خوشنویسی کودکان

دست خط کودکان با یادگیری اولین واژگان الفبای فارسی شکل می گیرد. از آنجایی که در مدارس به دستورالعمل های خوش خطی کودکان کمتر بها داده می شود، والدین باید برای رفع بد خطی دانش آموزان خود تلاشی مضاعف داشته باشند. در این پست قصد داریم مجموعه ای از شیوه های آسان برای آموزش خط به کودکان را با شما به اشتراک بگذاریم.

آموزش گام به گام شناسایی و حل مشکلات دست خط کودکان

اولین گام برای آموزش خط به کودکان و بهبود بخشیدن دست خط کودک، شناخت مشکلات رایج دست خط است. از مشکلات دست خط کودکان میتوان به رعایت نکردن فاصله ها، ناهماهنگی با خطوط و… اشاره کرد. اگر شما هم به دنبال راهی برای رفع بد خطی دانش آموزان خود هستید با ما همراه باشید.

درست نوشتن را به کودک بیاموزید

  • به کودک نشان دهید که چطور از خطوط برای نوشتن حروف استفاده کند. این که بدانند حروفی مانند «ب، پ، ت، ث» روی خط نوشته می شوند یا حروف «ر، ز، ژ و..» از روی خط شروع شده و در زیر آن ختم می شوند، میتواند روی دست خط کودکان تاثیر مستقیمی بگذارد.
  • جهت های درست نوشتن حروف الفبا را به کودک بیاموزید. بچه ها باید از راست به چپ بنویسند و نیازمندند تا نحوه نوشتاری صحیح حروف را یاد بگیرند. اگر برای نوشتن به کمک نیاز دارد دستش را بگیرید و با همدیگر حروف را بنویسید. تمرین صحیح نوشتن حروف را با سرگرمی همراه کنید تا فعالیتی مطلوب بوده و کودک به طور مرتب آن را انجام دهد.

  • روی فاصله گذاشتن کار کنید. رعایت فاصله بین حروف و کلمات را با انگشت به کودک یاد دهید. به او بگویید بعد از نوشتن هر کلمه انگشت خود را کنارش بگذارد و کلمه بعدی را از سمت دیگر انگشتش بنویسد. این کار به خوانایی خط کودکان در آینده کمک می کند.
  • از کتاب های الفبایی برای آموزش ترتیب حروف الفبا استفاده کنید. همچنین میتوانید با استفاده از دست خط خود و روی یک برگه کاغذ این کار را انجام دهید. اما به خاطر داشته باشید که دست خط شما نباید بیش از اندازه کوچک باشد. از کودک بخواهید تا از روی سرمشق های شما یک بار زیر هر یک از حروف بنویسد.

  • برای تشخیص حروف مشابه از شیوه های تصویری و فلش کارت ها استفاده کنید. تفاوت بین حروف «ب» و «پ» را میتوانید با تصاویری مانند؛ ببر و پله به کودک نشان دهید. کودکان حافظه تصویری قوی دارند.
  • اگر کودک در به یاد آوری شکل هر یک از حروف مشکل دارد می توانید آموزش خود را با سرگرمی مثل نقاشی همراه کنید. مثلا «ش» شبیه یک شتر است. یا «ف» یک فیل با خورطومی بلند است.

  • زمانی برای تمرین نوشتاری روزانه کودک در نظر بگیرید. بهتر شدن خط کودکان فقط با تمرین و ممارست دائمی امکان پذیر است. مثلا: از کودک بخواهید تا لیست خرید روزانه منزل را بنویسد. او را برای نوشتن نامه تشویق کنید. داشتن دفترچه خاطرات هم ایده خوبی است. همچنین میتوانید با کمک همدیگر یک کتابچه داستانی همراه با تصویر درست کنید. نقاشی بکشید و برای هر تصویر، داستانی با خط کودک بنویسید.

آموزش را با سرگرمی همراه کنید

  1. بازی های ساده انجام دهید. تصویری روی کاغذ بکشید و از کودک بخواهید تا اسم آن را حدس زده و در جاهای خالی زیر تصویر بنویسد.
  2. برای نوشتن حروف به جای قلم از ابزارهای دیگری مثل دانه های برنج، حبوبات یا شن های رنگی استفاده کنید. درست کردن شکل حروف با خمیرهای بازی هم ایده جالبی است که توجه کودکان را به یادگیری جلب می کند.
  3. استفاده از مداد و خودکارهای رنگی یا مدادهای شمعی به جای مداد ساده برای کودکان غافلگیرکننده است. از این غافلگیری های شیرین برای یادگیری بهتر زیبا نویسی بهره ببرید.

مهارت های حرکتی کودک را از سنین پایین تقویت کنید

  1. بازی های مارپیچ و هزارتو که پر از راه های خمیده است بهترین روش برای افزایش مهارت های حرکتی کودکان به شمار می رود. استفاده از این روش به کودک کمک می کند تا حرکت بین خطوط را بیاموزد و در رسم شکل حروف دقت بیشتری داشته باشد که نتیجه آن در دست خط کودکان قابل مشاهده است.
  2. با کودکان خمیر بازی کنید. هر کدام یک کلمه بگویید، مثلا اسم یک حیوان و اولین حرف اسم حیوان را با خمیر درست کنید.
  3. وقتی کودکان از سنین پایین با ابزارهای نوشتاری مثل مداد، خودکار و ماژیک های رنگی کار کنند، نحوه درست نگه داشتن قلم در دست را فرا می گیرند. همانطور که میدانید یکی از موثرترین عوامل روی خط کودکان مربوط به کنترل قلم در دست است.
  4. در سالهای گذشته یکی از بازی های رایج بچه ها نوشتن با گچ های رنگی بود. هنوز هم این روش برای بهبود دست خط کودکان بسیار مفید است. اگر امکان استفاده از گچ را در منزل ندارید با استفاده از رنگ های انگشتی قابل شستشو روی دیوار پیام های کوتاه و سرگرم کننده بنویسید.
  5. یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار روی خط کودکان شیوه های نشستن و فرم بدنی آن ها است. برای آشنایی با نحوه درست نشستن در حین نگارش میتوانید پست پیشین خط و قلم با عنوان «آموزش خوش خطی و داشتن دست خط زیبا با خودکار» را مطالعه کنید.

سخن آخر

برای آموزش خط به کودکان صبور باشید و از روش هایی استفاده کنید که علاوه بر جنبه سرگرمی دارای نکات آموزشی مفید هستند. در این پست سعی شد تا برخی از مهمترین راهکارهای عملی برای بهبود خط کودک ارائه شود. شما نیز میتوانید تجربیات و پیشنهادات خود را برای بهتر کردن خط کودکان در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

3/5 - (4 امتیاز)