آزمون خوشنویسی با خودکار شماره 40 را در فروردین ماه سال 98 برگزار کردیم. طبق روال همیشه متن‌هایی انتخاب شدند و شرکت کنندگان با انتخاب یکی از متن‌های دلخواه با دست خط خود در آزمون شرکت کردند. در ادامه برخی از نکات موجود در دست خط‌های این آزمون را بررسی می‌کنیم. با ما همراه باشید. عوامل متعددی در کسب امتیاز آزمون نقش دارند که یکی از آن‌ها ترکیب زیبا و نوشتن صحیح حروف و کلمات است.

خوش خطی و زیبا نویسی در خط تحریری یا نوشته‌های روز مره بسیار دلپذیر و چشم نواز است. ولی زمانی که از این زیبایی در یک بیت، غزل یا حتی شعر سپید استفاده کنیم جلوه‌ای دو چندان به خود می‌گیرد و در نگاه خواننده خودنمایی می‌کند. تحریر خوشنویسی شعر با خودکار در سبک‌های مختلف انجام می‌شود. به عنوان مثال خوشنویسی شعر نو با خوشنویسی غزل‌های شهریار تفاوت دارد. در آزمون خوشنویسی این هفته متن شعری را برایتان در نظر گرفتیم؛ تا شما عزیزان و هنر دوستان با چالشی جدید رو به رو شوید. در همین راستا سعی کردیم تا شما را با خوشنویسی متن در شعرهای مختلف آشنا کنیم. در حال حاضر که به خوبی تمام کلمات کشیده‌ها و اتصالات حروف را تحریر می‌کنید؛ به خاطر داشته باشید که نباید به هیچ وجه در نوشتن متن‌ها عجله کنید.

چند نکته که در این تصویر وجود دارد:

  • تناسب بخشی از زیبای است؛ اما هم اندازه نبودن و یک شکل نبودن حروف در کلمات مثل حرف (الف) در بیت اول به سادگی قابل مشاهده است.
  • هماهنگی اندازه مصرع‌ها، هم تراز و هم شکل بودن مصرع‌ها هم بسیار مهم است. حروف و کلمات یکسان در هر مصرع وجود دارد اما چون به شکل‌های گوناگون نوشته شده‌اند از زیبایی متن کم کرده است. مثل حرف «ن» در تمامی بیت‌ها یا عدم تحریر درست حرف «حر» در کلمات ماجرا و خرقه.

زیبایی متن و ترکیب جمله در نوشتن شعر و متن‌های ادبی اهمیت ویژه‌ای دارد.

بنابراین نویسنده متناسب با نگاه خود میتواند با ایجاد فضاسازی‌ از هر نوع یک نواختی و درهم نوشتن جلوگیری کند. تا هر کلمه در جای خود جلوه‌گری نماید. حتما باید به فضای بین کلمات، فاصله بین مصرع‌ها و میزان فواصل قرارگیری بیت‌ها از همدیگر فکر کرد. همچنین استفاده از کلمات کشیده بسیار خوب و زیبا است اما در صورتی که چهارچوب اصول آن رعایت شود. کلمات کشیده به تنهایی هم از زیبایی خاصی برخوردار هستند. بنابراین این زیبایی به تک تک سطرها منتقل شده و زیبایی مضاعفی را منجر می‌شود.

یکی از راهکارهای طولانی کردن سطرهای کوتاه، استفاده از کلمات کشیده است. در حقیقت گاهی لازم می‌شود که سطری را طولانی‌تر بنویسیم. در این صورت میتوان از کشیده بیشتری استفاده کرد. دیگر مزیت کشیده‌ها در سطر، متنوع و جذاب کردن سطر است. زیرا نوشتن مفردات کوتاه در پی هم خواننده را دچار خستگی می‌کند. در نتیجه استفاده از کشیده در سطر، تنوع ایجاد کرده و جذابیت بیشتری به خط شما می‌دهد.

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید حروف ن، م و ی با حروف هم شکل خود هیچ شباهتی ندارند و این بع معنی عدم تناسب در سطح است. این حروف در بالا و پایین خط نوشته شده‌اند و با دیگر حروف دوار همخوانی ندارند. استفاده از نقطه‌های غیرهم شکل و ناهمگون در خوش خطی یکی از مواردی است از زیبایی ترکیب و جمله‌ها کم می کند. همینطور در کلمه (گفتم -لیک) می‌بینیم که اندازه سرکاف به درستی رعایت نشده و همین چند نکته کوچک تا چه اندازه در زیبایی تاثیر گذار بوده است.

3.5/5 - (4 امتیاز)