تفاوت های تایپوگرافی با کالیگرافی

هنر در هر زمینه ای قابل پیشرفت و حرکت رو به جلو است. افراد علاقمند به رشته های مختلف از جمله خوشنویسی می توانند با تغییرات در سبک های گوناگون، آثار زیبایی را خلق کنند که در برخی موارد شهرت جهانی پیدا می کند. تایپوگرافی و کالیگرافی از جمله مواردی هستند که در سال های اخیر توجه زیادی به آن ها شده و طرفداران بسیاری دارد.
در این مقاله از وبسایت «خط و قلم» که تحت عنوان «تفاوت های تایپوگرافی و کالیگرافی» در اختیار شما قرار می گیرد، مسائل مختلفی را در این زمینه بیان می کنیم. پس با ما همراه باشید:

در تعریف اولیه و ساده باید بگوییم که کالیگرافی یک شکل و استایل نوشتن است و تایپوگرافی یک تکنیک یا فن برای استفاده از حروف در طراحی گرافیکی است.
زمانی ممکن است دچار اشتباه شوید که تایپوگرافی کالیگرافیک شده و یا حتی در برخی موارد به آن دست نوشته هایی افزوده می شود که ترکیب این دو باهم آن را از اصل خود جدا می کند. برای آشنایی بیشتر در ابندا به معرفی تایپوگرافی و کالیگرافی می پردازیم و در ادامه تفاوت های آنها را عنوان می کنیم.

تفاوت های تایپوگرافی با کالیگرافی

 

کالیگرافی چیست؟

کالیگرافی به صورت حرفه ای یکی از اشکال نوشتار است. این هنر به نوع خاصی از نوشتن اشاره می کند که در آن با نوعی قلم مخصوص که جوهر را در خود نگه می دارد و دقیقا آن طور که کالیگرافیست ها می خواهند آن را روی کاغذ پخش می کند، به نوشتن می پردازد. شاید بتوان گفت کالیگرافی معادل خوشنویسی در کشور خودمان است.
قلم می تواند از جنس های مختلف مانند پَر، چوب بامبو و یا حتی فلز باشد. ریشه های تاریخی بسیار زیادی برای رشته کالیگرافی وجود دارد که مشهورترین آن ها مربوط به قرون وسطی است. در اروپا از این رشته برای کپی کردن کتاب ها و تالیف نسخه های خطی استفاده می شد و پس از آن بود که روز به روز بر زیبایی آن افزوده شد. در این شیوه حروف ابتدایی و قسمت های خمیده تحت خطی حروف، چرخش پیدا کرد و این انحنا ها باعث می شد تا سرتاسر متن مزین شود.
بعد از مدت ها و با پستی ها و بلندی های مختلف میان مردم، این رشته به عنوان هنری نوشتاری مورد استفاده قرار می گیرد.

با تمام این اوصاف آسیا و خاورمیانه هم نقش پررنگی در گسترش این هنر داشتند. برای سال های زیادی بود که کالیگرافی همانند نقاشی و یا مجسمه سازی به عنوان شکلی از نوشتار استفاده می شد. در سال های اخیر نیز کالیگرافی طرفداران بسیار زیادی پیدا کرده است و این مسئله از زمانی آغاز شد که بسیاری از افراد آن را با دست نوشته اشتباه می گرفتند. اگر می خواهید به سمت این هنر بروید، تمرین زیاد روی نحوه نوشتن هر یک از حروف و حفظ ادامه دار نوشته ها بسیار مهم است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید، یکی از راه های شناخت کالیگرافیست ها آن است که به انگشت های آن ها دقت کنید. چرا که همواره انگشت سوم آن ها سخت و پینه بسته و انگشت شصت و اشاره آن ها جوهری است.

کالیگرافی چیست؟

 

این مطلب را از دست ندهید : نکات جالب و خواندنی در مورد امضا

تایپوگرافی چیست؟

اگر بخواهیم به زبان ساده تایپوگرافی را تعریف کنیم باید بگوییم، تایپوگرافی علم قرار دادن حروف، کلمات و عبارات در قسمتی از متن نوشته شده با سایز دلخواه است. تایپ در معنی اصلی خود دستگاهی است که در قدیم برای چاپ متون مورد استفاده قرار می گرفت؛ ولی امروزه با آمدن سیستم های پیچیده رایانه ای این شیوه چندان مورد توجه قرار ندارد. ولی واژه تایپوگرافی هنوز هم مورد استفاده قرار می گیرد. اولین کالکشن های تایپ ایجاد شدند تا حروف استفاده شده در متن به هم شبیه باشند که همین موضوع خود نوعی کالیگرافی بود.

به طور واضح باید بگوییم تایپوگرافی بیش تر از آن که مثل کالیگرافی یک هنر باشد، یک علم است. جالب است بدانید که در تایپوگرافی فاصله بین خطوط، فاصله بین حروف و حتی فواصل داخل حروف، اسامی مخصوص به خود را دارند و وزن ها و فونت های مختلف برای حروف در نظر گرفته می شود.

تفاوت های تایپوگرافی و کالیگرافی

در بالا به معرفی کالیگرافی و تایپوگرافی پرداختیم؛ حال در این جا می خواهیم به تفاوت های این دو بپردازیم. کالیگرافی نوعی ترکیب خطوط و خوشنویسی است و طراح سعی می کند اشکال زیبا به وجود آورد. این در حالی است که تایپوگرافی چیدمان حروف است و برای زیباتر کردن آن می توان از کالیگرافی یا سایه زدن استفاده کرد؛ به این ترتیب می توان بر زیبایی اثر افزود.
ساختار اصلی تایپوگرافی حروف و متون هستند و از فونت های آماده و با تغییرات کلی و یا جزئی برای زیبایی بیشتر می توان استفاده کرد. تایپوگرافی در کلیه زبان ها از جمله فارسی و انگلیسی استفاده می شود.

کالیگرافی هم در اصل نوعی نقاشی است که در آن خطوط با یکدیگر برخورد دارند و شاید بتوان گفت نوعی کمپوزسیون خط ایجاد می شود. در کشور ما تقریبا در بیشتر مواقع کالیگرافی را به نوعی سایه زدن به صورت حرفه ای و درست می شناسند که سبب سه بعدی دیده شدن اثر می شود.

 

کتفاوت های تایپوگرافی و کالیگرافی

اشتباه بسیار رایج در بین افرادی که تازه پا به عرصه هنر گذاشته اند این است که تایپوگرافی همان کالیگرافی است. تفاوت اصلی این دو در این است که هدف از تایپوگرافی ایجاد زیبایی بصری در کنار خوانایی است اما در کالیگرافی هدف نشان دادن زیبایی است و در مواردی حتی خوانایی اهمیت چندایی ندارد. با تلفیق این دو هنر می توان آثار بسیار زیبا و چشم نوازی را خلق کرد که نمونه های مختلفی هم از آن وجود دارد.

آن چه که در این مقاله به آن اشاره کردیم مختصری توضیحی بود در رابطه تایپوگرافی، کالیگرافی و تفاوت های این دو باهم. این دو هنر ارزشمند آن قدر گستردگی دارد که ساعت ها می توان در رابطه با آن صحبت کرد و راجع به تفاوت ها و شباهت های آن ها توضیح داد.

 

مطالب اخیر :

خدمات برون مرزی خط و قلم

خط تصویری یا پیکتوگرافی چیست؟

امضای الکترونیکی چیست و چه جایگاهی در ایران و جهان دارد؟

2/5 - (1 امتیاز)