درست نویسی در خوشنویسی

​​آزمون خوشنویسی با خودکار شماره 37 در آذر ماه سال 97 برگزار شد و طبق روال همیشه متونی انتخاب شد و شرکت کنندگان مجاز به انتخاب یکی از این متون به دلخواه خود بوده و با دست خط خود در آزمون شرکت نمودند . عوامل متعددی در کسب امتیاز نقش دارد که می توان به ترکیب زیبا و نوشتن صحیح حروف و کلمات اشاره کرد . در تمامی هنرجویان و عزیزانی که در آزمون های دوره ای شرکت میکنند باید دقت داشته باشند که در نوشتن متن های ادبی فوق باید تناسب بین حروف و تناسب بین کلمات را رعایت کنند و از هرگونه کوچک و یا بزرگ نویسی اجتناب کنند و یکی دیگر از نکاتی که بسیار دیده میشود عدم استفاده درست از حروف در جای خود است . بعنوان مثال حرف (ی) در کلمه خیلی به درستی اجرا نشده و این عدم هماهنگی باعث از بین رفتن زیبایی کلمه شده است و همینطور حرف (ن) در کلمه رنج نباید به این گونه که این هنرجو تحریر کرده اند نوشته شود ، بلکه باید با کمی شیب و انحنای درست حرف (ن) به حروف (ج) متصل شود. نکته:آموزش نحوه اتصال حروف ( ب ، پ ، ت ، ث ، ن ) به حروف جیمی ( ج ) بعد خود به طور کامل در سایت خط و قلم قرار دارد.

چیزی که در نوشته اکثر هنرجویان دیده میشود ، نوشتن کلمه عشق به صورت کشیده است.درصورتی که تمام دوستان باید بدانند که نوشتن کلمه عشق به صورت کشیده اشتباه است و اتصال حرف ( ش ) به حرف ( ق ) جز کشیده های اشتباه محسوب میشود.

خیلی از هنرجویان و علاقه مندان به خوشنویسی متن مورد نظر این آزمون را با خط شکسته تحریری نوشته اند باید به این نکته دقت میکردند که استفاده از حروف ( ن ) در یک پاراگراف ، سطر و یا حتی یک خط باید تمامی این حروف در یک راستا نوشته شوند تا مکمل زیبایی یکدیگر باشند و گردش انتهای حرف ( ن ) جز مهمترین قسمت از حروف نون وارون(معکوس)است.

در آزمون های گذشته بسیار در رابطه با الویت کشیده ها و انتخاب صحیح یک کشیده در یک سطر صحبت کرده ایم. همینطور که در تصویر بالا مشاهده میکنید که دست خط ارسالی یکی از عزیزان است ، بخاطر رعایت نکردن کشیده مناسب در یک سطر باعث از بین رفتن زیبایی کل متن ایشان شده است.

باز هم یک مورد دیگر از استفاده ناصحیح و نامناسب از حروف در کلمات که باعث از بین رفتن زیبایی متن شده و تمام سطر را تحت الشعاع خود قرار داده است همانطور که در تصویر بالا مشاهده میکنید عدم آگاهی از نحوه اتصال حروف ( ج ) در انتهای کلمات باعث ایجاد چنین اشتباهاتی شده است.آموزشگاه خط و قلم برای جلوگیری از همچین اشتباهاتی و افزایش آگاهی افراد و خانواده ها در سطح جامعه از نحوه نگارش و اتصال حروف و کلمات و همچنین نحوه صحیح نوشتن در خط تحریری اقدام به آموزش های رایگان و همچنین برگزاری این چنین آزمون ها کرده است. در انتهای حرف الف کمی به سمت چپ می آییم تا فضا سازی مناسبی را برای حرف ( م ) ایجاد کنیم و حرف میم در پایین خط نوشته میشود اما در تصویر بالا میبینیم که حرف ( م ) به صورت کاملا اشتباه و رو به بالا نگارش شده است. همانطور که در هم نوشتن و فاصله های نزدیک حروف و کلمات از هم مناسب نیست ایجاد فاصله خیلی زیاد هم در یک سطر خوشایند نیست. درست مثل تصویر بالا که فاصله بین این کلمات بیشتر از حد مجاز است و زیبایی کل متن را تحت تاثیر خودش قرار داده است. تصحيح دست خط شرکت کنندگان آزمون 37 براي مشاهده تصحيح دست خط تعدادي از شرکت کنندگان آزمون 37 از طريق لينک زير به که به صورت ويديويي در سايت آپارات قرار داده شده مشاهده نمائيد .

نویسنده و تصحیح : سعید رفیعی

 

امتیاز خود را ثبت کنید