هر فردی ممکن است لرزش دست هنگام نوشتن و خوشنویسی را تجربه کند این موضوع ارتباطی با تجربه و سطح شما در خوشنویسی ندارد. لرزش دست حین خوشنویسی و نوشتن یکی از مشکلات رایج و البته ناخوشایند است که موجب بدخطی و یا شکسته شدن خطوط در هنگام نوشتن می شود. در این پست قصد داریم روش های کنترل و علت لرزش دست هنگام نوشتن را بیان کنیم. با ما همراه باشید.

چطور لرزش دست هنگام نوشتن را کنترل کنیم؟

چرا هنگام نوشتن دچار لرزش دست می شویم؟ اولین نکته ای که در حین خوشنویسی و نوشتن باید به آن توجه کنید فاکتور «هماهنگی» است. اغلب افراد زمانی که بیش از حد روی نوشتن تمرکز می کنند دستشان دچار لرزش می شود، که این لرزش با سکته های قلم روی کاغذ و خطوط شکسته خود را نشان می دهد. زمانی که این لرزش ها ادامه دار شوند آزار دهنده و خسته کننده هستند. برای خلاصی از لرزش دست هنگام نوشتن 5 گام زیر را دنبال کنید.

گام 1: دست خود را گرم کنید

اگر بدون گرم کردن بدن، تمرینات ورزشی انجام دهید؛ نه تنها خیلی زود خسته می شوید بلکه تا چند روزی بدن درد و کوفتگی دارید. دست هم یکی از اعضای بدن است و نوشتن (خوشنویسی) دقیقا مشابه تمرینات ورزشی است. بنابراین باید پیش از آغاز نوشتن دست خودتان را به درستی گرم کنید تا بهترین بازدهی و کارایی را داشته باشد. برای این کار میتوانید پیش از نوشتن؛ حدود 5 الی 10 دقیقه، روی یک کاغذ خطوط ساده، منحنی و یا اشکال هندسی بکشید. همچنین از ورزش های مناسب دست برای خوش خطی و زیبانویسی استفاده کنید.

گام 2: آرامش خودتان را حفظ کنید

برخی افراد وقتی در جمع قصد خوشنویسی دارند به عارضه لرزش دست هنگام نوشتن دچار می شوند. شاید به نظر نکته مهمی نباشد یا برای بعضی دیگر خنده دار باشد ولی مرکز توجه قرار گرفتن باعث تشدید این لرزش می شود. در این مواقع چهار راهکار وجود دارد:

  • پوزیشن بدنی استاندارد را رعایت کنید و صاف بنشینید.
  • نفسی عمیق بکشید و بازدم را به آرامی و با مکث بیرون بدهید.
  • نوشتن یا خوشنویسی را به آرامی شروع کنید و با همین سرعت ملایم ادامه دهید.
  • روی نوشتن خود تمرکز خود گویی هیچ کسی دور و برتان نیست.

گام 3: تمرکز بیش از حد ممنوع!

در بخش قبلی درباره تمرکز روی نوشتن حرف زدیم ولی حالا می گوییم؛ تمرکز نکنید! جمع کردن تمام حواستان روی نوشتن میتواند شما را از فضا و آدمهایی که دور و برتان هستند منحرف کند و به شما آرامش بیشتری ببخشد ولی در عین حال باید توجه داشته باشید که تمرکز، یک شمشیر دو لبه است. اینکه تمرکز شما منجر شود فشار بیشتری به نوک قلم بیاورید نه تنها کمکی به شما نمی کند بلکه دلیل اصلی و علت لرزش دست هنگام نوشتن است.

سبک خوشنویسی خود را دنبال کنید، بدون اینکه تاکید بیش از حدی روی پهنا و یا بالا و پایین رفتن های قلم داشته باشید. رسیدن به این مرحله نیازمند تمرین است ولی با چند روز وقت گذاشتن میتوانید به نتایج موفقیت آمیزی دست پیدا کنید. روی نحوه درست نوشتن منحنی ها در خوشنویسی کار کنید. زمانی که به تعادل رسیدید توجه خود را به کنترل فشار نوک قلم معطوف کنید.

متن را اینجا وارد کنید …

گام 4: از کافئین دوری کنید

اگر به خاطر مصرف قهوه، چای زیاد و یا نوشیدنی های حاوی کافئین عصبی و ناآرام هستید؛ بهتر است پیش از هر کاری با اندکی ورزش کردن و یا فعالیت های دیگر به آرامش نسبی برسید و سپس خوشنویسی خود را آغاز کنید. بخاطر داشته باشید که؛ مصرف زیاد کافئین میتواند علت لرزش دست هنگام نوشتن باشد.

گام 5: اندازه کاغذ، نوع قلم و جوهر یا فشار روی قلم را بررسی کنید

ممکن است لرزش دست به هنگام نوشتن یکی از عارضه های بیماری های آرتریت باشد که مانع می شود تا از انجام خوشنویسی لذت ببرید. البته احتمال اینکه در دهه بیست سالگی زندگی خود دچار آرتریت شوید اندک است؛ اما قصد داریم دلایل مختلفی که باعث بروز مشکل شده را به اتفاق بررسی کنیم.

در قدم اول؛ استفاده از کاغذهای بزرگ برای نوشتن کمک کننده است. چون لازم نیست خیلی دست خود را حین نوشتن جا به جا کنید. همچنین نوک قلم اگر پهن باشد نوشتن را خیلی راحت تر می کند. به ویژه زمانی که بخواهید عبارات ضخیم تری را بنویسید.

بیماری پنهان ؛ علت لرزش دست هنگام نوشتن

اگر با هیچ یک از روش های بالا نتوانستید علت لرزش دست هنگام نوشتن را پیدا کرده و آن را بهبود ببخشید؛ خوب است که بدانید که برخی عوامل مثل بیماری های نوروپاتی محیطی یا کمبود برخی ویتامین ها مثل B12 و فولات نیز میتوانند علت لرزش دست هنگام نوشتن باشند.

نگرانی را از خودتان دور کنید؛ کافی است سری به اینترنت بزنید و ببینید که افراد چگونه علاقه مند به سبک های پست مدرن در هنر و خوش خطی هستند. حتی با وجود دستانی لرزان هم مانعی برای نوشتن و زیبا وجود ندارد. میتوانید این لرزش ها را به بخشی از سبک هنری خود تبدیل کنید و از این ویژگی برای طراحی اسکریپت های خاص و منحصر به فرد استفاده نمایید.

نظرات و پیشنهادات

در این پست خط و قلم 5 مورد از راهکارهای کاربردی و ساده برای کنترل دلایل و علت لرزش دست هنگام نوشتن عنوان شد. شما نیز میتوانید نظرات و تجربیات مفیدتان برای جلوگیری از لرزش دست حین خوشنویسی را در بخش نظرات سایت با ما به اشتراک بگذارید.

3.3/5 - (3 امتیاز)