ممکن است فکر کنید تغییر دست خط یک کار نشدنی یا خیلی سخت است. اما به شما اطمینان می دهم که تنها با رعایت چند تکنیک و تمرین ساده می توانید دست خطی متفاوت داشته باشید. اگر دست خط ناخوانا و بدی دارید و می خواهید بدون اینکه مورد تمسخر اطرافیان قرار بگیرید برای تغییر خط خود تلاش کنید، این پست خط و قلم را تا انتها دنبال کنید.

روش هایی ساده برای تغییر دست خط

اگر پای صحبت افرادی که دست خط های زیبا و خوانایی دارند، بنشینید متوجه می شوید که همه آنها از روز اول دست خطی خوش نداشتند. بلکه با تمرین و استفاده از الگوهای خطی مناسب توانستند علاوه بر بهبود، در جهت تغییر دست خط خود گام بردارند.

تمرین هایی برای بهبود دست خط

  • برای اینکه سبک نوشتاری تان را عوض کنید، قلم مناسب خوشنویسی خود را پیدا کنید. قلم خاص هر فردی با دیگری متفاوت است. به طور کلی باید به دنبال قلمی باشید که راحت در دست تان جای بگیرد و نوک انگشتان را اذیت نکند.
  • به خودتان زمان بدهید. فرقی نمی کند در چه سنی اقدام به اصلاح و تغییر دست خط کرده اید، نکته مهم این است که اشتباه کردن های پی در پی نباید شما را ناامید کند. یک نفس عمیق بکشید، سرعت نوشتن خود را کم کنید و دوباره از نو شروع کنید.
  • به استایل بدنی خود توجه کنید. اگر پشت میز می نشینید، کمرتان را صاف کنید. آرنج دست باید زاویه نود درجه داشته باشد. قلم را محکم نگیرید چون باعث می شود انگشتان تان زود خسته شود.
  • نوشتن را با هوا یاد بگیرید. به جای تمرکز بر نوشتن روی کاغذ و ابزار مرسوم مانند قلم، گاهی با استفاده از انگشتان و روی هوا تمرین کنید. این تمرین به شما کمک می کند تا از تمامی اجزای دست استفاده کنید. این روش برای جلوگیری از سکته هایی که حین نوشتن با خودکار اتفاق می افتد نیز مفید است.
  • برای نوشتن حروف فشار زیادی به نوک انگشتان وارد نکنید. از فشار روی کاغذ و قلم کم کنید تا حروف راحت تر و صاف تر نوشته شوند.
  • تمرین های روزانه را قطع نکنید. برای تغییر خط تان به صورت روزانه زمانی را اختصاص دهید. در این زمان فقط از کاغذ و قلم برای نوشتن استفاده کنید و تایپ کردن با ابزاهای الکترونیکی را کنار بگذارید.

بررسی نحوه شکل گیری حروف و عبارات

برای بهتر کردن دست خط خودکاری خود هر یک از حروفی که می نویسید را بررسی کنید. آیا به درستی نوشته شده اند یا ناموزون و خمیده هستند. برای تغییر دست خط سعی کنید در یک دوره زمانی بزرگتر بنویسید. به این ترتیب تشخیص شکل صحیح کلمات و بررسی درستی آن ساده تر می شود. یکی از راه های تشویق به تغییر خط با استفاده از درشت نویسی، بکاربردن برگه های بزرگتر برای نوشتن است.

به ارتفاع کلمات خود نگاه کنید. تمامی حروف و کلمات باید در یک ارتفاع مشابه نوشته شوند. برای این مقایسه به اندازه «ر، ز، ژ» دقت کنید. اینها حروف هم رده ای هستند. همین کار را برای سایر حروف هم مرتبه مثل «ص، ض یا ب، پ، ت، ث و..» هم انجام دهید. بری اندازه گیری ارتفاع حروف می توانید از خط کش استفاده کنید.

بررسی نحوه شکل گیری حروف و عبارات

به فاصله های بین حروف و کلمات خود دقت کنید. حروف نباید بیش از حد نزدیک و یا خیلی دور از هم نوشته شوند و این فاصله باید در تمامی خطوط به یک اندازه باشد. فاصله مجاز برای بین کلمات به اندازه حرف «o» کوچک انگلیسی است.

آموزش تغییر دست خط تحریری

مهم نیست تا به حال چطور می نوشتید، فقط باید همه آنچه درباره فرم و نحوه نگارش یاد گرفته اید را به کناری بگذارید. دقیقا مثل روز اولی که به مدرسه رفتید. برای تغییر خط باید یک فونت نگارشی جایگزین انتخاب کنید. حال که تصمیم به تغییر دست خط گرفته اید زمان خوبی است که زیبا نویسی را چاشنی دست خط تحریری خود کنید. برای این کار از نرم افزار خوشنویسی یا سایت هایی که فونت آنلاین ارائه می دهند، استفاده کنید.

فونت مورد نظر خود را انتخاب کرده و یک عبارت که شامل تمامی حروف الفبای فارسی باشد را با آن بنویسید. این عبارت را به همراه نحوه نوشتاری تک تک حروف الفبای فارسی در آن فونت، پرینت بگیرید. از ورقه های نازک یا یک برگه کاغذ دیگر برای نوشتن از روی حروف استفاده کنید. برگه پرینت شده را در زیر قرار داده و یک کاغذ روی آن بگذارید حال با کمک خودکار یا مداد از روی علامت حروف کپی کنید.

آموزش تغییر دست خط تحریری

در ابتدا کپی کردن حروف زمان بیشتری می برد. با آرامش این کار را انجام دهید و بعد از هر بار نوشتن (کپی کردن) به نحوه کشیدگی حروف و نگارش آن توجه کنید تا در ذهنتان باقی بماند. بعد از اینکه به دفعات تمرین کپی کردن را انجام دادید زمان آن رسیده که از خودتان امتحان بگیرید. این بار بدون نگاه کردن به فونت سعی کنید روی یک کاغذ سفید با همان سبک بنویسید. اگر چه در اولین تلاش ها کاملا با فونت پرینت شده هماهنگ نیست ولی اولین تلاش های ارزشمند شما برای تغییر دست خط است.

فونت را تمرین کنید. با تمرین بیشتر، دست خط تحریری تان عوض می شود. کم کم استایل نگارشی خودتان را پیدا می کنید و این دقیقا مرحله ای است که تغییر دست خط اتفاق می افتد. برای تمرین نوشتن از متن های کتاب، مجله و روزنامه استفاده کنید و این کار را به عنوان یکی از وظایف روزانه تان برنامه ریزی کنید تا با گذشت زمان به نتیجه دلخواه تان برسید.

نظرات و پیشنهادات

با وجود اینکه اگر از سال های اولیه یا دوران کودکی و نوجوانی برای تغییر دست خط همت کنید اصلاح آن زودتر به نتیجه می رسد اما برای عوض کردن شرایط، هیچ زمانی دیر نیست. برای داشتن خطی خوش و زیبا همین امروز شروع کنید. ما در کنار شما هستیم. شما چه روش های دیگری برای ایجاد تغییر در دست خط تحریری می شناسید؟ راهکارها و تجربیات خود را در بخش نظرات سایت با ما به اشتراک بگذارید.

البته ما در در کتاب سرمشق خوشنویسی سعی کرده ایم تمامی نکات مهم و کلیدی در بهتر شدن دست را در نظر بگیریم .

2.5/5 - (2 امتیاز)