آموزش حضوری

یکی از جنبه های مثبت شخصیت هر فرد، دست خط او و زیبایی آن از نظر خوشنویسی می باشد، بطوریکه همیشه انسان ها درست یا نادرست از روی ظاهر درباره دیگران قضاوت می کنند، در نتیجه یکی از پارامترهایی که اغلب مورد توجه قرار می گیرد، خوشنویس بودن فرد در نظر دیگران است و هرچه این هنر زیباتر باشد، جایگاه فرد در نظر دیگران بهتر خواهد بود.

اولین چیزی ممکن است ذهن هرکس را مشغول کند این است که آیا خوشنویسی و کلاس های خوشنویسی روی یادگیری زیبا نویسی و داشتن خط خوش تاثیر دارد؟ آیا کسی که خط خوبی ندارد واقعا میتواند با کلاس های خوشنویسی زیباتر و اصولی تر بنویسد؟

به جراءت میتوان گفت که حتما این اتفاق می افتد! البته نمیتوان تاثیر استعداد بر هنر را نادیده گرفت ولی تاثیر کلاس و یادگیری را نیز نمیتوان نادیده گرفت.

خوشنویسی مهارت است که براحتی میتوان با دانستن یک سری نکات آنها را بدست آورد و میتوان آن را هنری اکتسابی دانست.

تنها نکته حائز اهمیت داشتن پشتکار و علاقه در این مسیر است و همچنین شیوه آموزشی که در این راه دنبال میکنیم بسیار مهم است. برای مثال شاید خیلی ها ادعا کنند که در دوره های 6 روزه، 10 روزه، 1 ماه یا… خوشنویسی را به طور کامل به شما آموزش میدهند در صورتی که همه میدانید که فراگیری هنر چیزی نیس که محدود به زمان باشد و فقط نیازمند علاقه و پشتکار است و بس!

خطوط مختلفی وجود دارد از جمله: نستعلیق، تعلیق، ثلث، کوفی و… بعضی در کنار پیچیدگی بسیار زیبا و چشم نوازند و بعضی ها هم از زیبایی آنچنانی برخوردار نیستند. هدف ما آموزش زیبا ترین خط به افراد است و برآنیم تلاشی که هنرجویان در این مسیر میکنند به بهترین و زیباترین خط منجر شود. نستعلیق پرآوازه ترین خط خوشنویسی ایرانی است و از لحاظ اهمیت و فراوانی، یکی از برترین خط های ایرانی است.

حال در ادامه به پاسخ چند سوال پرتکرار توسط شما عزیزان میپردازیم.

شیوه تدریس کلاس های حضوری به چه صورت است و تجهیزات آموزش چیست؟

شیوه آموزش در آموزشگاه خط و قلم به این گونه است که به محض اینکه هنرجو برای ثبت نام مراجعه میکند ما فرمی در اختیارشان میگذاریم و نمونه ای از دستخط و مشخصاتشان میگیریم و براساس تحلیلی که توسط مدیر آموزشگاه (استاد لطفعلی خانی) روی دستخطشان صورت میگیرد، تعیین دوره میشود و مشخص میشود در کدام دوره میتوانند شرکت کنند.

این خط به عنوان خط اولیه پیش ما به یادگار میماند و پس از طی دوره های آموزشی پیشرفت هنرجو مشخص میشود و تغییر دستخط کاملا ملوس خواهد بود.

آموزش خوشنویسی در گذشته اینگونه بود که هنرجویان روی صندلی هایی کنار هم مینشستند و استاد شروع به آموزش میکرد و سرمشق میداد، مسلم است که اشکالات بسیاری در این سیستم آموزشی وجود دارد و ممکن است همه هنرجویان به یک میزان از کلاس استفاده لازم را نبرند، خوشبختانه تیم خط و قلم با تهیه تجهیزات پیشرفته ای چون دوربین های پیشرفته و تلویزیون ها توانسته کیفیت آموزش را بسیار بالا ببرد و در میان آموزشگاه های خوشنویسی بی رقیب باشد. همچنین در دوران کرونا هم نگرانی از بابت کنار هم نشستن و فاصله گذاری انجام میشود و هنرجویان میتوتنند با فاصله بنشینند و دستخط استاد را با بزرگنمایی بالا و باکیفیت خوب ببینند و رشد بسیار خوبی در زمینه آموزش داشته باشد.

کلاس حضوری خوشنویسی

چقدر زمان لازم است تا به خط دلخواهمان برسیم؟

برای تعیین مدت زمان یادگیری ابتدا باید به این نکته توجه کرد که خط هنرجو در چه سطحی است و پس از تعیین دوره در چه مرحله ای قرار میگیرد، نکته دوم این است که هنرجو چقدر واقعا پشتکار دارد و چقدر میتواند برای این هنر وقت بگذارد و تلاشگر باشد و نکته سوم اینکه هدفش از یادگیری خوشنویسی چیست و میخواهد به کجا برسد؟

مثلا میتوان هنرجوهایی را مثال زد که خط خوبی ندارند و میخواهند زیبا بنویسند یا هنرجویی که خط زیبایی دارد ولی میخواهد پیشرفت کند و خط بهتری داشته باشد و یا کسی که میخواهد خط عالی ای داشته باشد و قصد دارد خوشنویس فوق العاده عالی شود.

طبیعی است که برای هرکدام از این هنرجویان زمان متفاوتی درنظر گرفته میشود ولی به طور میانگین کسی که خطی معمولی دارد و میخواهد خط زیبایی داشته باشد میانگین حدود 6 ماه زمان لازم است.

آیا شرکت در این دوره ها پیش نیاز لازم دارد؟

یادگیری خوشنویسی پیش نیاز خاصی لازم ندارد ولی طبیعتا داشتن سواد خواندن و نوشتن الزامی و از پایه های این هنر اصیل ایرانی است.

شاید بتوان گفت تنها پیش نیاز میتواند انگیزه و پشتکار باشد.

نه تنها خوشنویسی بلکه هر هدف دیگری در زندگی بدون داشتن انگیزه بی معناست و ناممکن!

انگیزه میتواند عوامل متعددی داشته باشد: آینده ای که فرد برای خودش میبیند، شرایط کاری و شغلی، با خط خوب میخواهد جایگاه خوبی در اجتماع داشته باشد، علاقه مندی به هنر و…

برای مثال فردی خط زیبایی را میبیند، علاقه مند میشود و در کلاس های خوشنویسی شرکت میکند ولی هدفی ندارد و آینده ای برای خود ترسیم نکرده است، بنابراین پس از چند جلسه علاقه مندی اولیه خود را از دست میدهد و سختی های راه را تحمل نمیکند و در کنار این هنرجوی دیگری خط زیبایی دارد و قصد دارد دوره حرفه ای تر را در پیش بگیرد و وارد بازار کار شود. در هرصورت انگیزه کمک میکند فرد بتواند دوره ها را از مبتدی تا حرفه ای پیش برود و تمریناتش را انجام دهد.

ترم های کلاس های حضوری خوشنویسی به چه صورت میباشند؟

ترم های در نظر گرفته شده در آموزشگاه خط و قلم بر اساس استاندارد میباشد، به این صورت که در ابتدا مقدمات را آموزش میدهیم(بسته به تعیین سطح) و سپس دوره های حرفه تر و تکمیلی را ارائه میدهیم.

  • دوره اول ( مقدماتی): دوره اول، دوره مقدماتی میباشد که اصول و قواعد خوشنوسی گفته میشود و به وسیله کتاب آموزشی و سرمشق، خط نستعلیق آموزش داده میشود که پس از پایان این دوره تغییر خط هنرجو بسیار محسوس خواهد بود و در صورت علاقه مندی به این هنر به دوره های بعدی میرود.
  • دوره تکمیلی: نکات کاملتری از خط نستعلیق آموزش داده میشود و خط هنرجو در مرحله حرفه ای و بسیار عالی قرار میگیرد.

2 ترم دیگر هم پس از طی مراحل تکمیلی اضافه شده است:

  • دوره ضخامت نویسی: مخصوص علاقه مندانی که میخواهند با خودکار شبیه قلم بنویسند، این رشته بین سایر مردم وهنرمندان بسیار محبوب است وعلاقه مندان زیادی دارد. مسلم است که این دوره را نمیتوان از ابتدا آموزش داد زیرا باید ابتدا اصول اولیه خوشنویسی و مقدمات را مسلط بود و بعد وارد مراحل بعدی و زیبایی های حرفه ای تر شد.

ولی 1 ترم برای ضخامت نویسی کوتاه است و مدت زمان طولانی تری میطلبد تا فرد به مهارت خوبی برسد و کارهای بسیار زیبایی خلق کند، در 10 جلسه ابتدایی تمامی نکات آموزش داده میشود و در ادامه فرد میتواند با سرمشق هایی که در اختیار دارد و مشاهده آثار بقیه هنرمندان به مهارت و حرفه دست یابد.

  • دوره شکسته نویسی: شکسته نویسی در کنار علاقه مندان بسیاری که دارد، بسیار کاربردی و روزمره است.

شکسته نویسی برای افرادی که میخواهند کمی تندتر بنویسند و شغلشان به گونه ایست که باید دستشان عادت به تندنویسی داشته باشد بسیار مناسب است. برای مثال کارمندان، معلمان، کارمندان بانک ها، پزشکان و… از جمله مشاغلی هستند که روزانه باید زیاد و همچنین سریع بنویسند و در عین حال دوست دارند خط زیبایی داشته باشند، ما دوره های شکسته نویسی را بسیار توصیه میکنیم.

 گواهی حضور معتبر به شرکت کنندگان کلاس های حضوری داده میشود؟

هیچ یک از آموزشگاه های کشور نمیتوانند گواهینامه معتبر صادر کنند و گواهینامه ها از طرف انجمن خوشنویسان( تنها مرجع رسمی کشور در این زمینه) صادر میشود و افراد میتوانند با شرکت در دوره های آموزشی آموزشگاه های سراسر کشور در آزمون های انجمن خوشنویسان شرکت کنند و مدرک دریافت کنند.

اما این خبر خوش را به علاقه مندان میدهیم که از برنامه های پیش روی خط و قلم این است که گواهینامه های معتبر مخصوص به خودمان را داشته باشیم که به منزله شرکت در دوره های این آموزشگاه است.

هدف ما آموزش است و درتلاشم تا آموزشی ارائه دهیم تا هرکس با دیدن خط شما پی ببرد که در دوره های معتبری شرکت کرده اید و گواهینامه تان اعتبار کافی را خواهد داشت.

کلاس حضوری خوشنویسی خط با خودکار

آیا برای شرکت در این دوره ها محدودیت سنی وجود دارد؟

خط و قلم از هرسنی هنرجو دارد ولی استادی که باید با هرگروه سنی کار کند باید مرتبط با آن باشد، مثلا آموزش به کودکان حوصله بیشتری میطلبد و قطعا استاد باید رفتار با کودک را بلد باشد.

توصیحه تیم خط و قلم به والدین عزیز این است که فرزندان از کلاس دوم ابتدایی در کلاس های خوشنویسی شرکت کنند زیرا کلاس اول فقط مختص آموزش حروف است.

همچنین سواد لازمه خوشنویسی و نوشتن است بنابراین هرفردی که سواد داشته باشد میتواند به این هنر بپردازد و به آرامش روح برسد.

تفاوت کلاس های حضوری و آموزش های مجازی چیست؟

ناگفته نماند که آموزش های مجازی ما از لحاظ تجهیزات و اساتید و کیفیت کلاس ها به اندازه ای کاربردی و باکیفیت است که قابل مقایسه با کلاس های حضوری میباشند.

اما بسیاری از هنرجوها دوست دارند در جوار استاد باشند و نعمت حضور استاد را در کنار خود احساس کنند و یادگیری از این طریق میتواند تاثیرات بسزایی بگذارد که در کلاس های مجازی معمولا شکل نمیگیرند.

 آیا پس از گذراندن کلاس های حضوری امکان ورود به بازارکار وجود دارد؟

کسانی که خوشنویسی را تمام میکنند افراد مختلفی هستند یعنی با توجه به سطحی که به آن رسیده اند میتوانند در زمینه های مختلف شروع به کار کنند.

اگر شما خوشنویسی باشید که به دنبال بازار کار نروید، بازار کار به دنبال شما خواهد آمد! یعنی هرکجا که فرمی را پرمیکنید خط زیبای شما بسیار تاثیرگذار خواهد بود و اثری که در کار و شغل و بیزنس و شرایط اجتماعی و کسب و کار میگذارد بسیار زیاد است و یقینا با گذراندن این دوره ها متوجه میشوید که میتوانید این اتفاق را برای خود رقم بزنید.

وقتی کسی خوشنویسی را به مرحله ای میرساند، اگر بخواهد خوشنویسی با قلم کار کند میتوانند در تابلونویسی ها، سفارشات، تبلیغات و.. شروع به کار کند.

درحوزه خط تحریری نیز آموزش و تدریس خط تحریری از گزینه های کاربردی ای محسوب میشود.

5/5 - (1 امتیاز)