خودکار چگونه به ایران وارد شد؟ در این پست داستان پیدایش یکی از پرسابقه ترین خودکارهای ایرانی را ارائه می کنیم. به نظر شما خودکار خوشنویسی مناسب چه خصوصیاتی دارد؟ برای یافتن پاسخ این سوال با ما همراه باشید.

داستان پیدایش خودکار خوشنویسی بیک در ایران

قلم بیک ساخت یک شرکت فرانسوی است. اما آنچه به عنوان اولین خودکار بیک در ایران ساخته و تولید شد در واقع یک نمایندگی از برند اصلی بود که حتی با اولین تولید محصول خود توانست کیفیتی به مراتب بالاتر را در داخل ایران تولید و عرضه نماید. علی اکبر تحریریان که بعدها نام خود را به رفوگران تغییر داد. اصالتی اصفهانی داشت و ساکن تهران بود. پدر او در بازار لوازم التحریر می فروخت. او که به زبان انگلیسی علاقه بسیاری داشت، بعد از دبستان به دنبال یادگیری زبان خارجه رفت و بعد از تاهل در حجره پدرش مشغول به کار شد. خلاقیت او و همسرش در فروش لوازم تحریر باعث شد که به زودی در حرفه خانوادگی خود ترقی کنند.

علی اکبر رفوگران زمانی که با اولین نمونه قلم بیک توسط یکی از مشتریان مغازه خود مواجه شد، به فکر دریافت نمایندگی فروش قلم بیک در ایران افتاد. با این حال بلندپروازی و هوش تجاری او به کمکش آمد و تصمیم گرفت تا تجارت خود را با ساخت کارخانه ای برای تولید خودکار بیک کاملا ایرانی گسترش دهد.

پس از توافق های اولیه با شرکت فرانسوی و تهیه 11 هزار متر زمین در تهران نو کارخانه احداث و با ماشین آلات فرانسوی تجهیز شد. این کارخانه که در مراحل اولیه شروع به کار حدود 100 پرسنل داشت. نه تنها توانست یک برند محبوب ازخودکاری کاملا ایرانی را تولید نماید. بلکه با خریداری کارخانه مداد سوسمار نشان معروف که در آن دوره به زیان دهی افتاده بود، بار دیگر مداد سوسماری را به محبوبیت رساند.

خودکار خوشنویسی مورد تایید خوشنویسان را بشناسید

خودکار یکی از اجزای جدایی ناپذیر نوشتار است. افرادی که به خوش خطی و خوانایی نوشته های خود اهمیت می دهند، به خوبی از تاثیر کیفیت و جنس خودکار بر روی دست خط آگاه هستند. شاید برایتان این سوال پیش بیاید که خوشنویسان خط های خودکاری زیبا از چه قلمی برای نوشتن استفاده می کنند. برخی از خصوصیات یک خودکار خوشنویسی خوب عبارت است از:

  • ضخامت و پهنای مناسب برای نگارش حروف و رسم الخط های فارسی
  • دارای نوک نرم
  • عدم قطع شدن جوهر خودکار و روان بودن
  • بدنه با کیفیت جهت سهولت در نگه داشتن قلم
  • سبک بودن خودکار

مطلب مرتبط با خودکار مخصوص خوشنویسی را از دست ندهید

شاید در ظاهر پیدا کردن چنین خودکاری برای خوشنویسی که شامل تمامی صفات فوق باشد، دشوار به نظر برسد. خبر خوب این است که ویژگی هایی یاد شده، بسیار به نوعی از تولیدات خودکار بیک نزدیک است. خودکار بیک اصل که ضخامت آن معادل 6/1 است، از جانب خوشنویسان برای نگارش خطوط تحریری پیشنهاد می شود. این مدل به دلیل جنس بدنه مرغوب و سبک، نرمی نوک خودکار و روان بودنش مشهور است.

اگر با شنیدن این حرف متعجب شدید و به یاد خودکار های بیکی افتادید که بوی جوهر نامطبوعی دارند و میانه نوشتن جوهرشان قطع می شود. باید بگوییم که این نشانه ها مربوط به یک خودکار خوشنویسی بیک تقلبی است. بخاطر داشته باشید که دست خط زیبا نماد بیرونی هویت شما است پس در حفظ و نگهداری آن کوشا باشید.

نظرات و پیشنهادات

در این پستِ خط و قلم برخی از مهم ترین ویژگی های یک خودکار خوشنویسی مرغوب و مناسب بیان شد. شما برای داشتن دست خط تحریری زیبا از چه نوع خودکاری استفاده می کنید؟ میتوانید تجربیات ارزشمند و پیشنهادات خود را در بخش نظرات سایت با ما به اشتراک بگذارید.

امتیاز خود را ثبت کنید