خوشنویسی لاتین

خوشنویسی لاتین یکی از هنرهای مفید و موثر در سال های اخیر است که طرفداران بسیار هم دارد. همه افراد دوست دارند چه در حروف الفبای فارسی و چه در حروف لاتین یک دست خط زیبا داشته باشند تا به وسیله آن مورد تحسین دیگران قرار گیرند. یادگیری خوشنویسی لاتین برای دانشجویان رشته زبان، زبان آموزان، علاقمندان به خوشنویسی انگلیسی، پزشکان و تمام کسانی که به واسطه نوشتن با دیگران در ارتباط هستند، بسیار مفید و موثر است. حتی هنگام ارسال یک کارت پستال دست نوشت هم ما نیاز داریم به داشتن یک خط خوب و خوانا. با در نظر گرفتن این مقدمه، در ادامه با ما در «خط و قلم» همراه باشید تا به شما بگوییم که «چرا خوشنویسی لاتین یاد بگیریم؟». مطمئنا با نکات جالبی آشنا می شوید:

سبک‌های مختلف خوشنویسی لاتین

سبک های متنوع و مختلفی در خوشنویسی لاتین وجود دارد که شما می توانید با توجه به علاقه و سلیقه خود یکی از آن ها را انتخاب کنید و به یادگیری آن مشغول شوید. این که شما کدام سبک خوشنویسی لاتین را انتخاب نمایید کاملا بستگی به نیاز و کار شما دارد. معمولا بسیاری از کارشناسان و استادان این رشته معتقدند برای یادگیری خوشنویسی انگلیسی بهتر است از پیوسته نویسی شروع کنید و در ادامه سبک های دیگر را هم به آن اضافه نمایید. البته این نکته را هم باید مشخص کنید که می خواهید نوشتن لاتین را با خودکار آغاز کنید و یا با قلم مخصوص خوشنویسی لاتین؟ در ضمن این مسئله هم باید مشخص شود که  خوشنویسی لاتین را برای استفاده شخصی می خواهید یا خوشنویسی حرفه ای؟ اگر جواب هر کدام از این سوالات را مشخص کنید و به نتیجه برسید یاد گرفتن خوشنویسی انگلیسی برایتان بسیار راحت می شود.

یادگیری سبک کرسیو

در مقاله های گذشته «خط و قلم» راجع به انواع سبک های خوشنویسی لاتین، با یکدیگر صحبت کرده ایم. خط کرسیو که با نام پیوسته نویسی یا خط زنجیره ای هم شناخته می شود، مناسب افرادی است که هدفشان از آموزش خوشنویسی لاتین، بهبود دست خطشان است. همچنین افرادی که دست خط خوبی ندارند و می خواهند به صورت کاملا خوانا دست خط لاتین را بگیرند، کرسیو مناسب آنان است. همچنین مدرسین زبان انگلیسی نیز می توانند از کرسیو استفاده کنند؛ چرا که یک دست خط زیبا و خوانا برای آموزش دادن به هنرجویان و همچنین نوشتن روی وایت برد، بسیار هیجان انگیز خواهد بود.

در ضمن اگر پزشک هستید و می خواهید نسخه هایی خوانا و خوش خط داشته باشید، پیشنهاد ما به شما یادگیری یکی از سبک های خوشنویسی لاتین و به خصوص خط کرسیو است. بالاخره بیماران حق دارند که یک بار بتوانند نسخه های نوشته شده را بخوانند و از خط زیبای پزشک لذت ببرند! شاید جالب باشد که بدانید، پیوسته نویسی باعث می شود تا مهارت تند نویسی را نیز به دست آورید. پیوسته نویسی سبکی است کاملا اصولی که فرد در حین آموزش با قواعد اولیه آن آشنا می شود و می تواند سبک های دیگر مانند کاپرپلیت را به آسانی فرا گیرد.

یادگیری سبک کاپرپلیت

در آموزش خوشنویسی لاتین، کاپرپلیت مناسب کسانی است که خوشنویسی را حرفه ای و به عنوان یک هنر دنبال می کنند. اگر هنرجوی خوشنویسی فارسی هستید و آن را به صورت حرفه ای دنبال می کنید، سبک کاپرپلیت نیز برای شما مناسب بوده و می توانید استعداد خود را تکمیل نمایید. یادگیری سبک کاپرپلیت نسبت به پیوسته با سرعت کمتری انجام می شود ولی کاربرد آن بیشتر است. این سبک مناسب خوشنویس های حرفه ای، هنرمندان تذهیب و سیاه قلم، دانشجویان هنر و گرافیک، تایپوگرافیست ها و افراد دیگری است که به خوشنویسی لاتین علاقه دارند.

اگر اصول دقیق و درست سبک کاپرپلیت را بیاموزید، یادگیری آن برای شما دقیق تر و لذت بخش تر می شود. بسیاری از کارشناسان عقیده دارند، کاپرپلیت زیباترین سبک نوشتاری خوشنویسی لاتین است. در ضمن منابع آموزشی این سبک خوشنویسی لاتین در کشور ما بسیار زیاد بوده و کتاب های آموزشی مختلفی برای آن وجود دارد. شاید جالب باشد که بدانید در خوشنویسی حروف لاتین، پیوسته نویسی و کاپرپلیت جایگاهی همانند خط تحریر و نستعلیق در خوشنویسی فارسی دارد؛ یعنی پایه و اساس خوشنویسی لاتین محسوب می شود.

دیگر سبک های خوشنویسی لاتین

کرسیو و کاپرپلیت دو سبک بسیار مهم و پرطرفدار در خوشنویسی لاتین هستند که علاقمندان و هنرجویان زیادی به فراگیری آن مشغول هستند. با این حال سبک های دیگری نیز در آموزش خوشنویسی انگلیسی وجود دارند که پیچیدگی در نوشتار آن ها زیاد است. برای مثال می توان به سبک های گوتیک، ایتالیک، براش کالیگرافی، اسپنسریان و غیره اشاره کرد که هر کدام از آن ها شیوه نوشتن خاص خود را دارد. نکته بسیار مهمی که باید به آن توجه کنید این است که در ابتدای راه یادگیری، حتما هدف خود را از آموزش خوشنویسی لاتین مشخص کرده و سپس به انتخاب یکی از سبک های آن بپردازید. در نظر گرفتن این مورد برای ادامه راه شما بسیار مفید و موثر خواهد بود.

معمولا افراد بسیار زیادی هستند که بدون داشتن هیچ اطلاعاتی مشغول به یادگیری یکی از شیوه های خوشنویسی می شوند؛ بدون آن که هدف خود را در نظر داشته باشند. پس بهترین کار این است که پس از انتخاب استاد مطمئن و کاربلد و انتخاب کلاس های معتبر، به انتخاب سبک مورد نظر خود برای یادگیری فکر کنید. البته می توانید از استاد خود در این زمینه کمک بگیرید و با مشورت گرفتن از او، به دنبال یاد گرفتن باشید. گفتگو با استاد با تجربه خوشنویسی باعث می شود تا مسیر درست را از ابتدا پیدا کنید و به بیراهه نروید.

در پایان چیزی که باید به آن توجه کنید این است که یادگیری خوشنویسی لاتین اصلا سخت نیست و مهارت شما با تمرین و تکرار به دست می آید؛ البته در این راه نباید علاقه و استعداد خود را هم دست کم بگیرید. با در اختیار داشتن ابزار مناسب، استاد با سواد و کاربلد، صرف زمان کافی و همین طور تمرین و تکرار مداوم می توانید خوشنویسی لاتین را به درستی فرا بگیرید.

 

امتیاز خود را ثبت کنید