تفاوت طراحی و نقاشی

گاهی در ارتباطاتی که برقرار میکنیم نیاز به ابزارهایی داریم تا اطمینان حاصل کنیم پیامی که قصد انتقال آن را داریم، به خوبی درک شده است. برای این کار میتوانیم در کنار خط و خوش نویسی از هنرهای تجسمی استفاده کنیم.
طراحی و نقاشی دو نوع رایج از هنرهای تجسمی هستند که هنرمندان برای انتقال پیام به افراد استفاده میکنند و تفاوت طراحی و نقاشی برای خیلی از علاقمندان جای سوال دارد .
در ادامه این پست شمارا با تفاوت های این 2 رشته بیشتر آشنا میکنیم.

با ما همراه باشید…

طراحی و نقاشی

طراحی و نقاشی دو نوع از انواع هنرهای زیبا هستند که تفاوت های بسیاری میان آنها وجود دارد.

توصیفات زیادی برای شرح تفاوت طراحی از نقاشی وجود دارد. در تعریف سنتی، نقاشی بیشتر هنر به تصویر کشیدن مفاهیم مختلف با استفاده از ابزار و لوازم نقاشی است و یکی از رشته‌های اصلی هنرهای تجسمی است. قدیمی‌ترین نقاشی‌ها در دنیا که متعلق به حدود ۳۲۰۰۰ هزار سال پیش می‌باشد، در گروته شاوه فرانسه قرار دارد. این نقاشی‌ها که با استفاده از افرای قرمز و رنگ ‌دانه سیاه، حکاکی و رنگ شده‌اند، تصاویری از اسب‌ها، کرگدن‌ها، شیرها، بوفالوها و ماموت‌ها را نشان می‌دهند. بسیاری از آثار شناخته شده و مشهور هنری امروزی، مانند مونالیزا، نقاشی هستند.

 

نقاشانی که طبیعت را مدل قرار میدهند، با وجود وفاداری به شکل های طبیعی هرگز آنچه را که می بینند عینا نقاشی نمی کنند بلکه طبیعت را از دیدگاه مخصوص به خود نشان می دهند و اثری به وجود می آورند که با وجود شباهت به طبیعت با آن متفاوت است. به عبارت دیگر نقاشی برداشت تصویری هنرمند از محیط اطراف خود می باشد و این تفاوت عمل هنرمند نقاش است با دوربین عکاسی که عینا واقعیات را ثبت می کند در حالی که طراحی بیشتر خراشیدن صفحه ی نقاشی برای ایجاد یک سری خطوط و نقش ها توصیف شده است.

طراحی دو بخش دارد، یکی انگیزه ی کشیدن طراحی و پروسه ای که در ذهن طراح اتفاق می افتد و دیگری شکل ظاهری و کاربردی طراحی. درواقع طراحی از بی رنگی ایجاد میشود و به همان شکل بی رنگ، کامل به نظر میرسد. خطوط صحبت میکنند و پیام خودشان را میرسانند، بدون این که رنگ ها پیش دستی کنند و سعی کنند حس خاصی را منتقل کنند.

یکی از بخشهای مهم فعالیت خط و قلم طراحی امضا هست که می تواند در آشنا نمودن بیشتر شما با موضوع طراحی کمک نماید .

حتی می توانید بخش زیادی از کارها را در صفحه اینستاگرام طراحی امضا مشاهده کنید .

 

نقاشی و طراحی

طراحی تشخیص خطوط و سایه ها است و انواع مختلفی از جمله طراحی خط، طراحی سایه و طراحی شی دارد ولی نقاشی با رنگ و طرح مشخص می شود، انواع مختلف نقاشی عبارت اند از نقاشی رنگ روغن روی بوم ، آبرنگ ، نقاشی اکریلیک  و …

از جمله مهمترین تفاوت طراحی و نقاشی میتوان این موارد را نام برد:

  1. اصطلاحات طراحی و نقاشی متفاوت است. کسی که طراحی می کند هنرمند نامیده می شود در حالی که فردی که نقاشی می کشد هم هنرمند و هم نقاش نامیده می شود و نام artist هم برای نقاشان به کاربرده میشود.
  2. از تفاوت های بسیار شایان نقاشی و طراحی »رنگ« است. در طراحی، کار فقط با رنگ های سیاه و سفید است و اغلب با کاغذ سر و کار داریم، اما در نقاشی کار با رنگ است رنگ هایی مثل رنگ روغن ، گواش ، پاستل  ، آبرنگ  و …
  3. نقاشی نیاز به استفاده از روغن سقز دارد درحالی که طراحی نیازی به روغن سقز ندارد.
  4. هنگامی که می خواهید با استفاده از رنگ روغن روی بوم نقاشی بکشید نیاز به پالت رنگ دارید ولی هنگام طراحی از یک شی یا انسان نیازی به پالت نیست.
  5. در هنر طراحی از مداد ، مداد رنگی  و زغال چوب استفاده می شوند، از سوی دیگر در نقاشی از رنگ روغن، اکریلیک  و انواع رنگدانه ها استفاده میشود.
  6. طراحی نیاز به صرف زمان برای خشک شدن طرح ندارد ولی وقتی نقاشی می کشیم باید زمان کافی برای خشک شدن آن در نظر بگیریم.
  7. نقشه مدادی را می توان به راحتی پاک کرده ودوباره کشید چرا که گرافیت را می توان به راحتی پاک کرد ولی نقاشی رنگ روغن و اکریلیک و پاستل را نمی توان به راحتی پاک کرد ویا تغییر داد.
  8. در نقاشی به قلم موهای  متفاوت نیاز دارید در حالی که در طراحی به قلم مو نیازی ندارید.
  9. جالب است بدانید که هم برای طراحی و هم برای نقاشی بازار خوبی وجود دارد. نقاشی نسبت به آثار طراحی شده با مداد وزغال بازار بیشتری دارد. این یکی از دلایلی است که نقاشی یک سرگرمی گران قیمت محسوب می شود. بطور کلی وسایل نقاشی در مقایسه با وسایل طراحی گران تر است.
  10. مفاهیمی که با طراحی منتقل میشوند، بیشتر جنبه ی منطقی دارند و کمتر میتوانند شرح دقیقی از احساسات داشته باشند و وقتی هنرمند یک طراحی را خلق میکند، بیشتر برروی تفسیر هنری آن تمرکز میکند، در حالی که نقاشی صرفا ابراز احساسات و درونیات نقاش است.

 

نمونه نقاشی

به عنوان سخن پایانی در خصوص تفاوت طراحی و نقاشی  باید بدانید که طراحی اساس نقاشی است ولی عکس آن درست نیست و نمیتوان گفت نقاشی نیز اساس طراحی است، بنابراین اگر می خواهید نقاش ماهری شوید باید طراح خوبی باشید.

 

 

دوره آموزش نقاشی به صورت رایگان را هم مشاهده نمائید .

5/5 - (1 امتیاز)