تا بدانید امضایتان درباره شما چه میگوید و از روی صحبت کردن، دست خط، امضا، نقاشی یا هرچیز دیگری شخصیت درونی طرف مقابلتان را بشناسید.

بیشتر بخوانید: شخصیت شناسی از روی امضاها

نمونه امضا زیر را ببینید و سلیقه خود را در داشتن امضایی خاص محک بزنید:

مشاهده نمونه امضا

نشانه های امضای اصولی و با کلاس چیست؟

امضاها از شاخص ترین نشانه های فردیت به حساب می آیند. شاید بی اغراق نباشد اگر بگوییم همین علائم کوچک نکته های مهم و عجیبی را در وجودمان آشکار می کنند؛ چیزهایی که حتی خودمان هم فکرش را نمی کنیم از کجای این خطوط برملا شده اند!

با دست خط و امضای خود خاص باشید

در حقیقت این اعتماد به نفس است که آدمها را خاص می کند. مهم ترین شاخصه آدمهای خاص اصالت است. یکی از راحت ترین راه های خاص بودن و اصالت داشتن؛ اصیل نگارش کردن است. همان گونه که به دست خط افراد خوش خط با حس بسیار خوبی خیره میشویم در امضا هم این موضوع صادق است و چه بسیار افرادی که محو امضاهای خاص و دوست داشتنی شده اند و آرزوی داشتن چنین امضایی را هم داشته باشند.

امضای دیجیتال چیست؟

با گذشت زمان فناوری‌های جدید جای روش‌های سنتی را در بسیاری از مشاغل می‌گیرند، یکی از کاربردهای فناوری در امضای اسناد و مدارک است. شرکت‌ها به جای انجام فرآیندهای سنتی و مبتنی بر کاغذ، اسناد و مدارک را به صورت غیرفیزیکی در سیستم‌های نرم افزاری و کامپیوتر نگهداری و رد و بدل می‌کنند بنابراین اهمیت و مزایای امضای الکترونیکی آشکار میشود.

ویژگی‌های یک امضای خوب به کاربردش برمی‌گردد

امضا به طور کلی به شخصیت افراد و شغل و جایگاهی اجتماعیشان در جامعه مرتبط است.

  • امضای مدیران : مدیران روزانه باید اسناد و مدارک مهمی را امضا کنند بنابراین داشتن امضایی رمزدار و پیچیده و غیرقابل جعل، حائز اهمیت بالایی است.
  • امضای عکاسان، نقاشان، نویسندگان و هنرمندان : هنرمندان از امضایشان به عنوان برند هنری در پای کارشان استفاده میکنند بنابراین زیبایی و خاص و هنری بودن امضا برای هنرمندان از همه چیز مهم‌تر است. همچنین فراد سودجویی که بویی از هنر نبرده اند و صرفا به دلیل منافع اقتصادی یا کسب شهرت دست به جعل یا به نمایش گذاشتن آثار دیگران به اسم خود در گالری های پر زرق و برق می زنند. به ویژه در ایران که قانون کپی رایت چندان به صورت جدی پیگیری نمی شود، این خطر همواره در کمین هنرمندان آثار هنری است، بنابراین درج امضا زیر اثر هنری هنرمندان اهمیت بسزایی دارد.
  • امضای معلمان و بانکداران : به دلیل اینکه هرروزه باید تعداد زیادی امضا بزنند نیاز به امضایی ساده و در عین حال شیک دارند.
  • امضای پزشکان: داشتن دست خط و امضای مناسب برای پزشکان ضروری است زیرا امضای پزشک نشانه‌ای از تعهد به وظیفه، حفظ منافع بیماران و اخلاقیات است. نمونه امضا پزشک به سایر پرسنل درمانی کمک می‌کند تا کارشان را بهتر انجام دهند، جلوی تقلب در نسخه و دریافت غیر مجاز دارو گرفته شده و همینطور سرعت ارائه خدمات بهینه به بیماران را بهبود می‌دهد.
  • امضا در مشاغل وکالت : از جمله ویژگی هایی که میان وکلا تفاوت ایجاد می کند، داشتن خط زیباست. زیرا وکلا هر روز باید نامه های زیادی را به نمایندگی از موکلین خود به محاکم قضایی تحویل دهند. بنابراین خوش خط بودن لازمه نوشتن نامه های اداری مهم است. وکیل از آن دست افرادی است که در طی روز با نامه زیادی سر و کار دارد که باید آنها را تایید و امضا کند. برای یک وکیل داشتن امضای زیبا اهمیت زیادی دارد زیرا تمامی نامه هایی که توسط وکیل امضا می شوند، اهمیت قضایی و اداری زیادی دارند که بنابراین وجود یک امضای زیبا در پای آن مهم می شود.
  • امضای معماران: حرفه معماری از آن دسته مشاغلی است که جنبه‌های مهندسی و معماری در آن ترکیب شده‌اند. بنابراین ظرافت و خلاقیت در این حرفه حرف اول را می‌زند. از آنجایی که قلم و کاغذ از اصلی‌ترین لوازم کار مهندسان معمار هستند در نتیجه تایید کردن طرح‌ها، به وسیله امضا، را میتوان بخشی از روال کاری روتین آنها دانست. داشتن سبک امضای منحصر به فرد برای معماران مهم است و از طرفی دست خط و امضای معمار صدای ایده‌ها و قدرت خلاقیتش است.
  • امضا و مهر پادشاهان: در گذشته در سرزمین های شرقی امضا وجود نداشت. به همین دلیل برای تایید نامه و اسناد حکومتی از مهر استفاده می شد. افراد با مقام های حکومتی بالاتر، چندین مهر داشتند که یکی از آنها برای امور رسمی کشور کاربرد داشت. این مهر به صورت بیضی و یا چهارگوش بود و بر روی آن نام صاحب مهر حک می شد. البته مهر دیگری نیز برای انجام معاملات و قراردادها استفاده می کردند. سرانجام یک مهر سوم نیز برای این گروه کاربرد داشت که تنها نام دارنده بر روی مهر حک می شد و کاربرد شخصی داشت. شاید برای شماهم جالب باشد با نمونه هایی از مهر و امضای پادشاهان آشنا شوید.

درنهایت خواسته افراد و شغلشان، نوع امضایشان را تعیین میکند و ما با علم به این موضوع قدم در راه طراحی امضا خاص برایتان گذاشته ایم. در اینجا میتوانید نمونه هایی از امضای کار آفرینان بزرگ در دنیای فناوری اطلاعات  را مشاهده کنید و ببینید که داشتن امضای خاص به دغدغه ای همگانی تبدیل شده است.

امضاها، به خصوص توسط افرادی که شهرت تاریخی یا جهانی دارند می تواند واقعا ارزشمند باشد. هواداران به سمت بازیگران مورد علاقه خود هجوم می آورند به این امید که امضای ارزشمند خود را روی هر سطح یا چیزی که هواداران به آن ها می دهند بگذارند. امضاهای چهره های ورزشی، سیاسی، دانشمندان معروف و حتی قانون شکنان نیز از اهمیت و ارزش زیادی برخوردار است به خصوص اگر آن ها بروی چیزی امضا کنند که اهمیت زیادی برای صنایع، جامعه و در مقیاس بزرگ برای دنیا دارد. همچنین بسیار دیده اید که افراد مشهور و یا فوتبالیست ها روی پیراهن خود امضا میکنند و آن لباس برای مصارف خیریه به فروش میرسد. با 10 مورد از گران ترین امضاهای دنیا آشنا شوید و ببینید که امضا و شهرت رابطه تنگاتنگی باهم دارند.

جعل امضا

بسیاری از افراد تصورشان از امضا، تنها به زیبایی و ساختار آن محدود می‌شود و تا به حال در مورد مسئولیت‌هایی که ممکن است به دلیل یک امضا گریبان گیرشان شود، فکر هم نکرده‌اند. اما امضا فقط چند خط و حروف در هم پیچیده نیست. بلکه با هدف خاصی روی کاغذ نقش می‌بندد و تمامی مسئولیت آن متوجه امضا کننده است. بنابراین رعایت نکات مهم به هنگام درج امضا بسیار مهم و ضروری است.

وقتی می‌گوییم با امضا اسناد حسابداری و رسمی، مسئولیت آن بر عهده شماست؛ یعنی اگر در داخل آن سند مطالبی بر علیه‌تان وجود داشته باشد، افراد ذی نفع می‌توانند با مراجعه به دادگاه قضایی شما را محکوم کنند. به همین خاطر باید در امضا اسناد رسمی و حسابداری جوانب احتیاط را رعایت کنید. همینطور قبل از امضا آن را با دقت بخوانید و نسبت به محتوای آن آگاهی کسب کنید و با مسئولیت هایی که پای هر امضا وجود دارد آشنا باشید.

بخش زیادی از مشتریانی که برای طراحی امضا با آموزشگاه خط و قلم آشنا میشوند دغدغه مشابهی دارند و آن هم امضایی است که به راحتی قابل جعل نباشد، جعل امضا به معنای کپی برداری از امضای کسی و استفاده غیرقانونی از آن است .آموزشگاه خط و قلم با تجارب خود در کنار شماست تا به شما کمک کند امضایی غیر قابل جعل [لینک به تاپیک چگونه امضای خودرا غیرقابل جعل کنیم] و در عین حال زیبا و خاص و ساده و ظریف داشته باشید.

با توجه به اهمیت امضای شخصی هر فرد در حیطه شغلی اش، ویژه برنامه ای در رادیو تهران (برنامه تهران در شب) به روی آنتن رفت که موضوع کلی آن در خصوص امضا بود. در بخشی از برنامه در خصوص طراحی امضا نیز مصاحبه ای با آقای لطفعلی خانی (مدیر و موسس آموزشگاه خط و قلم به عنوان معتبرترین و حرفه ای ای ترین مرکز طراحی امضا در کشور) انجام شد در ادامه این مصاحبه را بخوانید و بشنوید. • مصاحبه رادیویی با لطفعلی خانی با موضوع طراحی امضا • دانود فایل صوتی مصاحبه با رادیو تهران

کانال خط و قلم و آموزشهای بی نظیر

بدون شک کانال تلگرام خط و قلم به عنوان کانالی مطمئن و آموزنده در کنار سایت اصلی خط و قلم و اپلیکیشن آن از پر طرفدارترین کانال های تلگرام محسوب شده و هر روز نیز بر تعداد آنها افزوده میشود. در ادامه موضوعات مهمی که در کانال به آن پرداخته میشود به صورت کامل همراه با مثال هایی توضیح داده شده است تا در صورت علاقمندی به محتوای آن به اعضای کانال اضافه شوید و بهترین استفاده را از امکانات آموزشی آن ببرید. نکته خیلی مهم! چون اغلب موارد که در کانال قرار داده شده در سایت هم منتشر می شود برای دسترسی بهتر به آن موضوعات لینک مطلب مربوطه در سایت هم برایتان قید میشود که بهره کافی از مطالب مربوطه ببرید.

لینک کانال خط و قلم

سخن آخر

اگر به دنبال تغییر هستید، از امضای فعلی خودتان راضی نیستید، رمزدار و غیرقابل جعل بودن امضا برایتان اهمیت دارد، میخواهید تاثیر بیشتری بر مخاطبانتان داشته باشید، نمودِ جایگاه اجتماعی و شخصیتتان در امضا برایتان اهمیت دارد، بخواهید امضایی به بهترین دوست، همسر، همکار و یا … هدیه کنید و یا به امضای فرزندتان اهمیت می دهید فقط کافیست با شماره های دفتر و یا پشتیبانی سایت ما ارتباط برقرار کنید و ادامه مسیر تغییر امضایتان را به ما بسپارید.

3/5 - (2 امتیاز)