امروزه خوش خط نوشتن و خط خوش داشتن علاوه بر اینکه هنر محسوب میشود از مهمترین نیازهای شخصی هر فرد می باشد و چون هر شخص با هر سن و هر موقعیت شغلی، با داشتن خطی زیبا در بین اطرافیان جایگاه و درجه ویژه ای کسب می کند و همچنین احساس شادی و اعتماد به نفس می کند. در ادامه این مقاله ابزار های مختلف خوشنویسی را معرفی میکنیم و نکات مربوط به هرکدام را ذکر میکنیم. با ما همراه باشید…

قلم:

اولین چیزی که بعد از شنیدن خوشنویسی در ذهن هرکس نقش میبندد قلم نی و خوشنویسی با قلم است. قلم اصلی ترین ابزار خوشنویسی است. از انواع قلم می توان به قلم دزفولی، قلم شمالی، قلم خیزران و قلم پارویی اشاره کرد.

میتوان به جای استفاده از قلم و دوات از ماژیک های خوشنویسی نیز استفاده کرد. ماژیک خوشنویسی شماره ۳ با نوک ۳ میلی متری را می توان برای خوشنویسی به کار برد. با استفاده از ماژیک خوشنویسی دیگر نیازی به استفاده از قلم نی و مرکب نیست، کثیف کاری های استفاده از مرکب را به همراه ندارد و بسیار راحت و آسان می توان با آن نوشت. نوک قلم ماژیک خوشنویسی بسیار خوش دست است و به زیبایی با آن می توان نوشت و خط تمرین کرد.

برای افرادی که از حرفه ی هنری خود کسب درآمد داشته و هنرمندانی که در طول روز با قلم بسیار سروکار دارند، این محصول پیشنهاد می شود. جوهر ماژیک خوشنویسی پس از نوشتن به سرعت خشک می شود و بر روی کاغذ پخش نمی شود. همچنین هیچ بوی نامطبوعی ندارد. با ماژیک خوشنویسی از استعداد هنری خود لذت ببرید.

مداد:

همه ما اولین بار نوشتن را با مداد تجربه کرده ایم، از اول ابتدایی که نوشتن را شروع کردیم همواره دغدغه والدینمان سعی در زیبانویسی و داشتن خط خوب بود. اصولا یادگیری خوشنویسی، با مداد شروع میشود زیرا اشتباه ها به راحتی اصلاح شود و هنرجو نگران اشکالات و خطاهای خود نباشد، بعد از مدتی که هنرجو به تسلط کافی ای رسید خوشنویسی با خودکار را امتحان میکند. برای خوشنویسی با مداد از مداد های چوبی استفاده کنید نه اتود، زیرا تعیین ضخامت نوک مداد های چوبی با خودمان است و نوشتن با این مدادها راحت تر است.

خودکار:

خوش‌نویسی با خودکار را همه دوست داریم، چه وقتی می‌خواهیم خودمان بنویسیم و چه وقتی قرار است خط دیگران را بخوانیم. نوشتن با خودکار چیزی است که روزانه با آن در ارتباطیم و درگیر آن هستیم، بنابراین داشتن خط خوش با خودکار از اهمیت ویژه تری برخوردار است. خط خوش پیام را زودتر می‌رساند و بر اثرگذاری آن می‌افزاید. خوش‌خطی حسّ خوشایندی به اطرافیان می‌دهد و حس غرورآمیزی به ما. خط تحریری یا همان خوش‌نویسی با خودکار، یادگرفتنی است و همه‌اش ارثی نیست!

خوش‌نویسی با خودکار برای کیست؟

دانش‌آموز، دانشجو، سردفتر اسناد رسمی، طلبه، معلم، فعال وادیِ حقوق، حسابدار، پزشک، کارمند، مدیر، رئیس و… در کل برای هر کسی که دست به قلم می‌برد و بدون صفحه‌کلید هم می‌نویسد، خوش‌نویسی با خودکار مفید است. نیز برای علاقه‌مندانی که خط را نمودار شخصیت می‌دانند. آموزش خوشنویسی با خودکار علاوه بر تمرین و ممارست در قدم اول به یک استاد خوب احتیاج دارد تا اصول و قواعد خط تحریری را آموزش دهد و شما را در مسیر درست نوشتن قرار دهد. بعد از آن هنرجویان می توانند با تمرین و تکرار به درجات عالی زیبا نویسی دست پیدا کنند.

زیبانویسی شعر با خودکار در سبک های مختلف شعر به روش های مختلف صورت میگیرد ، مثلا خوشنویسی شعر نو با خوشنویسی شعر بهار با هم متفاوت اند. نکته قابل ملاحظه آن است که در نوشتن متن ها به هیچ وجه عجله نکنید زیرا عجله در نوشتن، آفت زیبا نویسی است.

سه نکته در تمرین خوشنویسی سطر با خودکار

برای نوشتن سطری زیبا لازم است همه حروف و کلماتی که از اتصال حروف بهم ایجاد می شوند زیبا و بر اساس اصول خوشنویسی نوشته شده باشند و موقعیت هر کدام از آنها به نسبت خط زمینه حفظ شده و علاوه بر اینها فاصله حروف و کلمات به گونه ای باشد که سیاهی و سفیدی های ایجاد شده با هم متناسب و هماهنگ باشد. علاوه بر نکات گفته شده در بالا، اصولی که در نوشتن یک سطر رعایت آنها الزامی است به این صورت اند:

۱- کلمه ای که از بقیه کلمات زیباتر و چشم نوازتر است و به وسط سطر نزدیک تر است به صورت کشیده نوشته شود. ۲- طول سطرهایی که در زیر هم نوشته می شوند با همدیگر برابر باشد. ٣- حرف یا کلمه آخر سطر کمی بالاتر از خط زمینه و سایر حروف قرار بگیرد.

همیشه توجه داشته باشید که:

برای یادگیری خوشنویسی با خودکار، صبور باشید و اصلاً به فکر تند نویسی نباشید! اگر شما شیوه صحیح نوشتن را یاد بگیرید، دیگر نیازی به تمرین و تکرار دوباره ندارید ولی اگر گاهی نیم نگاهی به سرمشق ها و دست نوشته های خود بیندازید متوجه ایرادات قبلی خود شده و دیگر آنها را تکرار نمیکنید.

برای خوشنویسی با خودکار، چه خودکاری مناسب تر است؟

خودکار بیک ۱.۶ میلی متری – خودکار بیک کریستال لارج اصل- مناسب خوشنویسی و نوشتن خط تحریری است، این خودکار به دلیل داشتن ساچمه بزرگ و سر با سایز بزرگتر در بین محصولات بیک به نام بیک لارجر شناخته میشود و برای عزیزانی که قصد یادگیری خط تحریری مقدماتی و یا پیشرفته و رعایت ظرافت و ضخامت را دارند به دلیل داشتن سری با اندازه ساچمه درشت و همچنین روان بودن و رنگ بسیار خوب بهترین گزینه می باشد.

همچنین شما عزیزان میتوانید در این باره مقاله خوشنویسی با خودکار را از کجا شروع کنیم هم مطالعه کنید.

3.7/5 - (3 امتیاز)