آزمون خوشنویسی با خودکار شماره 23 در مهر ماه سال 96 برگزار شد و طبق روال همیشه متونی انتخاب شد و شرکت کنندگان مجاز به انتخاب یکی از این متون به دلخواه خود بوده و با دست خط خود در آزمون شرکت نمودند. عوامل متعددی در کسب امتیاز نقش دارد که می توان به ترکیب زیبا و نوشتن صحیح حروف و کلمات اشاره کرد.

متن های انتخاب شده برای آزمون شماره 23

در عجبم از کسانی که … هزاران گناه می‌کنند و معتقدند، یک قطره اشک بر حسین ضامن بهشت آن‌هاست …! شهید_دكتر_چمران

ای شب به من بگو اکنون ستاره ها نجواگران مرثیه ی عشق کیستند؟ هنگام عصر بر سر دیوار باغ ما باز آن دو مرغ خسته چرا می گریستند؟! منوچهر_آتشی

بر ماسه‌ها نوشتم: دریای هستی من، ازعشق توست سرشار این را به یاد بسپار! بر ماسه‌ها نوشتی ای همزبان دیرین این آرزوی پاکی است؛ اما به باد بسپار… فریدون_مشیری

شب ها در انتظار سپیده با آتشی که در دل من بود، چون شمع، قطره قطره چکیدم افسوس ! بر دریچه ی باد است فانوس نیمه جان امیدم ! … هوشنگ_ابتهاج

چند نمونه آثار ارسالی در آزمون 23

نکات آموزشی بر روی دست خط شرکت کنندگان

در آزمون شماره 23 تلاش شده تا با بیان تمام اشکال حروف در اول و وسط و آخر کلمه وبیان اشکالی که شاید برای اولین بار مطرح شده باشد مثل اشکال الف و ه در آخر کلمه و دندانه های سین و… . بیان کاربردی آموزش خط در همه اشکال و حروف به طور خلاصه و مختصر مورد اشتراک هنرجویان قرار داده شده به گونه ای که هنرجو موارد استفاده هر شکل را در مختصات و مشترکات یکجا ملاحظه کند.

اجرای چگونگی اتصالات و کشیده ها و نحوه نوشتن کلمات با شیب مناسب از موارد پر تکرار در این ازمون بوده که خدمت عزیزان توضیحاتی در این رابطه خواهیم داد. در کلمه مشیری کشیدگی حرف ش بسیار کوتاه و فشرده است و حرف ی معکوس بالای ان بسیار کوتاه و نا فرم نوشته شده که با رعایت این چند نکته ترکیب زیبایی از این اسم خواهیم داشت.

در کشیدگی حرف سر شیب بسیار تند بوده و انتهای کشیده کلمه سر باید کمی به سمت بالا هدایت میشد تا ترکیب و شیب مناسبی به جمله میداد. بیشتر عزیزانی که در این آزمون خوش خطی شرکت کرده اند بخاطر رعایت نکردن خط کرسی و قرار نگرفتن کلمات درجای مناسب خود نتوانستند ترکیب زیبایی ارائه کنند. همانطور که در تصویر بالا مشاهده میکنید حروف ن هیچ شباهتی به هم ندارند و این یعنی عدم تناسب در سطح و این حروف در بالا و پایین خط نوشته شده اند و با دیگر حروف دوار همخوانی ندارند.

استفاده از نقطه های ناشکل و نا همگون یکی از مواردی است از زیبایی ترکیب و جمله کاسته است. در کلمه (است ) میبینیم که اندازه الف رعایت نشده و حرف سین به طور مناسب نوشته نشده است. یکی از نکاتی که بیشتر هنرجویان و علاقه مندان به خوشنویسی در نوشته های خود انرا رعایت نمیکنند نحوه نوشتن و شکل صحیح دندانه ها در کلمات است. در کلمه (کیستند) بخاطر تعداد زیاد دندانه ها و رعایت نکردن دندانه شاخص ترتیب حروف و شیب در کلمه برهم ریخته که باعث عدم زیبایی در ترکیب شده است.

هیچگاه (ش) در کلمه عشق کشیده نمیشود. در حرف (سر) بعد از نوشتن دندانه سوم باید حرف (ر) شمشیری متصل و نوشته شود. اما در تصویر میبینیم که بعد از حرف (سین) کمی اتصال طولانی شده که این خود یک دندانه به حساب می اید، مثل کلمه (شیر).

بسیاری از هنرجویان و علاقه مندان بخاطر عدم آگاهی از خط به گونه ای نوشته اند که نوشته های انها نه نستعلیق تحریری است و نه خط شکسته. همانطور که مشاهده میکنید نوشته حرف ها) به صورت خط تحریری، استفاده از ی معکوس در جای نامناسب، استفاده از حرف (ی) کشیده، به طوری که اگر این دو حرف (ی) به صورت کشیده پشت سر هم نوشته میشدند زیبایی بسیار بیشتری را داشت.

در خط شکسته تحریری انتهای سطر باید کمی رو به بالا هدایت شود تا چهره زیباتری را به خط بدهد. استفاده از کشیدگی از چند کلمه پشت سر هم بطور منظم و مناسب زیبایی خاصی را به نوشته میدهد. استفاده از حروف مشابه در خوشنویسی شکسته تحریری برای زیباتر کردن و چشم نواز تر کردن خط بکار میرود بطوری که در تصویر بالا میبینید چهار بار حرف (نون) استفاده شده است که هیچکدام باهم مطابقت و هم شکل و هم راستا نیستند. رعایت این نکات که در این ازمون بیان شد میتواند جلوه و زیبایی خیلی بیشتری را به دست خط و نوشته های شما اعطا کند.

نویسنده و تصحیح: سعید رفیعی

امتیاز خود را ثبت کنید