آزمون خوشنویسی با خودکار شماره 28 در اسفند ماه سال 96 برگزار شد و طبق روال همیشه متونی انتخاب شد و شرکت کنندگان مجاز به انتخاب یکی از این متون به دلخواه خود بوده و با دست خط خود در آزمون شرکت نمودند. عوامل متعددی در کسب امتیاز نقش دارد که می توان به ترکیب زیبا و نوشتن صحیح حروف و کلمات اشاره کرد.

متن های انتخاب شده برای آزمون 28

شکسته نستعلیق از جدید ترین خطوط خوشنویسی است. با رواج خط نستعلیق و نیاز به تندنویسی و البته داشتن یک دست خط زیبا باعث شکل گیری خط تحریری شکسته شد.

در خط شکسته دو طرز عمده برای زیبا نویسی همیشه مورد تاکید اساتید بوده است. 1.ساده و روشن 2. پیچیده و درهم

کمال جلوه و زیبایی این خط با قلم هنرمند درویش عبدالمجید طالقانی به اوج کمال خود رسید. خط شکسته تحریری از لحاظ سرعت در نوشتن در درجه ی اول خطوط است به علاوه خطی است ظریف، زیبا و تمام دور که با اندکی سطح حرکت قلم و خودکار، دست در آن آزادتر از دیگر خطوط است. در خط شکسته تحریری به پیروی از خط نستعلیق که سادگی و روشنی و خوانا بودن مطلوب است، پیوستگی زیاد، درهم یا بی نقطه نوشتن بسیار دیده می شود.

حرکت موزون و چالاکی دست در خط شکسته برای اجرای کلمات درشت و ریز بسیار مهم است که ایجاد هماهنگی بین آن ها از مظاهر لطیف هنر و زیبانویسی است. خط شکسته را میتوان سومین جلوه ی تجلی، ذوق و قریحه ایرانیان در خوشنویسی دانست که به کمال، پختگی و زیبایی رسیده است. عزیزان هنر جو باید توجه داشته باشند که حروف در خط شکسته نقش کلیدی دارند بدین لحاظ در یادگیری و تمرین آنها کوشا باشید و به شکل های دیگر حروف در هنگام اتصال دقت کنید.

خوشنویسی

دو تصویر بالا از ترکیبات مناسب در خط شکسته تحریری است که کاملا زیبایی این خط را به رشته تحریر دراورده است. با توجه به اینکه خط شکسته خط زیبا و تندی است اما تمامی هنر جویان عزیز باید توجه داشته باشند که در خط شکسته نیز علاوه بر تمامی مزایای گفته شده باید ملزومات و نکات خاصی رعایت شود. به عنوان مثال عدم استفاده از کلمات کشیده در ابتدای سطر و یا بالا بردن انتهای سطر یا جمله و یا خط. برای اطلاع بیشتر از نکات مورد استفاده در خط شکسته تحریری به گزارش آزمون های گذشته مراجعه کنید.

با خرید بسته آموزش خط شکسته تحریری اطلاعات بیشتری از این نوع خط کسب نمائید

با نوشتن آرام شوید

هیچ وقت این نصیحت استادم را از یاد نمی برم که می گفت: “هر وقت خواستی از تمام گرفتاری ها دنیا رها شوی برگه ای بردار و فقط بنویس.” این تجویز همیشه برای من خوب بود و من امروزه این راهکار رو به تمامی شاگردان و هنر جویان و علاقه مندان پیشنهاد میکنم.

نوشتن مرزی است که می تواند خاطرات، جملات، شعر ها و متن ها و …خیلی خیلی چیزها رو به هم و به شما مرتبط سازد و می شود فاصله بین کودکی تا نوجوانی را در چند جمله نوشت می توان خیال را پرورش داد و به آن روح بخشید و لذت برد. به وجود آمدن این حس زیبا در نوشتن آدمی بستگی به حال و هوای دل او دارد زمانی که مسیر زندگی نگاه میکنی نیاز به ثبت جملات است که روح را آرام میکند.

هنگامی که احساس میکنی از زندگی ماشینی خسته شدی و از هر چیزی که تو را به آن وابسته میکند دلگیری، کاغذی بردار و خودکار و آرام و اهسته حرف دلت را بنویس نوشتن هم یک مسکن است که تو را رها میکند از تمامی فکر ها فقط شما باید لذت نوشتن را تجربه کنید. شمایی که مینویسید و شمایی که هرگز نمی نویسید حتی برای شماهم زمانی میرسد که نوشتن را تجربه کنید پس بنویسید و زیبا بنویسید و از هنر دست خود لذت ببرید

مشاهده تصحیح دست خط افراد شرکت کننده در آزمون 28 | قسمت اول

نویسنده و تصحیح : سعید رفیعی

2/5 - (1 امتیاز)