درگذشته افراد برای نوشتن مجبور بودند از دست خط طبیعی خودشان استفاده کنند. بعدها که ماشین تحریر به میان آمد باز هم افراد کمی از این وسیله برای نوشته های روزمره و عادی استفاده می کردند و اغلب در اختیار افراد محدودی مثل روزنامه نگاران و نویسنده ها و… بود. ولی گسترش زندگی ماشینی و کامپیوترهای شخصی تمامی معادلات را بر هم زد. امروز در بیشتر خانه ها حداقل یک کامپیوتر وجود دارد و اکثر افراد بالای 15 سال به خوبی از آن استفاده می کنند. ایجاد کلاس های مهارت های ICDL حتی افراد بالای 40 یا 50 سال را نیز به یادگیری تشویق می کند. بنابراین با نسلی مواجه هستیم که به راحتی با استفاده از کامپیوتر، نرم افزار خوشنویسی و فونت های زیبای آن نگارش های روزمزه و کارهای تایپی شان از نامه و فرم گرفته تا تحقیق و پایان نامه را انجام می دهند.

دو راهی نرم افزار خوشنویسی و دست خط خوش!

در مواجه با جهانی که با سرعت در حال پیشرفت است و انواع نرم افزار و فونت های زیبای کامپیوتری که خدماتی به مراتب گرانبها را در زمانی کم برای مردم فراهم می کنند واقعا نمی توان به معایب نرم افزار خوشنویسی و کاهش استفاده از دست خط طبیعی فکر کرد. با این وجود بکار بردن نرم افزار خطاطی و خوشنویسی هم مانند هر چیز دیگری دارای نکات مثبت و منفی است.

امتیاز مثبت:

فونت های کامپیوتری وخوشنویسی آنلاین به سرعت و با امکان ویرایش سریع متن های مختلف را تایپ کرده و خروجی با کیفیت ارائه می دهند. استفاده از اکثر این نرم افزارها ساده و ارزان است. به جز دسترسی اولیه به اینترنت و هزینه دانلود برخی از این نرم افزارها نیاز به پرداخت وجه دیگری نیست.

محرمانگی دست خط دلیل دیگری است که افراد از برنامه های خوشنویسی آنلاین استفاده می کنند چون دیگر نیازی نیست با دست خط طبیعی خود بنویسند. این موضوع زمانی که از دست خط چندان مطلوبی برخوردار نباشید، حائز اهمیت است. نرم افزارهای خوشنویسی با دامنه گسترده ای از فونت های قابل نصب میتوانند خوشنویسی به خط های گوناگون را انجام دهند ولی افراد برای یادگیری تک تک این خطوط نیاز به صرف زمان نسبتا زیادی به همراه تمرین مستمر دارند.

امتیاز منفی:

نمی توان از درستی 100% فونت های پیش فرض نرم افزار خوشنویسی و هماهنگی آن با قواعد زیبانویسی و خوش خطی رسمی اطمینان داشت. ممکن است که این خطوط در حین توسعه تاییدیه و تست قواعد خوشنویسی را پشت سر نگذاشته باشند. هیچ نشانی از شما در نگارش متن ها وجود ندارد. حین تایپ با نرم افزار خوشنویسی اگر در پایین برگه یا متن اسمی درج نشود در حقیقت هویت شما پنهان باقی می ماند. در حالی که دست خط طبیعی نماد منحصر به فرد شما است. در همه زمان ها نمیتوان از برنامه خوشنویسی استفاده کرد. به عنوان مثال در نوشتن یک رسید، فیش بانکی، برگه چک و غیره تنها دست خط طبیعی تان همیشه همراه شما است.

معرفی 11 سایت و نرم افزار خوشنویسی برتر ایرانی

چلیپا: با استفاده از برنامه چلیپا می توانید در سیستم عامل ویندوز به خط نستعلیق بنویسید و حتی آن را به نرم افزارهای دیگری مثل فتوشاب، فری هند و کورل انتقال دهید.

خوشنگار پارسیان: این برنامه دارای محیط کاربری ساده ای است و امکان نگارش به خط های نسخ، ثلث، نستعلیق، تحریری و شکسته نستعلیق را فراهم می کند.

میرعماد: نرم افزار خوشنویسی میرعماد از محصولات شرکت مریم است و خطوط نستعلیق، شکسته، تحریری، ثلث، نسخ، معلّی و ریحان و نوعی کوفی را در اختیارتان قرار می دهد. می توانید این محصول را به صورت آنلاین خریداری کنید.

کلک: کلک یکی از کامل ترین و محبوب ترین انواع نرم افزار خوشنویسی پولی و قابل نصب روی ویندوز است که علاوه بر فونت های مخصوص امکان ایجاد ترکیب های مختلف و تغییر در کشیدگی ها را فراهم می کند. در حال حاضر نسخه کلک 2013 در سایت شرکت نرم افزاری سینا در دسترس است و به زودی از نسخه 2019 آن نیز رونمایی می شود.

آدوس و نستگار: نرم افزار ویندوزی آدوس فونت شکسته نستعلیق را با تمام زیبایی به راحتی در اختیار کاربران قرار می دهد و در دو نسخه دمو رایگان (تستی) و پولی در دسترس است. از این فونت برای نوشتن عبارات به خط خوش استفاده می شود. نمونه دیگر این برنامه به نام نستگار برای نوشتن جملات کوتاه به خط نستعلیق کاربرد دارد.

تحریرگر: سایت خوشنویسی آنلاین تحریرگر برای نوشتن متن های تبریک و لوح به فونت نستعلیق کشیده آنلاین کاربرد دارد و امکاناتی مانند سایه دار کردن متن خوشنویسی، تنظیمات خط و کاغذ را در اختیارتان قرار می دهد.

نستعلیق آنلاین: نستعلیق آنلاین نام یک سایت خوشنویسی فارسی است که برای علاقه مندان فرصت نگارش متن به خطوط نستعلیق، خودکاری، اردو، کوفی، شکسته، عثمان طه، معلّی، ثلث و نیریزی را فراهم می کند. شما می توانید پس زمینه و اندازه فونت را تنظیم کرده و نوشته مطلوب را به فرمت های تصویری PNG و JPG ذخیره کنید.

ربات تلگرامی نستعلیق آنلاین: با ربات تلگرامی نستعلیق آنلاین می توانید به بخشی از قابلیت های سایت آن دسترسی پیدا کنید. با ورود به صفحه ربات روی کلمه Start ضربه بزنید سپس نوع قلم، زمینه، رنگ و سایز فونت را تنظیم کرده و در نهایت عبارت را تایپ کنید. تصویر عبارت خوشنویسی شده برایتان ارسال می شود. آن را برای استفاده های بعدی روی کامپیوتر یا موبایل خود ذخیره نمایید.

نرم افزار خوشنویسی برای اندروید: نرم افزارهای مختلفی برای خوش خطی و زیبانویسی در دستگاه های اندرویدی وجود دارد. خوشنویسی کن! و آدوس (خوشنویسی شکسته نستعلیق اندرویدی) دو مورد از بهترین برنامه ها هستند که امکانات مختلفی مثل تغییر کشیدگی حروف، تغییر رنگ، زمینه و.. را در اختیارتان می گذارند.

نظرات و پیشنهادات

در نگاه اول یادگیری خوشنویسی تحریری برای استفاده روزانه نیازمند صرف زمان و هزینه بیشتری نسبت به استفاده از نرم افزار خوشنویسی است. اما سرمایه گذاری روی خط خوش و زیبا یک پس انداز مادام العمر و همیشگی است. در زمانه ای که هر فرد برای راه اندازی یک کسب و کار کوچک که شاید زمان زیادی دوام نیاورد به دنبال ساخت و ایجاد برند و نشانه ویژه برای ماندگاری است؛ آیا نمی خواهید نمادی منحصر به فرد از وجود ارزشمندتان در ذهن ها باقی بگذارید؟!  خط و قلم در کنار شما است تا با دست خط زیبا، برند شخصی تان را به ثبت برساند.

4.7/5 - (3 امتیاز)