آزمون خوشنویسی با خودکار شماره 25 در آذر ماه سال 96 برگزار شد و طبق روال همیشه متونی انتخاب شد و شرکت کنندگان مجاز به انتخاب یکی از این متون به دلخواه خود بوده و با دست خط خود در آزمون شرکت نمودند. عوامل متعددی در کسب امتیاز نقش دارد که می توان به ترکیب زیبا و نوشتن صحیح حروف و کلمات اشاره کرد.

متن های انتخاب شده برای آزمون 25

1. امروز خودت را بپذیر، به خودت عشق بورز، به خودت احترام بگذار، خودت را ستایش کن، خودت را جشن بگیر، این تنها راه برای نیایش خداست.

2. هر چه اهداف خود را به قسمت‌های کوچک‌تر تقسیم کنید، مسیری بهتر و راحت‌تر برای رسیدن به آن‌ها خواهید داشت.

3. تو هستی که خورشید هرصبح به ایوان خانه مان می آید و بر روی نسترن ها و شعمدانی ها بوسه میزند من این را از نفسهای گرم و مهربان تو احساس میکنم با تو من عاشق این زندگی هستم.

نکات آموزشی بر روی دست خط شرکت کنندگان

در این آزمون بیشترین تلاش برای راهنمایی تمام داوطلبان در مورد رعایت هرچه بهتر نکاتی از قبیل شیب کلمات، کشیدگی های مناسب و فاصله ی درست بین کلمات در خوشنویسی است. همینطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید در نوشتن کلماتی مانند نمونه الف در وسط کلمه را کمی کوتاه تر(دونقطه) می نویسیم و حرف کشیده را از بالای الف شروع می کنیم. با این روش هم کشیده ای با شیب مناسب خواهیم داشت (شیب سین) و هم ترکیب کلمات در سطر منظم و زیباتر خواهد بود.

حرف کشیده هیچ گاه در ابتدای سطر نمی آید چون از زیبایی سطر می کاهد. هر کشیدگی در جمله جایگاه ویژه ای دارد و از قاعده ای خاص تبعیت می کند. در رابطه با جایگاه کشیده ها و محل قرار گیری آن در جمله وسطر و پاراگراف ها در تصحیح آزمون های قبل به طور کامل توضیح داده شده است و دوستانی که اطلاعات بیشتری در این مورد می خواهند. می توانند به تصحیح آزمون های قبل و همچنین نکاتی که در خصوص آموزش خط مطرح شده مراجعه کنند.

اگر در کلمه ای چندین دندانه کنار هم آورده شوند باید به گونه ای تحریر شوند که علاوه بر زیبایی خوانا نیز باشند. نکته ای که در نگارش دندانه ها قابل تامل است اینست که دندانه ها اگر ناصحیح نوشته شوند باعث ناخوانایی و زشتی کلمات می شوند و نحوه ی صحیح نگارش دندانه ها در کلماتی که از چند حرف دندانه دار تشکیل شده اند می تواند باعث زیبایی کلمه گردد.

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید این نوشته به خاطر عدم رعایت زاویه ی صحیح کلمات (نیایش) و همچنین عدم رعایت صحیح دندانه ها و اتصال حرف دندانه دار به حروف ماقبل و یا مابعد خود باعث از بین رفتن زیبایی تمام سطر در نوشته شده است.

نحوه ی اتصال حروف دندانه دار به هم واتصال حرف دال به این حروف وهمچنین استفاده ی نادرست از حرف “ر” باعث کاهش چشم نوازی در کلمه شده است. شما با شرکت در این آزمون ها و افزایش اگاهی و اطلاعات در رابطه با نحوه ی اتصال کلمات، شیب، فاصله ی حروف و کلمات از یکدیگر و همچنین با استفاده از حروف به جا و مناسب در کلمات و قرار دادن تمامی این ویژگی ها در کنار هم باعث زیبایی و بهتر شدن دست خط خودتان می شوید.

یکی از نکاتی که بیشتر هنرجویان وعلاقمندان که در این آزمون شرکت کرده اند و در آثار ارسالی آن ها به چشم می خورد این است که انتهای سطر ها رو به بالا نوشته نشده است. همیشه باید این نکته را مدنظر قرار داد که انتهای سطر ها باید رو به بالا باشد این امر باعث زیبایی و چشم نوازی در کل متن می شود به نحوی که حروف آخر بر روی حرف ماقبل خود نوشته می شود.

تصحیح خط افراد شرکت کننده

دانلود تصحیح آزمون شماره 25 | شماره 3

نویسنده و تصحیح: سعید رفیعی

امتیاز خود را ثبت کنید