آزمون خوشنویسی با خودکار شماره 27 در بهمن ماه سال 96 برگزار شد و طبق روال همیشه متونی انتخاب شد و شرکت کنندگان مجاز به انتخاب یکی از این متون به دلخواه خود بوده و با دست خط خود در آزمون شرکت نمودند. عوامل متعددی در کسب امتیاز نقش دارد که می توان به ترکیب زیبا و نوشتن صحیح حروف و کلمات اشاره کرد.

متن های انتخاب شده برای آزمون 27

نه فصل می خواهد نه باران

من برای گرفتنِ دستانت منتظرِ هیچ اتفاقی نیستم …(مژگان_بوربور )

هر حرفى را كه نمى شود زد مثل دوست داشتن من و نبودن تو

آدم يك روز به جايى مى رسد كه براى حرفهاى نگفته اش فقط خودش را دارد

میان آنچه انديشيده می‌شود و گفته نمی‌‌شود، میان آنچه گفته می‌شود و انديشيده نمی‌شود، چه بسیار عشق که از دست می‌رود. (الکساندر_ژولین)

در جامعه امروز بیشتر افراد بر این موضوع آگاهی دارند که خط خوب متاعی کمیاب است. حتی افرادی که تحصیلات عالیه و تکمیلی دارند نیز با مشکل بد خطی مواجه اند. بدخطی در افراد میتواند دلایل زیادی داشته باشد که مهم ترین آن نبود آموزش صحیح و مستمر در آغاز دوران تحصیل است. فراگیری خط نستعلیق بعنوان زیر بنا ضرورت دارد که در آموزش آن برای افراد در سنین کمتر مثل دانش آموزان لازم است.

در این بین نکات کوچک ولی موثر در زیبانویسی و خوش خطی وجود دارد که میتوان با رعایت کردن آنها زیبایی خاصی را به دست خط خود بخشید. فاصله های حروف و کلمات و از آن مهمتر رعایت فاصله نقطه با مفردات و ترکیب کلمات میباشد. در یک سطر یا یک پاراگراف چیدمان کلمات و حروف ها در یک فاصله متعادل و مناسب از هم قرار میگیرند به طوری که نه از هم دور باشند که فاصله و فضای خالی ایجاد شود و نه خیلی نزدیک که حروف و کلمات در هم پیچ و تاب خورند. رعایت این نکته میتواند چهره خوشی به خط شما بدهد.فاصله نقطه ها هم این گونه است که در نقطه گذاری نباید نقطه ها از کلمات دورتر یا نزدیک تر باشد و در یک فاصله حد وسط و مناسب قرار گیرند.

یکی دیگر از نکات خیلی مهم در آموزش خط تحریری انتخاب ترکیب مناسب در سطرها است که آموزشگاه خط و قلم با برگزاری آزمون های ماهانه خود که از طريق کانال آموزش خوشنويسي برگزار مي نمايد تلاش بر ایجاد انگیزه برای خوش خطی و آموزش خط دارد و البته با گفتن نکات کلیدی هر آزمون در گزارش های ماهانه سعی در ایجاد روش رایگان مجازی دارد.هنرجویان و علاقه مندان به خط زیبا با استفاده از نکاتی که در گزارش آزمون ها آمده و استفاده درست از آنها برای درست نوشتن و زیبا نوشتن خود استفاد کنند.

برای استفاده از یک ترکیب خوب باید به چند نکته توجه کرد:

  1. تلفیق حروف با هم و انتخاب حروف به صورتی که با تلفیق با حروف ماقبل ویا مابعد خود زیباتر شوند و یا به صورت مفرد به کار روند.
  2. صفحه آرایی؛ به طوری که متن و یا سطرها و حروف تلفیق شده باهم به نحوی در صفحه چیده شوند که بهترین شکل و ترکیببه دست آید به طوری که چشم نوازی و جلوه خاصی به متن دهد.
  3. انتخاب کشیده مناسب در ترکیب با استفاده از اصول و قواعد کشیده که در آزمون های قبل گفته شده به نحوی که چشم جذب آن شود.

باتوجه به تمامی نکاتی که در این ازمون و در گزارش آزمون های قبل خدمت همه بزگواران و دوستاران هنر خوشنویسی و خوش خطی در هر ماه داده شد و بسیاری از عزیزان با رعایت چند از این نکات ساده و اجرای ان در دست خط و نوشته های روزانه خود و دیدن تغیراتی که باعث زیبایی و چشم نوازی هنر دست انان شده است که با هم چند نمونه از این تغیرات را مشاهده میکنیم.

لطفا به نقطه گذاری ها، ترکیب و فاصله کلمات در هر دو نمونه دقت کنید:

دانلود تصحیح درست خط های ارسالی

نویسنده و تصحیح: سعید رفیعی لیاولی

امتیاز خود را ثبت کنید