آزمون خوشنویسی با خودکار شماره 44 در مرداد ماه سال 98 برگزار شد و طبق روال همیشه متونی انتخاب شد و شرکت کنندگان مجاز به انتخاب یکی از این متون به دلخواه خود بوده و با دست خط خود در آزمون شرکت نمودند. عوامل متعددی در کسب امتیاز نقش دارد که می توان به ترکیب زیبا و نوشتن صحیح حروف و کلمات اشاره کرد. خیلی‌ها فکر می کنند برای ضخامت نویسی نیاز به خودکار خاصی است و یا باید در خودکار تغییراتی ایجاد کرد اما واقعا اینطور نیست.

خیلی از دوستان و علاقمندان بعد از اتمام هر آزمون نحوی اجرای و ترکیب کلمات را به صورت ضخامت جویا می شوند و همیشه سوالات متداولی در این زمینه پرسیده میشود. باید توجه داشت که با هر خودکاری که می نویسید باید بر اساس اندازه خود خودکار تناسبات را رعایت کرد تا ضخامت ها بدرستی دیده شوند. نوع خودکار تفاوتی ندارد بلکه تماما به خود شما و نحوه ی اجرای صحیح حروف و اتصالات آن بر میگردد. ضخامت متفاوت را به ترتیب از نازک ترین به ضخیم ترین با تغییر زاویه خودکار و همچنین فشار اندکی که بر روی کاغذ اعمال می کنیم نوشته می شود. برای اینکه متن ادبی نوشته شده چه به صورت تحریری ساده و چه با ضخامت به زیبایی هر چه تمام تر دیده شود باید قواعدی را در کنارش رعایت کرد که امروز به چند از این قواعد میپردازیم.

اگر به سطر بالا دقت کنید شما باید با در نظر گرفتن خط کرسی و محل قرار گیری کلمات باید به بهترین ترکیب ممکنه برسید. برای این هدف ابتدا شما باید به نوشتن صحیح تک تک کلمات دقت کنید و این بدان معناست که هر حرف ارزش زیبا شناختی خاص خود را که در کنار دیگر حروف و تکمیل یک کلمه. شکل و فرم گرافیکی زیبایی را ایجاد میکند و این میتواند اولین گام در اجرای یک سطر و متن ادبی بینظیر باشد

نکته دیگری که در بحث ضخامت نویسی بسیار مهم است هم اندازه بودن و تناسب درست بین کلمات و حروف است. در بین هنرجویان به مراتب دیده می شود که توانایی اجرای کامل و صحیح یک حرف را در کلمات مختلف ندارند به عنوان مثال در تصویر بالا می توانید قدرت اجرای و همچنین زیبای حروف دوار را در کلمات مختلف ببینید. وقتی در یک سطر یک حرف یا یک کلمه چندین بار تکرار شود باید از یک تناسب اصولی و دقیق در خط استفاده کرد که تمام این تکنیک وابسطه به تمرین اصولی و درست خود شخص میباشد اما هرگز نمیتون نقش و زیبایی گرافیکی و بصری بک خطی که از تناسبات پیروی کرده را با دیگر خطوط مقایسه کرد.

البته که این متناسبات را در اجرای اشعار و شعر های ادبی بیشتر قابل درک است. با گفتن این اصول و قواعد به این نکته میرسیم ک داشتن یک خط خوش نمادی از شخصیت، هنر و علم شما را به نمایش می گذارد و یک خط زیبا و خوشی که بر اساس اصول و قواعد نوشته شده باشد در مرحله اول باعت افزایش اعتماد به نفس نویسنده و لذت بردن خود شخص میشود و در مرحله دوم بیننده ای که خط شما را می بیند و از چشم نوازی و زیبای هنر دستخط شما لذت می برد. بدون شک موفقیت در ضخامت نویسی نیاز به شناخت درست از ضعف ها و قوت ها در خوشنویسی است . کسانی که خوشنویسی با قلم کار می کنند زودتر می توانند به نتیجه مناسبی برسند و سایر افرادی که در زمینه خوشنویسی با قلم فعالیت ندارند با دقت در سرمشق هایی که در دوره مجازی خوشنویسی در نظر گرفتیم به موفقیت مناسب خواهند رسید.

نویسنده و تصحیح : سعید رفیعی

امتیاز خود را ثبت کنید