داشتن دست خط خوب برای نوشتن نامه، کارت های تبریک و فرم های روزانه بسیار مهم و ضروری است. در این مطلب قصد داریم روش هایی را برای بهتر کردن دست خط خودکاری بیان کنیم. اگر می خواهید پاسخ سوالاتی نظیر «چگونه خط خود را خوب کنیم؟»، «چگونه دست خط زیبایی داشته باشیم؟» یا «چگونه با خودکار زیبا بنویسیم؟» را بیابید، با ما همراه باشید.

رمز خوش خطی و راهکارهای بهتر کردن دست خط خودکاری را بشناسید

بهتر کردن دست خط خودکاری خود یا خوش خط نویسی کمک میکند تا دست نوشته هایی خواناتر و زیباتر داشته باشید. حتما تاکنون با خود فکر کرده اید که چگونه با خودکار زیبا بنویسیم؟ یا چگونه دست خط زیبایی داشته باشیم؟ راه رسیدن به پاسخ این گونه سوالات بسیار آسان است. در این مطلب میتوانید با تکنیک هایی ساده و کاربردی برای بهتر کردن دست خط خودکاری آشنا شوید.

دست خط خود را آنالیز کنید

1- یک پاراگراف بنویسید. به اندازه چند خط از روی کتاب یا روزنامه کپی کنید یا موضوعی را انتخاب کرده و دیدگاه خودتان (مانند انشاء) را در آن مورد یادداشت کنید. هدف این است که ظاهر معمول دست خط شما پدیدار شود. برای این منظور باید حداقل پنج جمله بنویسید تا امکان تجزیه و تحلیل آن وجود داشته باشد.

2- شکل اولیه دست خط خود را شناسایی کنید. آیا دست خط شما پر از منحنی است؟ از خطوط مستقیم و ظریف استفاده میکنید؟ آیا کلمات را با هم مخلوط می کنید و به صورت دنباله ای مینویسید؟

3- شیب کلمات را جستجو کنید. به دست خط خود نگاه کنید آیا عبارات را به صورت مایل و با زاویه ای کج می نویسید؟ البته وجود اندکی شیب در نوشتن مشکلی ایجاد نمیکند. اما در صورت افزایش، از قابلیت خوانایی دست خط خودکاری شما می کاهد و خواندن آن را دشوار می کند.

4- هم ترازی دست خط را بررسی کنید. کلمات شما با زاویه ای در جهت بالا نوشته می شوند یا در جهت پایین؟ آیا با خطوط روی صفحه همپوشانی دارند؟

5- به فاصله ها نگاه کنید. فاصله میان کلمات و حروف به تعیین کیفیت دست خط شما کمک میکند. فضای مناسب بین هر کلمه با کلمه بعدی را میتوان به اندازه یک حرف انگلیسی «O» در نظر گرفت. استفاده از فضایی کمتر یا بیشتر از این مقدار میتواند نشانه ای از کیفیت ضعیف دست خط شما باشد. استفاده از فاصله زیاد برای نوشتن حروفی که به دنبال هم می آیند مثل «را»، میتواند خواندن را دشوار کرده و موجب ابهام شود.

6- به اندازه ها دقت کنید. اندازه حروف و کلمات نیز از دیگر پارامترهای مهم در بهتر کردن دست خط خودکاری است. از بیش از حد بزرگ یا کوچک نوشتن حروف و کلمات خودداری کنید.

7- کیفیت دست خط خود را بررسی کنید. به یک خط از دست نوشته خود نگاه کنید؛ آیا عبارات با فشار زیاد قلم و در هم پیچیده هستند؟ دچار کمبود فضا بوده و به سختی قادر به خواند آن هستید؟ عبارات روی خطوط مستقیم نوشته شده اند یا به نوعی مارپیچ و ناهموار هستند؟

8- نقص های دست خط خود را مشخص کنید. باتوجه به تمامی موارد فوق کیفیت دست خط و ایرادات احتمالی آن را لیست کنید. به این ترتیب متوجه می شوید که برای بهتر کردن دست خط خودکاری خود به چه تغییراتی نیاز دارید. شاید برای بهتر کردن دست خط خودکاری خود باید تغییراتی در شکل حروف، فاصله، هم ترازی، اندازه نوشتاری، کیفیت خطوط و میزان مایل بودن (کجی) کلمات ایجاد کنید. بخاطر داشته باشید که تغییر در یک یا چند مورد نیز میتواند خوانایی کلی دست خط شما را به صورت قابل توجهی بهبود ببخشد.

9- از استایل های نگارشی الهام بگیرید. به سایت های ارائه کننده فونت های نگارشی مراجعه کنید. در آنجا میتوانید نمونه دست خط های مختلف را مشاهده کنید. چند مورد را پرینت کرده و از روی آن تقلید کنید. نگران نباشید حتی اگر نمونه های انتخابی، متفاوت از دست خط فعلی شما هستند این فرصت را خواهید داشت تا جنبه های تازه ای از دست خط های دیگر را امتحان کرده و یک سبک های نگارشی جدید را بیاموزید. به یاد داشته باشید برای یادگیری پویا و آموزش خوشنویسی با خودکار، خوب باید با آگاهی از نقص های نوشتاری خود در جهت اصلاح آن گام بردارید.

دست خط خود را تغییر دهید

1- روی هوا بنویسید. شاید کمی عجیب باشد ولی برای بهتر کردن دست خط خودکاری خود تمرین نوشتن روی هوا را انجام دهید. رمز خوش خطی در آموزش عضلاتی دست، بازو و شانه نهفته است. بسیاری از افرادی که از دست خط هایی ناخوانا برخوردارند مهارت های پرورش عضلات دست خود را نادیده می گیرند. فرقی نمیکند که در حال آموزش گام به گام خوشنویسی با خودکار هستید یا صرفا قصد دارید دست خط خود را اندکی اصلاح کنید؛ در هر دو صورت به جای استفاده از انگشتان خود برای نوشتن از بازو و شانه هایتان برای نگارش استفاده کنید. در پست قبلی تمرینات مناسب برای گرم کردن عضلات دست، قبل از نوشتن را عنوان کردیم.

2- فرم دست خود را تنظیم کنید. خودکار یا مداد باید بین انگشت شصت و اشاره نگاه داشته شود و سایر انگشتانتان آزاد باشند. برای بهتر کردن دست خط خودکاری خود سعی کنید تنها 1/3 از قسمت انتهایی آن را در دست بگیرید.

3- اصول اولیه خط را تمرین کنید. کشیدن خطوط عمودی و افقی برای نوشتن حروفی نظیر «آ»، «ب» و.. ضروری است. ضمن اینکه رسم شکل های هندسی نظیر دایره یا مربع با دقت روی زوایای یکسان و همواری خطوط میتواند شما را در کنترل بیشتر قلم تان یاری کند.

4- شیوه صحیح نگارش حروف الفبا را فرا بگیرید. نمونه های سرمشق خوشنویسی همراه با جهت نگارش حروف در اینترنت وجود دارد. سعی کنید از آن سرمشق ها برای اصلاح شیوه نگارش خود و بهتر کردن دست خط خودکاری استفاده کنید. به عنوان مثال شیوه درست رسم «آ»، کشیدن خط عمودی از بالا به پایین و سپس کشیدن مد است.

5- ابزارهای نوشتاری مختلف را امتحان کنید. برای بهتر کردن خط خودکاری خود با خودکارها و قلم های مختلف بنویسید تا قلمی که با فرم دست شما هماهنگ تر است را بیابید. توجه داشته باشید که نوع قلم نیز میتواند در خوش خطی یا بد خطی افراد موثر باشد.

6- همیشه از دست خط خود استفاده کنید. برای بهتر کردن دست خط خودکاری خود باید تا حد امکان به جای یادداشت برداری روی کامپیوتر و گوشی از ورق و خودکار برای نوت برداری استفاده کنید.

جمع بندی

برای خوش خط نویسی راه های مختلفی وجود دارد که ضمن بهتر کردن دست خط خودکاری تان قابلیت خوانایی و زیبایی بصری آن را افزایش می دهد. در این مطلب سعی شد با بیان شیوه هایی نظیر آنالیز و تحلیل دست خط و تغییر دست خط فعلی به سوال چگونه خط خود را خوب کنیم، پاسخ داده شود. همچنین میتوانید از دوره های آموزش دست خط خوب آنلاین و آموزش گام به گام خوشنویسی با خودکار نیز بهره ببرید.

4.2/5 - (49 امتیاز)