خط زیبا از لازمه های جامعه امروزی برای هر شخصی است. کسی که خط زیبایی دارد اعتماد به نفس بالاتری دارد. خط زیبا و امضای منحصر به فرد شاخص بسیار مهمی است که تاثیرات بسیار مثبتی از نظر جایگاه و شخصیت برای افراد به دنبال دارد و این مهم برکسی پوشیده نیست. دغدغه دست خط و امضای زیبا و خوب برای خیلی‌ها دغدغه است و همیشه به دنبال راهی برای بهبود آن هستند. در ادامه فواید خوشنویسی و خوش خط بودن را بیان میکنیم، با خط و قلم همراه باشید…

از مهم‌ترین دلایل خوش خط بودن و خط زیبا داشتن، ارتقای اعتماد به نفس در فرد است. کودکان نسل بعدی این کشورند، معمولا والدین متوجه خط نازیبای کودک خود می‌شوند یا استعداد او را دراین بخش درک می‌کنند، با یک تصمیم عاقلانه، فرزند خود را همراهی میکنند و از راه های مختلف برای بهبود خط کودک خود تلاش می‌کنند، در مقابل والدینی نیز هستند که به خط زیبای کودک توجهی نکرده و از نظر آنها اختصاص بخشی از وقت کودک به یادگیری خط زیبا با مداد یا خودکار بی ارزش است.

آیا خط خوش هنوز هم طرفدار دارد؟

اکثر ما تجربه تلاش برای بهبود دست‌خط رو داشتیم. در زمانهای نه چندان دور این تلاش به دلایلی مانند خوانا بودن نوشته اهمیت زیادی داشت. ولی امروزه با پیشرفت تکنولوژی و در دسترس بودن امکانات تایپ بسیاری از دلایل قبلی منطقی به نظر نمیرسند. به نظر شما خوش‌خطی چقدر لازم و ضروری است؟ تا حالا نشده بخواهید یادداشتی در یک کتاب یا روی هدیه ای بگذارید؟ برای من در طول سال چندین بار پیش آمده و هر بار معمولا یادداشت را اول در چرکنویس می‌نویسم تا روال خوش خط نوشتن و تمیز بودن نوشته دستم بیاد و بعد روی هدیه یا کتاب مینویسم. در این مواقع تکنولوژی به هیچ وجه کمک نمیکند زیرا حسی که در دست‌ نوشته وجود دارد به هیچ وجه در تایپ نیست. درست است که با وجود فونت های مختلف و زیبا تا حدود زیادی نیاز به دستی نوشتن و زیبا نوشتن برطرف شده است ولی دستخط و زیبایی نشانگر درون ماست دستخطی که مینویسیم بیانگر حس و حال ماست و زنده است.

فواید خوش خطی و آموزش خط تحریری و زیبا نویسی

آموزش خط تحریری و یادگری زیبانویسی یکی از ساده ترین و در عین حال مهم ترین و ضروری ترین کارهایی است که هر کس در هر سطحی از زندگی و در هر سن و سالی باید انجام دهد.

  • فایده اول درونی و روحی است، حس خوبی که از مشاهده خط زیبای خود بر اعتماد به نفس خود شخص دارد و تاثیری خوبی که بر اطرافیان دارد. خط زیبا موجب بهجت روحی و خط معنوی میشود.
  • فایده دوم تاثیرگذاری بر مخاطب است: مخصوصا در نامه نگاری ها و مکاتبات زیرا تجربه نشان داده است که نوشته های خوش خط موثرتر است و شاید این کلام پیامبر(ص) ((خط زیبا به روشن شدن حق می افزاید)) اشاره به این فایده مهم داشته باشد.
  • فایده سوم اقتصادی است زیرا خط خوش راهی است برای علاقه مندان به خوشنویسی و استادان به آموزش این هنر همانطور که حضرت علی (ع) میفرمایند خوشخطی از کلیدهای رزق و روزی است.
  • فایده بعدی در علم و فرهنگ است، خط خوش مانند نگهبانی امین مکتوبات و نوشته ها را در بردارد و این هنر خوشنویسی است قرآن را حفظ کرده است و بزرگان دین هم بسیار به خوشنویسی سفارش کرده اند تا آنجا که پیامبر (ص) فرموده اند : (هرکس بسم الله الرحمن الرحیم را زیبا و نیکو بنویسد به بهشت میرود)
  • فایده بعدی در منزلت و شخصیت است، خوش خط بودن جایگاه و منزلت فرد را در اجتماع بالا میبرد و مقام او را ارتقاء می دهد و باعث بزرگی فرد می شود. در کل می توان گفت زیبا و درست نوشتن از مهم ترین اصولی است که در هنگام کار هم زیردستان و بالا دستان شما به آن توجه خواهند کرد به همین دلیل این که ما تا چه اندازه در این فن و هنر توانا باشیم می تواند تا حدودی به دیده شدن و پیشرفت ما در کار کمک کند.
  • یکی از مهم ترین فواید خط خوش آرامش بخشیه، مخصوصا اگه قلب عاشقی، قلم به دست بگیره و صفحه رو به خون جگر رنگین و به آواز نی آهنگین کنه…

همانطور که در سریال‌های كارگاهی مثل شرلوك هلمز وقتی كارگاه نامه‌ یا نوشته‌ای از متهم می‌دید، میفهمید او چه شخصیتی دارد و در چه حالی آن دستخط را نوشته‌است! این اتفاقات فقظ در داستان‌ها و فیلم‌ها نیست و در دنیای واقعی نیز نویسنده با هر حركت قلم گوشه‌ای از خصوصیات خود را آشكار می‌كند.

حال چند نمونه از تاثیرات خوشنویسی را در زندگی روزمره بیان میکنیم:

کاربرد خوش نویسی برای کارت تبریک و دعوت نامه

نوشتن دستی کارت های تبریک برای مهمانی ها هم هنر ایرانی را به نمایش میگذارد و هم اینکه نشان دهنده هنر و قریحه فرد است. در این دوره از تکنولوژی حتی برای افراد سخت پسند نیز مطلوب و درخور تحسین است.

طراحی پلاک و یا مهر با خوشنویسی

اگر شما دارای کسب و کاری هستید که می خواهید یک مهر شخصی داشته باشید، بهتر است که طراحی آن با نوشته خوشنویسی باشد. زیرا علاوه بر افزایش اعتبار شغلی روحیه هنری تان نیز نشان داده میشود.

دل نوشته و یا نامه دست نویس:

نوشتن بعضی از جملات عاشقانه و زیبا با خط خوش علاوه بر آنکه احساسات و ارامش فرد را نمایش میدهد بلکه مخاطبی که آن را می خواند نیز از احساسات عاشقانه طرف مقابل خود لذت می برد.

کاربرد خوشنویسی در طلا و جواهرات و یا سنگ های قیمتی:

در صنعت جواهرات امروزه استفاده از هنر خوشنویسی جایگاه ویژه ای دارد. به طوریکه استفاده از خط زیبا بر روی سنگ های قیمتی از جمله طلا می تواند تاثیر شگرفی را بر مخاطب بگذارد و از لحاظ اقتصادی نیز توجیه پذیر می باشد. همچنین استفاده از پلاک هاهی چرم و یا دست نوشته هایی بر روی گردنبندهایی از نقره، می تواند جایگاه و ارزش خوشنویسی را هر چه بیشتر نشان دهد.

کاربرد خوشنویسی برای طراحی دکوراسیون داخلی:

طراحی کاغذ دیواری:

از هنر خوشنویسی در طراحی کاغذ دیواری به صورت یک هنر زیبا استفاده می کنند. این کار علاوه بر ذوق و قریحه هنری که فرد دارد می تواند باعث درامدزایی از خوشنویسی نیز شود. به طوریکه می توان از این هنر دست برای طراحی دیوارهای اتاق در منزل و همچنین اتاق در محل کار نیز استفاده و بهره برد. همانطور که میدانید قزوین پایتخت خوشنویسی ایران است هنرهایی چون خوشنویسی با خودکار و مداد، خوشنویسی با قلم و مرکب و خط تحریر و شکسته و… بنابراین اهمیت فعالیت آموزشگاه های خوشنویسی در این شهر بالاتر از سایر رقبای خود در دیگر شهر هاست، آموزشگاه خط و قلم با اساتید ارزنده و به نام خود در سطح بین المللی، این مسولیت را به خوبی ایفا کرده و با ارایه متد های جدید وآمورش های مجازی و طراحی اپلیکیشن آموزش خوشنویسی توانسته چاسخگوی بسیاری از علاقه مندان به خوشنویسی در سطح کشور باشد و بسیاری را به این هنر علاقه مند کند.

5/5 - (1 امتیاز)