تبلیغات محیطی شامل انواع تابلوها و بیلبوردها، پوستر، تبلیغات روی بدنه وسایل نقلیه عمومی و مبلمان شهری است که وظیفه آن معرفی، عرضه ویژگی ‌ها و کمک به شناخت یک محصول یا خدمات است. در تبلیغات محیطی از ترکیب رنگ ‌ها، عبارات، کلمات و هارمونی به صورت گسترده استفاده می شود. با این وجود به نظر شما چرا باید از خوشنویسی در تبلیغات محیطی استفاده کرد؟ در این پست خط و قلم قصد داریم 5 تکنیک بازاریابی وابسته به خوشنویسی را بررسی کنیم که باعث جدب مخاطب از طریق تبلیغات محیطی خلاقانه می شود. با ما همراه باشید.

بازاریابی تبلیغات محیطی خلاقانه و نقش خوشنویسی در جذب مخاطب

خوشنویسی هنر کنتراست و هماهنگی در کلمات است؛ اولین چیزی که با دیدن یک خط خوش به ذهنمان می رسد، چینش زیبای عبارات است. ولی آیا وجود زیبایی به تنهایی میتواند باعث جذب مخاطب از طریق تبلیغات محیطی خلاقانه شود؟ برای تبلیغات محیطی خلاقانه ما نیاز داریم که محصول یا خدمات را از طریق تنها عضو بصری یعنی چشم ها به مخاطبین بشناسانیم. اغلب افراد تنها چند ثانیه کوتاه برای دیدن یک بیلبورد تبلیغاتی در بزرگراه یا یک پوستر وقت صرف می کنند. برای بازاریابی تبلیغات محیطی باید نهایت استفاده را از همین زمان اندک ببریم.

برای تبلیغات محیطی خلاقانه باید به چه نکاتی دقت کرد؟

تصویر: فرقی نمیکند یک عکس یا نقاشی باشد ولی باید واضح، گویا و جدید باشد. منظور از جدید بودن تصویر، جدید بودن به معنی عام نیست. بلکه باید بتواند یک موضوع قدیمی را از زاویه و دید تازه ای به مخاطب نشان دهد.

رنگ: بگذارید یک بازی انجام دهیم. به مدت 10 ثانیه به محیط افراد خود نگاه کنید، چشم های خودتان را ببندید و نام رنگ هایی که از اشیا و فضا به خاطر می آورید را نام ببرید. چند رنگ را بخاطر می آورید؟ 10 رنگ؟ کمتر یا بیشتر؟ مخاطبین زمانی کمتر از 10 ثانیه را برای مشاهده تبلیغات صرف می کنند. اگر فکر می کنید یک تبلیغات محیطی خلاقانه لزوما رنگارنگ است، سخت در اشتباه هستید. در این زمان کوتاه مخاطب باید به مفهوم، نوع محصول یا خدمات و ویژگی های آن جذب شود تا به عنوان یک مشتری به شما مراجعه کند. رنگ ها کمک کننده هستند ولی باید بیشتر از کمیت به کیفیت و ترکیب آن توجه کنید.

متن: به شکل سنتی سه روش برای انتقال مفاهیم به مخاطب وجود دارد.

  • گفتاری
  • نوشتاری
  • دیداری

در تبلیغات محیطی در سطح شهر اغلب از نوع نوشتاری و دیداری استفاده می شود. فرم نوشتاری که در قالب عبارات و کلمات در پوستر ها و.. است. اما فرم دیداری را هم میتوان در هارمونی رنگ و تصاویر مشاهده کرد و هم در خوشنویسی و عبارات متنی تبلیغات.

خلاقیت در خوشنویسی تبلیغات محیطی

5 کلید بازاریابی تبلیغات محیطی خلاقانه با خوشنویسی

  • خوشنویسی، روح مخاطب را هدف می گیرد

افراد تنها زمانی محصولی را تهیه می کنند که به آن نیاز داشته باشند در اغلب این موارد این نیاز روحی است. زمانی را در نظر بگیرید که وارد یک لباس فروشی می شوید، فروشنده می گوید: «این لباس در تن شما زیبا و برازنده است.». در واقع فروشنده روح شما را برای نیاز به شنیدن تعریف و تمجید هدف قرار گرفته، در چنین موقعیتی اکثر افراد تسلیم نیاز روحی خود می شوند و محصولی را خریداری می کنند. خوشنویسی در پوستر نمایشگاه یا بیلبورد هم نمادی از زیبایی است. روح آدمی طالب زیبایی است و به هر نمادی از جنس آن جذب می شود. بنابراین با استفاده ازخوشنویسی روح مشتریان و مخاطبین را هدف بگیرید.

  • از شما اَبر قهرمان می سازد

مجموعه های تخیلی و اَبر قهرمانی را تا کنون دیده اید؟ به نظرتان چرا با وجود اینکه افراد از غیرواقعی بودن آن اطمینان دارند از بزرگ و کوچک منتظر فصل های جدید این مجموعه ها در قالب فیلم و کتاب هستند؟ مهم نیست دنیا چقدر بر مدار منطق می چرخد، انسان ها نیاز دارند که نقش حمایتی و کمک کننده شما را باور کنند، این باور به آن ها آرامش و آسودگی خیال می دهد تا به شما اعتماد کنند و این برای تبلیغات محیطی شما یعنی مشتری بالفعل.

نوشتن عبارات متنی تبلیغات به خط خوش می گوید: شما به آنچه مخاطب می بیند و برداشت می کند ارزش می گذارید. خودتان را جای مخاطب بگذارید آیا به چنین تبلیغی اعتماد نمی کردید؟!

  • ایجاد هویت منحصر به فرد

در سطح شهر بگردید، تبلیغات محیطی و تلویزیونی گوناگون را زیر و رو کنید، به اینها اتکا نکنید و حتی پا را فراتر بگذارید در کاتالوگ‌های تولید محصولات مختلف و پوسترهای موزه و نمایشگاه ها و .. جستجو کنید. تنها مواردی انگشت شمار هستند که از خوشنویسی و زیبانویسی استفاده می کنند. اگر استفاده از خوشنویسی را یک فاکتور رقابتی در نظر بگیریم، به این ترتیب رقابت روی این فاکتور کم است. پس اگر از آن در ایده های تبلیغات محیطی خود استفاده کنید بیشتر به چشم می آیید و در کوتاه مدت به عنوان بخشی از هویت برند و محصول شما شناخته می شود.

  • خوشنویسی راهی برای انتقال موثر مفهوم بصری

برای پوستر یک نمایشگاه یا گالری تنها تصویر یا نقاشی به تنهایی گویای مفهوم نیست. شما به ابزاری نیاز دارید که تصویر را در کوتاه ترین جملات ولی با همان قدرت انتقال بالا و موثر به بیننده منتقل کند. خوشنویسی ابزار مورد نیاز شماست. البته منظور ما از خوشنویسی، خوشنویسی مبتنی بر شیوه های درست نویسی با رعایت کشیده ها و شکل هماهنگ حروف است. در غیر این صورت یک خوشنویسی غیر اصولی نه تنها مزایای گفته شده را ندارد از جنبه زیبایی شناسی نیز قادر به نفوذ در مخاطب و ایجاد ارتباط با او نخواهد بود.

  • بازاریابی مقرون به صرفه

برای استفاده از خوشنویسی در تبلیغات محیطی خود نیازی به صرف هزینه های گران ندارید. با توجه به مزایایی که استفاده از خوشنویسی در تبلیغات محیطی خلاقانه دارد مثل:

  • اعتماد سازی در مخاطب
  • ایجاد ارتباط درونی برای نیاز به خرید محصول یا دریافت خدمات
  • نمادی برای معرفی برند و هویت شما و..

هزینه شما با سودی چند برابر بیشتر به شما باز می گردد. چون توانسته اید مخاطب ساده را به مرحله ای بالاتر ببرید و او را به مشتری بالقوه یا بالفعل تبدیل کنید. البته اگر هنوز در استفاده از خوشنویسی به عنوان فاکتوری در تبلیغات محیطی خلاقانه دچار تردید هستید، میتوانید از مشاوره های رایگان تیم خط و قلم استفاده کنید.

نقش خوشنویسی در جذب تبلیغات محیطی خلاقانه

مشاوره رایگان خوشنویسی برای تبلیغات محیطی خلاقانه

در این پست خط و قلم درباره کاربرد خوشنویسی در بازاریابی تبلیغات محیطی خلاقانه صحبت کردیم. اما به راستی چه تعداد از موارد انگشت شماری که از خوشنویسی در آثار تبلیغاتی استفاده می کنند با اصول درست نوشتن آن آشنا هستند؟

تیم خط و قلم با درک این نیاز اقدام به ارائه مشاوره های رایگان در زمینه استفاده از خوشنویسی در تبلیغات محیطی خلاقانه (به مدت محدود) کرده است. شما میتوانید از متخصصین حرفه ای خوشنویسی، مشاروره رایگان دریافت کنید و ضمن فرهنگ سازی در راستای احترام به نگاه مخاطب، به کسب و کار خود نیز رونق دهید.

امتیاز خود را ثبت کنید