همچنین اگر از این ابزار به درستی و به طور دقیق استفاده شود، مفاهیم به طور کامل و بدون کم و کاست انتقال می یابد. همین انتقال درست هنر سبب می شود تا نسل های آینده و به خصوص افراد علاقمند به رشته های گوناگون هنری به درستی از جنبه های مختلف آن بهره مند شوند. خوشنویسی یکی از همان هنرهایی است که توانسته است پس از سال های زیادی که عمرش می گذرد، تاثیرات مثبتی را بر روی نسل های مختلف و جامعه آن دوران بگذارد.

در این مقاله از وبسایت «خط و قلم» می خواهیم راجع به «تاثیرات هنر خوشنویسی در جامعه امروز» صحبت کنیم. پیشنهاد می کنیم که شما هم در ادامه با ما همراه باشید:

تاثیر خوشنویسی بر جامعه

با کمی بررسی و تحقیق می توان متوجه این موضوع شد که هیچ کدام از اجزای هنر ایران به اندازه خوشنویسی با فرهنگ ما رابطه دیرینه نداشته است؛ به طوری که ادبیات فارسی، از طریق خوشنویسی و موسیقی جاودانه شده و در خاطره نسل های مختلف ماندگار گشته است. با قلم هنرمندان خوشنویسی شعر بسیاری از شاعران و مطالب پند آموز بسیاری از حکیمان نمود و جلوه بیشتری پیدا کرده است.

اشعار حافظ، مولانا، سعدی و بسیاری از شاعران و ادیبان هنگامی که با خط نیکو نوشته می شوند و در منظر دید افراد جامعه قرار می گیرند، این توانایی را دارد که به عرفان، اخلاقیات و معنویت جامعه کمک کند و آن ها از خطر فراموشی نجات دهد. شاید در نگاه اول هنر خوشنویسی ساده به نظر برسد، ولی همین سادگی می تواند اصالت و متانت خودش را حفظ کند و فضایل اخلاقی، شایست و ناشایست و بسیاری از چیزهای دیگر را در ذهن مخاطب به وجود آورد. در واقع همه این ها آن چیزی است که جامعه امروز ما به آن نیاز دارد و باید به آن توجه شود.

خوشنویسی

ابداع روش های نوین آموزش خوشنویسی همراه با افزایش سواد بصری برای گرایش و جذب بیشتر و بهتر علاقمندان به هنر خوشنویسی و هنرجویان، یکی از راهکارهایی است که در سال های اخیر در انجمن های خوشنویسی شهرهای مختلف به آن توجه شده است. همین کار باعث شده است تا بسیاری از افراد علاقمند به خوشنویسی سعی نمایند تا به یادگیری این هنر اصیل ایرانی مشغول شوند. چیزی که جامعه امروز به آن نیاز دارد و باید روز به روز به آن توجه بیشتری شود.

خوشنویسی و تاثیر فضای مجازی

فضای مجازی و تاثیر آن بر جامعه امروز باعث شده است تا هنری مانند خوشنویسی هم تحت تاثیر آن قرار گیرد. حتما می دانید که فضای مجازی هیچ گاه جای فعالیت های آموزشی حضوری و لذت بصری از اثر خوشنویسی را نمی گیرد. در واقع فضای مجازی این ظرفیت را ندارد که ارتباط بین بیننده و یک اثر زنده خوشنویسی را برقرار کند. شاید بتوان گفت کار زنده خوشنویسی یک حال و هوای و دیگری دارد و انرژی مثبتی را به همه افراد منتقل می کند. بسیاری از افراد می گویند همین توجه به هنر خوشنویسی در فضای مجازی هم غنیمتی است، ولی تاثیر اثر نوشته شده با دست بر جامعه امروز باعث می شود تا افراد بیشتری به هنر خوشنویسی جذب شوند.

با توجه به این موضوع که ما در حال حاضر در عصر تکنولوژی و کامپیوتر به سر می بریم، متاسفانه شاهد آن هستیم که خط و خوشنویسی کمی عقب افتاده است و بسیاری از کتاب ها و مطالب به وسیله فونت های نستعلیق کامپیوتری به چاپ می رسد. در حالی که در قدیم و سال های گذشته کتاب ها دست نویس بودند و باعث رواج خط و حفظ ارزش خوشنویسی می شدند. با تمام این اوصاف نباید این اجازه را بدهیم که در جامعه امروز، تکنولوژی به طور کامل بر هنر اصیل ایرانی برتری پیدا کند؛ البته در برخی از موارد و با توجه به شرایط زندگی انسان امروز، استفاده از تکنولوژی چه از لحاظ مادی و چه از لحاظ زمانی صرفه بیشتری دارد، اما باید به فکر ترویج معنویت و اخلاق در جامعه باشیم و که این مهم از طریق هنر های سنتی ایرانی حاصل می شود.

خوشنویسی انلاین

نستعلیق، هویت زیبایی شناسی

در بین کارشناسان مختلف این اعتقاد وجود دارد که استفاده از خطوط مختلف از جمله نستعلیق در اعلان های بصری در سطح جامعه از نظر دیداری و حسی کمک زیادی به افرادی که روحیه هنری دارند، می کند. حتما می دانید که بسیاری از چیزها در کشور ما وارداتی است؛ ابعاد اجتماعی، صنعتی و شهری که این ها برای ما باعث ایجاد اختلالات سلیقه ای و کارکردی می کند. برخی بر این باور هستند که در خط هم چنین اتفاقی افتاده است، بدون این که ما آگاه باشیم.

نیاز این امر آن است که کار دقیق کارشناسی در این حوزه فرهنگی انجام شود و خطوط مختلف ایرانی از جمله نستعلیق هم به عنوان خطی که هویت زیباییی شناسی ما در آن پنهان مانده جای خودش را بیش از پیش پیدا کند و کارکردش یک بار دیگر در جامعه ما مورد مطالعه قرار گیرد.
حتما شما هم می دانید که خط زبان تصویر است و باید از آن جاهایی استفاده شود که بازتاب و نمود بیشتری دارد که طبیعتا مکان های عمومی می تواند بهترین گزینه برای این امر باشد. همچنین باید بگوییم که هنر خوشنویسی بار فرهنگی سنگینی را به دوش می کشد، به طوری که انتقال مفاهیم ارزشمند و قابل تامل برای یک جامعه، اگر با جنبه های هنری و هندسی خوشنویسی در هم آمیخته شود، طبیعتا تاثیر گذاری بیشتری بر افراد ان جامعه خواهد داشت.

 

امتیاز خود را ثبت کنید