“خودکار را در دستم گرفتم و یک برگه نوت هم رو به رویم گذاشتم. می خواستم یک یادداشت دست نویس خاص بنویسم. کلمه دوم به سوم نرسیده منصرف شدم. ترجیح دادم یک یادداشت تایپ شده روی بسته کادو بچسبانم.” منصرف شدن از نوشتن با دست خط واقعی خودمان برای بیشتر آدم های کره زمین حداقل یکبار پیش آمده است؛ حتی برای آن خوش خط های زیبا نویس و حرفه ای. بالاخره برای حرفه ای شدن باید یک بار احساس نیاز کنید. باید طوری کم بیاورید که آن لحظه به نقطه عطف و آغاز تلاش تان برای بهتر شدن، تبدیل شود. در این پست خط و قلم می خواهیم مسیر تغییر را با شما شریک شویم. مسیر تغییر برای یاد گرفتن خط خوب و دانستن راز و رمز خوش خطی. با ما همراه باشید.

رمز خوش خطی؛ چگونه با خط زیبا بنویسیم؟

اگر تصمیم گرفته اید که این مطلب را بخوانید به گمانم نقطه عطف را پشت سر گذاشته اید. در اولین گام از تلاش تان خوب است بدانید که به عزمی جزم و زمان نیاز دارید. باقی چیزها فقط تمرین و تکرار است تا بتوانید مهارت های خوشنویسی را بیاموزید. رمز خوش خطی و یاد گرفتن خط خوب دارای سه مرحله است. در هر یک از این مراحل تمرین های مختلفی وجود دارد. مطمئن شوید تا زمانی که در یک تمرین ماهر نشده اید، به مرحله بعدی نروید.

مرحله اول: دست خط خودتان را زیبا کنید.

برای یاد گرفتن خط خوش باید به دنبال یک الگو و مدل بگردید. برای پیدا کردن الگوی خط در میان فونت های آماده یا فونت های برنامه پردازشگر متنی مثل Word جستجو کنید. ترکیبی از حروف الفبا را پرینت بگیرید و از روی برگه چاپی رونویسی کنید.

  • میتوانید از شیوه ردیابی حروف هم استفاده کنید. برگه چاپی را در زیر قرار داده و یک برگه سفید روی آن بگذارید، با استفاده از خودکار روی علامت حروف بکشید و این کار را تکرار کنید. برای ردیابی بهتر است به نوع قلم هم توجه کنید. قلم های ژله ای یا خودکارهای خوشنویسی روان برای تمرین ردیابی حروف مناسب ترند.
  • سعی کنید کلمات متصل را در قالب همان فونت بنویسید. اتصال کلمات را منظم و با حفظ فاصله بین حروف (فاصله مناسب برای بین حروف به اندازه یک دایره کوچک «o» است) انجام دهید.
  • برای کپی کردن از متن کتاب مورد علاقه تان یا روزنامه و مجله ای که روزانه مطالعه می کنید، استفاده کنید. وقتی چیزی را کپی می کنید که به محتوای آن علاقه دارید، لذت بیشتری از یاد گرفتن خط خوش میبرید.
  • اگر صاف نوشتن عبارات برایتان دشوار است میتوانید به جای کاغذ ساده از کاغذهای خط دار برای تسلط بیشتر استفاده کنید.
  • درشت تر بنویسید. نوشتن حروف و کلمات در ابعاد بزرگتر به یاد گرفتن خط خوب سرعت می دهد. چون میتوانید روی حرکت خط تسلط و دقت بیشتری داشته باشید. برای این کار از خودکارهاو قلم های ضخیم تر استفاده کنید.

دست خط خودتان را زیبا کنید.

  • بعد از تمرین درشت نویسی نیاز دارید تا مرتب نوشتن را تمرین کنید. برای این مرحله از قلم هایی با نوک ریزتر و باریک استفاده کنید و تمام تلاشتان روی یک دست نوشتن و هم اندازه بودن کلمات باشد. باز نوشتن کلمات و گذاشتن فاصله زیاد بین آنها را اصلاح کنید. به همان یادداشت خاص فکر کنید. شما برای نوشتن روی یک برگه نوت کوچک باید ظریف و مرتب بنویسید.
  • برای یاد گرفتن خوشنویسی یک دوره کلاس آموزشی بگذرانید. تا اینجا تلاش کردید تا شیوه های نوشتاری تان را کمی بهتر کنید ولی برای تغییرات بیشتر به یک مربی نیاز دارید. معلم خوشنویسی چه کمکی می کند؟ معلم خوشنویسی ایرادات عمده در دست خط و شکل حروف را بررسی می کند و راهنمایی های برای بهتر نوشتن به شما می دهد. همچنین میتوانید از این فرصت برای یاد گرفتن خط خوب دکوراتیو و تزئینی مختص به خودتان استفاده کنید. برای یاد گرفتن خوشنویسی هم میتوانید از جزوه های آموزشی و هم کلاس های آنلاین استفاده کنید.

مرحله دوم: مهارت های دست تان را برای یاد گرفتن خط خوش ارتقا دهید

وقتی میخواهید کار جدیدی را امتحان کنید باید خودتان را برای شروع آن آماده کنید. برای یادگرفتن خط خوب هم همین طور است. شما باید بدنتان را گرم کنید. از تمرین های زیر برای گرم کردن دست و شانه تان استفاده کنید.

  • با شانه و پشت تان بنویسید. عضلات بازو، شانه، سینه و پشت باید تماما در حین نوشتن درگیر باشند سپس با ساعد، دست و انگشتان نوشتن را ادامه دهید. اگر حین نوشتن از شانه تان به خوبی استفاده کنید به سادگی خطوط پیچیده را میتوانید ترسیم کنید. همچنین نوشته های شما یکدست تر و صاف تر نوشته می شود.

مهارت های دست تان را برای یاد گرفتن خط خوش ارتقا دهید

  • شاید به نظرتان کمی عجیب باشد باشد ولی برای یاد گرفتن خط خوش نباید با انگشتان خود بنویسید. اکثر افراد با حرکت قلم در دست و فشار انگشتان روی کاغذ می نویسند. ولی این روش باعث خستگی شما می شود و کنترل کمتری روی نحوه نگارش و ترسیم حروف خواهید داشت.
  • به صورت آگاهانه از عضلات شانه تان برای نوشتن استفاده کنید و این کار را تمرین نمایید.
  • برای گرم کردن شانه تان، روی هوا حروف را درشت بنویسید. تمرکزتان روی نوشتن با شانه باشد و نه دست. این تمرین را تا زمانی که احساس راحتی کنید، انجام دهید. سپس به سراغ نوشتن حروف و کلمات کوچک تر بروید. این روش را میتوانید با استفاده از گچ یا روی یک وایت برد هم تمرین کنید.

با استفاده از گچ یا روی یک وایت برد هم تمرین کنید

  • مرحله بعدی انتقال این تمرین به کاغذ و با استفاده از قلم است. ابتدا با استفاده از شانه نوشتن حروف بزرگ را تکرار کنید وقتی که ماهرتر شدید این کار را با حروف کوچکتر ادامه دهید.
  • حالا که کم کم به مراحل زیبا نویسی نزدیک می شویم باید روی آهسته نوشتن و فرم نوشتاری دقت کنید. نحوه اتصال حروف به یکدیگر را به درستی انجام دهید. (در ذهنتان به همان فونت پرینت شده ابتدایی مراجعه کرده و آن را الگوی خودتان قرار دهید).

مرحله سوم: حرکات قلم و نگهداشتن آن را کنترل کنید

انتخاب نوع قلم و نحوه کنترل آن دقیقا روی دست خط شما اثر می گذارد. اگر چپ دست هستید از خودکاری که برای چپ دست ها مناسب تر هست استفاده کنید.

  • برای نگهداشتن خودکار انگشتان نباید خیلی سفت باشند ولی باید قلم درست در دستان شما جای بگیرد.
  • قسمت انتهایی نوک قلم را نگه دارید طوری که قلم روی انگشت وسطی شما باشد و با انگشتان اشاره و سبابه آن را کنترل کنید.
  • زاویه کاغذ با بدن شما باید 35 درجه باشد این بهترین فرم بدنی برای تعادل در نوشتن است.
  • هنگام نوشتن کمرتان را صاف نگه دارید. از صندلی استفاده کنید که پشتی محکمی داشته باشد. مطمئن شوید فضای کافی برای حرکت شانه تان در اختیار دارید.

سخن آخر

هنگامی که برای یاد گرفتن خوشنویسی تمرین می کنید. بهتر است هر از گاهی از صندلی بلند شوید و چند حرکت کششی انجام دهید. رمز خوش خطی در استمرار است و تنها تمرین روزانه و مداوم شما را به نتیجه دلخواهتان می رساند. سعی کنید هر روز حداقل 20 دقیقه را به تمرین نوشتن اختصاص دهید. میتوانید از کلاس های آنلاین خوشنویسی خط و قلم یا جزوه های آموزشی برای یاد گرفتن خط خوش استفاده کنید. استفاده روزانه از دست خط خودتان برای نوشتن یادداشت های روزمره، لیست مواد غذایی، خاطره نویسی، نوشتن نامه برای دوستان و اعضای خانواده، کارت تبریک و.. روش خوبی برای تمرین است.

به ما بگویید از کدام یک از تکنیک های چگونه با خط زیبا بنویسیم، بهترین نتیجه را برای بهبود دست خط خودتان گرفته اید؟ منتظر تجربیات شما هستیم.

3.8/5 - (58 امتیاز)