بدون شک خوشنویسی به عنوان یک هنری اصیل و ایرانی شناخته شده است. اما آیا فقط برای مشاهده چنین شاهکار زیبا و بی نظیری باید به گالری های هنری و نمایشگاه ها بسنده کرد و نمی تواند جایی در بستر زندگی روزمره و قرابتی نزدیک تر با ما داشته باشد؟ در این پست خط و قلم مجموعه ای ساده و کاربردی برای استفاده از هنر ناب خوشنویسی در زندگی روزانه تهیه کرده ایم. با ما همراه باشید.

7 ایده برای استفاده از خوشنویسی در زندگی روزمره

“آدم ها زیبابین هستند و زیبایی را دوست دارند”؛ جمله ای کلیشه ای است که احتمالا بارها آن را شنیده اید و برایتان نقل شده است. چند بار پیش آمده که با دیدن عکس خوشنویسی و خطاطی دلتان پر بکشد و چشمانتان برق بزند؟ بیگانگی با هنر به ذات خودش نه پسندیده است و نه در تاریخ ایران زمین جایی دارد. تا جایی که از آن نه تنها به عنوان یک هنر اصیل در نهانخانه ها بلکه در ساختار معماری و بناها نیز استفاده می شده است که نمونه بی بدیل آن در معماری مساجد دوره های پیشین موجود است.

مساجد جدای از محل عبادت و بندگی، فضایی برای دور هم آمدن و جمع شدن افراد بدون توجه به طبقه اجتماعی و ظاهربینی‌ های رایج بوده و این کاربرد های چشم نواز از هنر خوشنویسی در سر درها، گنبد و مناره ها نشانه ای از آمیختگی روح آدمی با هنر است. شاید با خودتان بگویید؛ مگر در روزمرگی هایمان قصد ساخت آثار معماری کهن داریم که بتوان از هنر خوشنویسی در ساختمان آن استفاده کرد؟!

به شما حق میدهم ولی پاسخ سوالتان به مراتب آسان تر است؛ به کمک مدرنیته. بله درست خواندید؛ مدرنیته به معنی بیگانگی با فرهنگ کهن نیست بلکه سبکی در جهت به روز رسانی و خلق نوآوری بر اساس باورها، فرهنگ ها و داشته های پیشین بشری است. در ادامه بخشی از کاربردهای خلاقانه برای استفاده از هنر خطاطی و عکس خوشنویسی به صورت روزمره آورده شده است.

1- نامه‌ های دست نویس

تعجبی ندارد با وجود تکنولوژی های در دسترسی مثل شبکه های اجتماعی و پیام رسان های موبایل دیگر کسی نامه ننویسد. اما کسی هم تا کنون پیدا نشده که بگوید دوست ندارد یادداشت های محبت آمیز و عاشقانه با خط خوش و زیبا دریافت کند. کاغذ های یادداشت طرح دار یا مقواهایی با ضخامت متوسط که برای ساخت جعبه های کادویی استفاده می شوند هر دو برای نوشتن یادداشت و گذاشتن روی میز کار یک دوست، همکار یا اعضای خانوادتان مناسب هستند.

نامه‌ های دست نویس

2- کارت های تبریک یا دعوتنامه:

این روزها تعداد جشن ها و پارتی هایی که از تم های مشخصی پیروی می کنند، خیلی بیشتر از گذشته است. از ریسه هایی هماهنگ با تم خاص گرفته تا طراحی کیک، کاپ کیک، دسر و… . اگر جشنی پیش رو دارید، خوب است که کارت های دعوت خود را هم به شیوه ای هنرمندانه دیزاین کنید. طراحی کارت تبریک و دعوتنامه جشن و عروسی با خوشنویسی یکی از آن ایده های جدید و نوظهور است که اغلب نظر سخت پسندها را هم به خود جلب می کند.

3- طراحی مُهر

طراحی مهر برای افرادی که با اسناد و مدارک مالی و حقوقی زیادی سر و کار دارند به اندازه طرح امضا مهم و حیاتی است. طراحی یک مهر با نوشته خوشنویسی که میتواند دربرگیرنده نام شما یا شرکت تان باشد، نه تنها بر وجهه کاری تان میافزاید بلکه روح هنر دوستی شما را نیز ارضا میکند.

4- پذیرایی با طعم خوشنویسی

خانم های ایرانی که به طراحی و دیزاین غذا و سفره های مهمانی خود حساس هستید و آن را به زیبا ترین وجه ممکن انجام میدهید؛ نظرتان درباره زیر بشقابی و دستمال سفره های خوشنویسی شده چیست؟ درست کردن این دستمال های چندان سخت نیست میتوانید پارچه های مورد نظر خود را انتخاب کنید و از افراد متخصص در این حوزه برای چاپ نوشته مورد نظر خود روی پارچه کمک بگیرید. در ادامه نمونه ای از تصاویر عکس خوشنویسی با خودکار برای ایده گرفتن آورده شده است، میتوانید آن ها را نیز ببینید.

از دیگر نمونه های استفاده خوشنویسی در میزبانی میتوان از طراحی شابلون های خوشنویسی شده برای طرح زدن روی دسر هایی مثل شعله زرد و فرنی، کیک های تولد و شیرینی های خانگی نام برد.

5- جایگاه خوشنویسی در طراحی دکوراسیون منزل

  • رومیزی با طرح خوشنویسی: استفاده از رومیزی هایی با طرح شابلونی خیلی مرسوم است ولی آیا تا به حال به این فکر افتاده اید که با سفارش شابلون به شکل عبارات خوشنویسی شده، رومیزی های دست ساز و اختصاصی خودتان را در منزل داشته باشید!
  • از عکس خوشنویسی با خودکار برای چاپ روی کوسن استفاده کنید.
  • استفاده از تابلو های خوشنویسی و خط نقاشی برای تزئین منزل

  • استفاده از خوشنویسی در حاشیه پرده های نشیمن و اتاق پذیرایی و چاپ عکس خوشنویسی شعر روی پرده
  • ساخت ابزار دکوراتیو و تزئینی: ایده های زیادی برای ساخت ابزار دکوراتیو با الهام از هنر خوشنویسی وجود دارد برخی از این موار عبارت است از: طراحی روی چوب، ساخت میزهای عسلی و پای مبلی با رویه های حکاکی شده به شکل خوشنویسی، مجسمه و دیوارکوب ها، سینی های پذیرایی و دیس های میوه چوبی با کفی های حکاکی شده یا چاپ عکس خوشنویسی شعر روی ماگ و لیوان های نوشیدنی
  • طراحی کاغذ دیواری اتاق به صورت خوشنویسی
  • خوشنویسی روی شمع های معطر یا چاپ عکس خوشنویسی روی آن
  • استفاده از پارتیشن های جداکننده فضا با طرح های بزرگ خوشنویسی یا کنده کاری شده با چوب

6- خوشنویسی روی پارچه و لباس

صنعت مد و طراحی لباس به سمت و سوی ادغام فرهنگ در پوشاک و بومی سازی آن پیش میرود و استفاده از طرح ها و عکس خوشنویسی برای چاپ روی لباس‌هایی مثل بلوز های مردانه، پیراهن، حاشیه شال و مانتو و حتی شلوارهای مجلسی زنانه بسیار محبوب است.

7- طلا و جواهرات زینتی

طراحی پلاک و دستبند به صورت عبارت متنی و اسم در سالهای گذشته بسیار متداول بوده، با این وجود ایده های جدید تری مثل؛ طراحی حلقه طلایی و مدور نامزدی به صورت یه کلمه خوشنویسی شده به همراه نگین جلوه ای مدرن و منحصر به فرد دارد. همچنین میتوان از خط خوش برای طراحی دستبندهای چرمی با پلاک های طلایی به شکل نوشته یا نماد خاص که بین جوانان رواج دارد، نیز استفاده کرد. از دیگر کاربردهای خوشنویسی میتوان به تراش گوشواره های طلا و نقره به صورت اسم یا حروف خوشنویسی شده نام برد.

گالری عکس خوشنویسی با خودکاری برای پروفایل، چاپ روی پارچه و..

در ادامه مجموعه ای از عکس خوشنویسی شعر و نثر برای استفاده به عنوان عکس خوشنویسی پروفایل و گرفتن ایده برای چاپ روی پارچه و ساخت اشیای دکوراتیو آورده شده است:

نظرات و پیشنهادات

در این پست ایده های ساده و کاربردی برای چاپ عکس خوشنویسی روی پارچه و لباس، کوسن و.. عنوان شد. شما چه ایده های دیگری برای استفاده از هنر خوشنویسی در زندگی رومزه به ذهنتان میرسد؟ میتوانید پیشنهادات مفید خود را در بخش نظرات سایت خط و قلم با ما به اشتراک بگذارید.

امتیاز خود را ثبت کنید