خوش خط بودن و داشتن این مهارت بی نظیر از جمله هنرهایی است که در طول تاریخ و فرهنگ ایران هم حائز اهمیت بسیار بوده است.

ایرانیان از قدیم تا به امروز به مقوله خوشنویسی اهمیت قراوانی می دادند و همواره در تلاش و کوشش بودند تا این هنر اصیل را نسل به نسل به فرزندان خود انتقال دهند.

حال تصور کنید به بانک می روید، می خواهید در جایی ثبت نام کنید، برای کسی آدرس بنویسید، کتابی را امضا کرده و تقدیم به مخاطبان خود نمایید، روی یک هدیه یادداشت بنویسید و… همه این ها نیازمند داشتن یک خط خوب و خوانا است که به وسیله آن بتوانید با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید. با گفتن این موارد می خواهیم به این جا برسیم  که چگونه می توان یک فرد خوش خط بود که به واسطه آن بتوان با اعتماد به نفس بالا در جامعه ظاهر شد.

 

یکی از اصلی ترین ویژگی های افراد خوش خط، پشتکار و ممارست در تمرین است. بسیاری از افراد هستند که علاقه مند به داشتن خط خوب هستند، ولی اصطلاحا دل به کار نمی دهند و وقتی برای تمرین کردن نمی گذارند. به احتمال بسیار زیاد موفقیتی نصیب این افراد نمی شود؛ چرا راز اصلی خوب نویسی پشتکار و تمرین بسیار زیاد است.

تمرین در خوشنویسی

تمرین در نوشتن

همان طور که گفتیم تمرین در نوشتن مهم ترین گام در یادگیری این هنر است. در واقع همه چیز با نوشتن بهتر می شود. بهترین کار آن است که ساعات زیادی در شبانه روز را به نوشتن اختصاص دهید. هر چیزی را که دوست دارید بنویسید، شعر، بخشی از یک کتاب، مینیمال و… حتی می توانید برای خود داستان سرایی کنید، مهم نوشتن آن است.

شاید معنا و مفهومش هم چندان اهمیت نداشته باشد. چرا که شما هنوز در آغاز راه هستید. نوشتن برای روزنامه و مجلات هم می تواند در این زمینه به شما کمک کند. با این کار با اصول نگارشی هم به درستی آشنا می شوید.

زمانی که خودکار یا مداد را در دست می گیرید، به این نکته توجه کنید که دستتان شل و آرام باشد ولی در کنار آن کمی فشار نیز لازم است. در هنگام نوشتن نیاز به آرامش و تمرکز دارید.
درست گرفتن خودکار یا مداد در دست یکی از عوامل اصلی در بهبود خط شماست که باعث می شود تا عضلات دستتان دچار گرفتگی نشود و مدت زمان زیادی را به نوشتن اختصاص دهید. همیشه به یاد داشته باشید که رعایت این اصل باعث بهبود کیفیت خط شما خواهد شد.

انتخاب نوشت افزار مناسب

نکته دیگری که باید به آن توجه کنید،  انتخاب خودکار یا مداد مناسب برای نوشتن است. در واقع راحت بودن خودکار یا مداد در دست باعث می شود تا شما به راحتی بتوانید تمرین نوشتن کنید. راحت بودن ابزار نوشتن کاملا به علاقه شخصی شما بستگی دارد که با چه مداد یا خودکاری می توانید بنویسید. پس اگر از یک قلمی استفاده کنید که نوشتن با آن برایتان راحت است دست خط بهتری پیدا خواهید کرد.

اهمیت تمرین در خوشنویسی

در انتخاب دفتر یادداشت هم دقت کنید؛ داشتن یک دفترچه یادداشت زیبا و جذاب روند یادگیری تان را بهبود می بخشد و شما می توانید به راحتی و با ذوق بیشتری تمرین کنید. بسیاری از اساتید خوشنویسی معتقدند که اگر دفتری که در آن تمرین می کنید را دوست داشته باشید میل به نوشتن و تمرین در شما افزایش پیدا خواهد کرد. اگر نوشت افزار به درستی انتخاب شود و با سلیقه شما هم خوانی داشته باشد، ذوق و شوق بیشتری برای نوشتن به دست خواهید آورد.

راه های تمرین و تکرار در خوشنویسی

همیشه این موضوع را به یاد داشته باشید که یک سبک و روش مناسب برای نوشتن خود انتخاب کنید که البته پیدا کدن  این موضوع نیاز به تمرین و تکرار بسیار دارد. مثلا می توانید از دوستان و هم کلاسی های خود که دست خط خوبی دارند، نوشته ای را قرض بگیرید و از روی آن بنویسید. این کار را آن قدر تکرار کنید تا بتوانید به درستی حروف را نوشته و ملکه ذهنتان شود.

راه حل دیگر آن است که به نوشته های کتاب ها، روزنامه ها و مجلات  توجه کنید و طرز نوشتن هر کدام از آن ها را تحلیل نمایید. دقت کنید که هر کدام از حروف چگونه نوشته شده است و شما هم سعی کنید مثل آن بنویسید. همچنین می توانید از نرم افزار وورد استفاده کرده و فونت های مختلف را امتحان کنید. با تمرین هر کدام از آن ها مهارت جدیدی در نوشتن کسب خواهید کرد.

راز اصلی خوب نوشتن

در پایان لازم است بگوییم که زمانی که تمرین خود را آغاز می کنید، بهتر است از واژه های روزمره و متداول برای نوشتن استفاده کنید.چرا که در این صورت دست خط شما روان شده و به راحتی می توانید تمرینان سخت را انجام دهید. همچنین در هنگام تمرین خط تسلیم و ناامید نشوید و سعی کنید خود را به بالاترین سطح ممکن برسانید؛ این گونه است که پیشرفت چمشگیری در کار شما ظاهر می شود. همیشه این موضوع را به یاد داشته باشید که همه چیز با تمرین و تکرار به دست می آید؛ پس به آینده درخشان خود بیندیشید و سختی های ابتدای مسیر.

 

مطالب اخیر

آموزش خوشنویسی با خودکار در شبکه آموزش توسط لطفعلی خانی | مهارت خوش خط بودن

هرآنچه که باید درباره نقاشیخط بدانید

آشنایی با خطوط قدیمی خوشنویسی در ایران

 

امتیاز خود را ثبت کنید