خوشنویسی یکی از هنرهایی است که در ابعاد حهانی می توان آن را بررسی کرد و به تحقیق و تفحص در این رابطه در دیگر کشورها پرداخت. این تفکر که خوشنویسی تنها در ایران و برخی کشورهای عربی حائر اهمیت است، کاملا اشتباه می باشد.

 

شاید بتوان گفت خوشنویسی یک هنر همه گیر و جهانی است که از سال های گذشته تا به امروز در سراسر جهان به آن پرداخته می شود. البته به این نکته هم باید توجه کنید که در ایران که مهد فرهنگ، هنر و خوشنویسی است، توجه به این رشته بیشتر از سایر نقاط جهان است، ولی این امر دلیل نمی شود که اهمیت «خوشنویسی در کشورهای مختلف جهان» را نادید بگیریم. پس باید بگوییم خوشنویسی هنری است که در تمامی ملل و تمدن ها به آن اهمیت داده می شود که اشکال مختلف آن به خوبی قابل روئت می باشد.

خوشنویسی لاتین

خوشنویسی در کشورهای لاتین

شاید برایتان جالب باشد که بدانید حدودا در قرن پانزدهم میلادی بود که کلمه ای به فرهنگ نامه لاتین اضافه شد و آن کلمه خوشنویسی بود. پس از این اتفاق هنر خطاطی جایگاه بهتر و مناسب تری در میان مردم اروپا پیدا کرد و علاقمندان زیادی جذب آن شدند. برای بهتر دیده شدن این هنر در اروپا، کتیبه های رومی و یا نسخه های خطی یکی از بهترین نمونه های این هنر اصیل ایرانی است. با تمام این اوصاف در اروپا به خوشنویسی به عنوان یک هنر مهم و ارزشمند توجه نمی شد و در کنار هنرهای فرعی قرار داشت.

خوشنویسی روی تابلو

خوشنویسی در کشور ترکیه

هنر خوشنویسی در کشور ترکیه با وجود تغییر حروف الفبای رسمی این کشور از عربی به لاتین در سال 1928، همچنان طرفداران بسیار زیادی دارد و از رونق فراوانی برخوردار است. این امر در حالی است که بسیاری از خطاطان ایرانی از ترکیه  به عنوان یکی از کشورهای مهم خوشنویسی در جهان اسلام یاد می کنند. کشور ترکیه و به خصوص شهر استانبول محل تلاقی فرهنگ و هنرهای گوناگون است و به همین خاطر نمایشگاه های مختلف خوشنویسی در این شهر پرطرفدار برگزار می شود و علاقمندانی از سراسر دنیا از آن بازدید می کنند. استانبول از دیرباز یکی از مهم ترین شهرهای ترکیه بوده است که هنرهای مختلف از جمله خوشنویسی در آن به صورت حرفه ای طرفدارانی دارد. یکی از مهم ترین خوشنویسان عثمانی عبدالرحمن حلمی است که از دوره کودکی به هنر خوشنویسی پرداخته و امروزه به عنوان یکی از اساتید این رشته در ترکیه شناخته می شود.

خوشنویسی چینی

خوشنویسی در کشورهای آسیای شرقی

با وجود آن که خوشنویسی در مشرق زمین اهمیت و توسعه بسیار زیادی داشته، ولی با این حال اشکالی از آن را می توان در دیگر فرهنگ ها هم مشاهده کرد. واژه خوشویسی که در دیگر فرهنگ ها گاها با نام کالیگرافی شناخته می شود، از قرن نوزدهم به عنوان یک اصطلاح شناخته شده مطرح شد و در بسیاری از کشورهای خاور دور از جمله چین گسترش پیدا کرد. خوشنویسی چینی از کیفیت انتزاعی و تصویری خاصی برخوردار است که بیان اندیشه و احساس را به تصویر کشیده و با نقاشی هم قرابت دارد. در حال حاضر هم نمونه هایی از نسخ خطی چینی وجود دارد که اهمیت خط نیکو را در گذشته های دور تا به امروز در این کشور نشان می دهد. در کشورهای مانند ژاپن و کره هم وضعیت به همین ترتیب بوده است. به طور کلی می توان این موضوع را مطرح کرد که در خاور دور خوشنویسی هر چند بیشتر در نزد کاهنان و متولیان امور مذهبی رونق داشت، اما در کنار نقاشی به آن توجه خاصی می شد.

خوشنویسی

خوشنویسی در کشور عراق

عراق هم یکی از کشورهایی است که خوشنویسی در آن اهمیت بسیار زیادی دارد. از گذشته های دور تا به امروز خوشنویسان زیادی در این کشور حضور داشتند که با ایجاد دست نوشته های زیبا و منحصر به فرد در حفظ فرهنگ خوشنویسی در این کشور نقش پررنگی داشتند. باباشاه اصفهانی معروف به باباشاه عراقی یکی از خوشنویسان معروف عراقی است که در دوره صفویان می زیست و شاگردان بسیاری را هم تربیت کرده است. بابا شاه به حدی معروف بود که علاقمندان به هنر نوشته های او را با قیمت های بسیار بالا خریداری می کردند.

خوشنویسی در کشورهایی با الفبای عربی

هنر خوشنویسی در کشورهایی که با الفبای عربی کتابت می کنند شامل سه بخش جداگانه است که اسامی آن به شرح زیر است: ترک و عرب، ایرانی، هند و افغانی. سبک ترک و عرب سبکی است که در ابتدا در ترکیه رواج پیدا کرد و مشابه آن در حال حاضر در کشورهای عربی استفاده می شود. بیشتر خطوط این بخش، طرح های تیز با شیبی رو به پایین است. این در حالی است که در سبک ایرانی طرح ها، صاف و معمولی تر هستند. با این حال این دو طرح تفاوت زیادی با یکدیگر ندارند و شبیه هم هستند. سبکی که در هند، پاکستان و افغانستان مورد استفاده قرار می گیرد، از برخی جهات و اشکال نسبت به دو سبک دیگر تفاوت هایی دارد.

خوشنویسی به سبک افغانی

در مجموع می توان گفت که خوشنویسی از جمله هنرهایی است که در سراسر جهات و در وجوه مختلف طرفدار خاص خود را دارد و به عنوان یک هنر ریشه دار و اصیل به آن توجه می شود. هر کشوری با توجه به فرهنگی که دارد، از خوشنویسی استفاده کرده و از آن به عنوان یک هنر یاد می کند. کشورهایی که فرهنگ نزدیک تری به ایران دارند، به طور قطع خوشنویسی آن ها نیز با خوشنویسی ایرانی قرابت بیشتری دارد. به هر حال اگر شما هم علاقمند هستید تا به یادگیری این هنر اصیل در قالب آموزش خط با خودکار بپردازید، خط و قلم این فرصت را برایتان فراهم کرده تا در کلاس های آموزش دست خط زیبا با خودکار شرکت نمایید.

 

مطالب اخیر

1.دلایل اهمیت هنر در آموزش و پرورش

2.اثر هنر و خوشنویسی در جامعه

3.مصاحبه با طلایه دار خوشنویسی قزوین استاد احمد پیله چی | بخش دوم

 

5/5 - (1 امتیاز)