خط خوب از جمله مهارت هایی است که میبایست از سن کم و از دوره ی آمادگی به دانش آموزان آموخته شود در غیر این صورت بخشی از فرایند یاددهی و یادگیری دچار نقص خواهد شد (آموزش وپرورش باید از خردسالی شروع شود زیرا آموزش در این مرحله پایدارتر خواهد بود). از این رو درک صحیح مکانیسم ها و عواملی که می توانند باعث مشکلات دست خط شوند ضروری به نظر میرسد در این پست عوامل موثر بر بدخطی و روش های خوش خط شدن و ایجاد انگیزه درونی برای پیمودن این مسیر را بررسی میکنیم. با ما همراه باشید…

الف ) عوامل مربوط به خانواده

از جمله عوامل موثر بر بدخطی بچه ها میتوان بی توجهی والدین به خط بچه ها، طرز نوشتن انها، سر مشق های نادرست و تاثیر ناخوشایند دست خط بد والدین بر فرزندان نام برد. عوامل محیطی در بروز استعداد ها و توانایی های فرزندان بسیار موثر است برای مثال کودکی که در خانواده ای زندگی کند که اعضای خانواده از ذوق و استعداد بیشتری برخوردار باشند و مشوق کودکان خود هستند کودک زمینه ی بیشتری برای خوب نوشتن دارد و بالعکس افرادی که دوران کودکی خود را در خانه ای آکنده از استبداد و خود خواهی می گذرانند هیچ گاه فرصتی برای ابراز وجود و نشان دادن قابلیت ها و گرایش های خود به دست نمی اورند. برای رشد استعداد های فرزندان باید وقت و توجه صرف شود و خط از جمله استعداد هایی است که توجه زیادی را از همان ابتدا و دوران ابتدایی میطلبد و نباید آن را نادیده گرفت و بی اهمیت قلمداد کرد.

ب ) عوامل مربوط به معلمان

اگر دانش آموزان معلم، خط خوبی داشته باشد و معلم حروف را هم به خوبی آموزش دهد و در این رابطه با استفاده از بازی و تمرین عضلات بچه ها را تقویت کند بیشترین تاثیر را در خوش نویسی و خوانا نویسی دارد. گاهی اوقات کتب درسی هم اشکالاتی در این زمینه دارند که معلم باید ان ها را به خوبی ببیند و با تذکر به موقع اجازه ندهد در شاگردانش دوگانگی ایجاد شود و بدخطی و خوانا نبودن خط آموزگار و بی توجهی او به خط شاگردان هم عاملی در ایجاد بد خطی و اختلال خط می باشد.

ج) عوامل مربوط به دانش آموزان

می گویند خط هر کسی نشانه ای از روح او را در خود دارد و هر کسی را می توان از خط او شناخت. برای این که دانش آموز بتواند نوشتن را به بهترین شکل انجام دهد لازم است شرایطی برای نوشتن وجود داشته باشد:

  • رشد ذهنی کافی
  • انگیزه ی کافی
  • علاقه ی کافی
  • هماهنگی بین چشم و دست
  • توانایی تطبیق بدن با فضای اطراف

چطور بچه‌ها خوش‌‌خط می‌شوند؟

خوش خطی در دانش آموزان از جمله صفاتی است که از والدین به ارث می برد و ذاتی است اما این موضوع دلیل نمی شود که بد خطی در کودک قابل حل نیست و او دیگر خوش خط نخواهد شد. بلکه این صفت و توانایی اکتسابی نیز هست و کودک می تواند آن را در خود تقویت کند. باید در نظر داشته باشیم که این توانایی در آینده می تواند به کودکمان اعتماد به نفس زیادی بدهد  و وقتی دیگران از دست خط زیبای او تعریف و تمجید می کنند، او سرشار از حس خوب خواهد شد. ممکن است حتی تشویق شود که در زمینه هنر به درجات بالایی برسد. در هر صورت در هر زمینه ای که فعالیت داشته باشد، با این صفت و ویژگی مثبت شناخته خواهد شد.

همچنین بخوانید:

مزایای خوش خط بودن

خوشنویسی و زیبانویسی دارای نوعی آمیختگی با حیات فردی و اجتماعی هر انسان است این امر در جامعه ما که دارای سنت دیرپای فرهنگی در زمینه هنر خط می باشد، دارای ارزش و اعتبار مضاعف است. رشد و شکوفایی هر جامعه ای بستگی به وجود ارتباط مناسب و قابل درک بین افراد می باشد. می‌توان از ابتدا که بچه‌ها دبستان می‌روند و با توجه به یک رشته ملاحظات و انجام تمرین‌ دانش‌آموزان را به به سمت خوش خط شدن هدایت کرد. در زیر روش های خوش خط شدن کودکان را بیان میکنیم:

راهکار هایی برای خوش خط شدن دانش آموزان

  • روی فاصله گذاشتن کار کنید. با کمک انگشت به کودک بیاموزید که فاصله بین حروف و کلمات را رعایت کند.
  • از فلش کارت ها و یا نقاشی برای یاد دهی حروف هم آوا استفاده کنید. کودکان حافظه تصویری بسیار قوی دارند پس با این روش حتما نتیجه خواهید گرفت.
  • جذب کردن کودک به هنر و زیبایی های ظاهری، برای تشویق کودک از او بخواهید که لیست خرید منزل را او بنویسد، داشتن دفترچه خاطرات هم ایده جذابی خواهد بود.
  • افزایش اعتماد به نفس درکودک و تقویت آمادگی جسمانی و روانی به کودکتان آرامش بدهید. نباید او را هنگام نوشتن به عجله کردن وادارکنید. نباید در رابطه با خط کودک را تنبیه کرد.
  • مهارت های حرکتی کودک را از سنین پایین تقویت کنید. بازی های مارپیچ که پر از مسیر های خمیده است، ازبهترین روش ها برای افزایش مهارت های حرکتی کودکان است، خمیر بازی با کودک به صورتی که حروف را با خمیر بسازد. البته این نکته هم نباید فراموش شود که کودک زمانی میتواند روی خوش خطی تمرکز کند که مشکلی در دیکته نداشته باشد.

عوامل بدخطی

پرورش دادن خوشنویسی در بچه ها می تواند امتیازی چشمگیر در بزرگسالی برای آنان به همراه داشته باشد. هر چه باشد، خوش خطی از جمله صفاتی است كه همواره مورد توجه بسیاری قرار می گیرد. از جمله عوامل بد خطی میتوان به موارد زیر توجه کرد:

  • توجه نکردن به خط زمینه دفتر و سرمشق
  • اضطراب و نگرانی هنگام نوشتن
  • نداشتن اعتماد به نفس هنگام نوشتن
  • نداشتن آ‌مادگی جسمانی، روانی، روحی
  • وجود اختلالات یادگیری
  • نداشتن هدف و انگیزه برای زیبانویسی
  • بی‌توجهی به هنر
  • ارائه نکردن روش های خوش نویسی به کودک
  • قرار دادن چپ دست و راست دست در کنار هم به هنگام نوشتن

آموزشگاه خط و قلم و اساتید به نام و باتجربه این موسسه با آگاهی کامل بر این علل و سایر عوامل موثر و همچنین با داشتن تجربه کافی و بلند مدت در این زمینه و با بکار بردن شیوه های نوین تمامی مشکلات هنرجویان را حل کرده و در مدت زمان کوتاهی تاثیر بسزایی در دست خط شما دارد.

راهکارهای رفع بدخطی

برای رفع بدخطی دانش‌آموزان راهکارهای فراوانی معرفی شده است که به برخی از آنها را ذکر میکنیم::

  • معلمان با اصول صحیح نوشتن را بشناسند و دارای خط خوش باشند.
  • انگیزه آموزش خط خوش و زیبا به دانش‌آموزان در معلمان تقویت شود.
  • ایجاد علاقه و انگیزه برای زیبانویسی و صحیح نوشتن در کودکان.
  • با تمرین و تکرار یادگیریشان تثبیت شود.

نتیجه

بدخطی در دانش آموزان عاملی نیست که یک شبه ایجاد شده باشد در نتیجه نمی توان انتظار داشت در لحظه برطرف شود. صبوری پشتکار برنامه ریزی و جدیت می توانند عوامل مهمی در برطرف کردن این نقصان باشند. این عوامل می توانند مربوط به خانواده یا ژنتیک افراد باشند یا عوامل مربوط به معلم و شیوه های آموزشی و تربیتی سنوات مختلف ویا همچنین می توان بی حوصلگی اضطراب و سایر موارد را برشمرد. آموزشگاه خط و قلم و اساتید با تجربه با در اختیار قرار دادن تجربه و هنر خود قدم در راه تعلیم فرزندان شما و هنرجویان با ذوق نهاده و با ارایه کلاس های حضوری یا دوره های مجازی و اپلیکیشن های مرتبط با خوشنویسی شمارا در حرفه ای شدن و خوش خط شدن همراهی میکند.

5/5 - (2 امتیاز)