امضاء معرف شماست و اغلب افرادی که شما را نمی‌بینند از روی امضایتان در مورد شما قضاوت می‌کنند. بنابراین امضای هرفرد همانند اثر انگشت باید منحصر به فرد و مختص همان فرد باشد. امضا میتواند معرف شخصیت درونی شما (درون گرا، برون گرا، احساساتی و …) باشد. فرد حتی اگر هم خودش بخواهد، نمی‌تواند آنچه درونش وجود دارد را پنهان کند. تنها کافی است کمی فوت‌و‌فن‌های شخصیت‌شناسی را بدانید و نتیجه چند تحقیق را خوانده باشید، تا از روی صحبت کردن، دست خط، امضا، نقاشی یا هرچیز دیگری شخصیت درونی طرف مقابلتان را بشناسید. اگر می‌خواهید بدانید فرد مقابلتان واقعا کیست و چه ویژگی‌های شخصیتی دارد، کافیست یک قلم و کاغذ جلویش بگذارید و از او بخواهید برای یادگاری هم که شده به شما امضا بدهد. روانشناسان و متخصصان نشانه‌شناس، عقیده دارند روش امضا کردن آدم‌ها می‌تواند برخی خصوصیاتشان را آشکار کند و به ما کمک کند در مقابل‌شان چه رفتاری در پیش بگیریم. در زیر چند نمونه امضا شخصیت های رفتاری مختلف را بررسی کرده ایم و به توضیح خصوصیات اخلاقی آنها پرداخته ایم، با ما همراه باشید.

امضای افراد منطقی‌

اگر فرد روبه رویتان در هنگام امضا کردن، خودکار را در جهت عقربه‌های ساعت حرکت می‌دهد، فردی منطقی است و اگر عکس این حرکت را انجام می‌دهد، احتمالا با فردی رو به ‌رویید که به راحتی با دلایل شما موافقت نمیکند و قانع نمی‌شود.

امضای افراد جدی‌

افرادی که موقع امضا کردن، خودکار را روی کاغذ فشار می‌دهند، اغلب افراد جدی و منظمی هستند. اگر کاری را به این افراد سپرده‌اید، دیگر نگران انجام شدنش نباشید، با این وجود این افراد استرس زیادی دارند و ممکن است از ضربه یا سختی‌ای که در کودکی کشیده اند، آسیب دیده باشند.

امضای بی‌خیال‌ها

افرادی هستند که امضایشان، گنگ و خط‌خطی است و بدون درنگ و با عجله امضا می‌کنند، اغلب زندگی را آسان می‌گیرند و به کام خود تلخ نمی‌کنند. اگر شما هم آدم آسان گیر و راحتی هستید، ‌در کنار این افراد بسیار به شما خوش میگذرد؛ اما اگر سخت گیر و عصبی باشید، بودن با آنها برایتان سخت‌ترین کار ممکن خواهد بود.

امضای برونگراها

اگر طرف مقابلتان امضایی بزرگ و با حروف درشت دارد، احتمالا با یک برونگرا در ارتباطید. بررسی‌ها نشان میدهد این افراد بسیار با اعتماد به نفس اند و خودشان را بیش از حد باور دارند، شما میتوانید به‌دليل اراده قوی‌ آنها رویشان حساب کنید. همچنین برون گراها و افراد اجتماعی در طرف راست یک متن امضا می‌کنند، آنها خیلی راحت با غریبه‌ها صمیمی می‌شوند و اگر با چنین فردی به مهمانی دعوت شوید، حتما به شما خوش خواهد گذشت.

امضای درونگراها

خجالتی ها و افراد درون گرا اغلب طرف چپ صفحه را برای امضا کردن انتخاب می‌کنند، این افراد از وارد شدن به جمعی که کسی را نمی‌شناسند عذاب می‌کشند و دوست ندارند کسی سر از کار‌شان در بیاورد. آنها سرشان به کار خودشان گرم است و در موقعیت‌های ناگهانی قرار گرفتن، آنها را به شدت مضطرب و حتی ناامید کند.

امضای افراد مرموز‌

اگر فرد رو به رویتان موقع امضا کردن، خودکار را آرام حرکت می‌دهد و مراقب است که به بهترین شکل امضا کند، احتمالا شخصیتش با پیزی که بروز می‌دهد متفاوت است و سعی دارد خودش را در مقابل شما، بهتر از آنچه که هست نشان دهد.

امضای افراد لجباز‌

اگر طرف مقابلتان از خطوط عمودی در امضایش استفاده می‌کند، با فردی لجباز روبه‌رویید. زیرا این افراد، عموما روی تصمیم‌ها و کارهایی که می‌خواهند انجام دهند، پافشاری می‌کنند. البته این خصلت همیشه هم بد نیست، زیرا برای رسیدن به چیزی که می‌خواهند، تلاش و پافشاری می‌کنند، اما اگر شما هم فردی لجباز هستید، ‌احتمالا به آسانی با چنین فردی کنار نمی‌آیید.

امضای آدم‌های مغرور

افرادی که به‌جای امضا کردن، نام خود را می‌نویسند، خود را فردی باارزش قلمداد میکنند و به توانایی‌های خود ایمان دارند. آنها دوست دارند نامشان در همه جا مطرح باشد و آنقدر خود را توانمند می‌دانند که ممکن است گاهی مغرور و خودخواه جلوه کنند و از اعتماد به نفس بالایی برخوردارند.

امضای افراد سختکوش‌

افرادی که از خطوط منحنی و بدون زاویه در امضایشان از خطوط استفاده می‌کنند افراد سخت کوشی هستند که میتوانند با هوش و پشتکار فراوان به هر چه میخواهند برسند. این افراد برای رسیدن به اهدافشان بسیار مصمم و پر تلاش اند و تا رسیدن به هدفشان دست از تلاش برنمیدارند.

امضای افراد مهربان‌

اگر طرف مقابلتان در هنگام امضا کردن قلم را بسیار آرام روی کاغذ حرکت می‌دهند با فردی مهربان و بخشنده رو به رو هستید. سادگی امضای آنها، نشان از قلب ساده‌شان است. آنها یا شخصیتی ساده دارند یا سواد بالایی ندارند. این افراد به آسانی حرف دیگران را باور می‌کنند و برای بزرگ‌تر جلوه دادن شخصیت شان به دروغ و فریب رو نمی‌آورند.

امضای افراد عصبی‌

افراد مضطرب و ناآرام امضایی شلوغ دارند. به ویژه اگر این شخص، امضایی با شکل‌های آشفته و درهم انتخاب کرده ‌است، می‌توانید راحت ‌تر احتمال مضطرب بودن او را مطرح کنید. چنین افرادی به آسانی از کوره در می‌روند، در مقابل او کمی محتاط‌تر رفتار کنید.

امضای افراد صادق‌

برای اینکه بدانید با فرد صادقی روبه‌رو هستید یا خیر، می‌توانید از او بخواهید یک فرم را امضا کند. بررسی‌ها نشان میدهد اگر او بالای فرم را امضا کرد، احتمالا آدم راستگویی نیست، ولی اگر پایین فرم را امضا کند، می‌توانید به گفته‌هایش اعتماد کنید

امضای افراد ‌خجالتی‌

خجالتی ها و افرادی که اعتماد به نفس پایینی دارند کوتاه و کوچک امضا می‌کنند. آنها معمولا خود را در حاشیه قرار می‌دهند و در دورهمی‌ها به آسانی با غریبه‌ها صمیمی نمی‌شوند. آنها آنقدر به خودشان بی‌اعتماد هستند که حتی نمی‌خواهند در صفحه کاغذ جای زیادی را اشغال کنند و سعی می‌کنند امضای کوچکی داشته باشند.

حالا که با انواع امضاها آشنا شدیم چند نمونه از امضاهای افراد مشهور و خصوصیات شخصیتی آن هارا بررسی میکنیم. خط شناسان و تحلیل گران خط با مطالعه روی امضای افراد مشهور حرف های جالبی برای گفتن دارند. پس از بررسی امضا و دستخط افراد معروف و تاثیرگذار تاریخ، نظریات جالبی درباره شخصیت و خصوصیات رفتاری آنها ارائه شده است.

بیل گیتس؛ سرمایه دار مهربان

نوعی تعادل و توازن در امضای او به چشم می خورد. او دارای ذهنی باز است و شخصیتی بدون تعارف دارد و نشان می دهد با وجود ثروت زیاد بسیار فروتن است.

دونالد ترامپ مالک قدرتمندترین امضای جهان را داراست. این خطوط غول پیکر و عجیب و غریب چیزی جز نام و نام خانوادگی نیست. بر طبق پژوهش های یک محقق بریتانیایی در زمینه خط شناسی، این امضا جاه طلبی، پویایی، شجاعت و بی تفاوتی را منتقل میکند و آنچه بیشتر از هرچیزی در این امضا خودنمایی می کند غرور و میل فراوان برای کسب قدرت است. تجزیه و تحلیل امضای او نشان می دهد ترامپ شنونده خوبی نیست اما مذاکره کننده ای قوی، سخت و جسور است!

نام کوچک ملکه (الیزابت) به علاوه یک حرفR در انتهای این امضا مشاهده می شود. پیوستگی خطوط در امضای ملکه الیزابت دوم نشانگر آن است که خودش را بخشی از جامعه و متعلق به مردم می داند. همچنین خطی که زیر اسم کوچک خود میکشد، نشان میدهد برای جایگاه و شخصیت اجتماعی خود اهمیت زیادی قائل است.. حرف «R» در انتهای اسم کوچک ملکه، به صورت مشترک برای رکس (پادشاه) یا رجینا (ملکه)، از همان ابتدا در انتهای تمام امضاهای سلطنتی بوده است. قرارگیری این حرف در انتهای امضاهای سلطنتی بر قدرت آنها تاکید می کند.

باراک اوباما امضای بزرگی دارد و نشان دهنده مصمم و پایبند بودن اوست. حتی زمانی که در مواجهه با مخالفت دیگران قرار می گیرد تمایل به ایستادگی دارد. امضای او نشان دهنده یک قدرت و اعتماد به نفس بالای اوست. او ذهنش را برای فرصت ها باز می گذارد و علاقه زیادی به کسب دانش دارد. با همه این ها او فردی محتاط است و از خطر کردن اجتناب می کند. بزرگ بودن حرف اول اسمش در مقایسه با حرف اول نام خانوادگی اش، نشان میدهد او تمایل دارد به واسطه شخصیتش در جامعه شناخته شود و نه به خاطر موقعیت خانوادگی اش! خطوط موجی شکل امضا انعطاف پذیری اوباما را برای تغییر شرایط به خوبی نشان می دهد. همچنین هیچ مکثی در خطوط امضای او به چشم نمی خورد این نشانگر شخصیت بالغ اوست!

خطوط تیز و واضح نشانگر روحیه تهاجمی اوست. افراد هوشمند دست خط ساده ای دارند. خطوط امضای استیو جابز نشان می دهد او به راحتی احساساتش را بیان می کند و تمایل دارد کارهایش را خیلی سریع انجام دهد.

در امضای او یک خط عمودی وجود دارد که حضورش ابدا ضرورتی ندارد، بسیاری از متخصصان خط شناسی اعتقاد دارند که این خط عمودی نشان دهنده خود آدولف هیتلر است! خطوط تکرار شده و غیرل معمول در شیوه نوشتن نام خانوادگی (کلمه هیتلر) به شکلی در حال سقوط می نماید و این نشان دهنده ذهنی متزلزل و نوعی افسردگی حاد اوست.

تیم کوک، صاحب یکی از عجیب ترین امضاهای تاریخ است. امضای او نشان دهنده آن است که ذهن او بسیار سریع تر از آن چیزی است که می نویسد. پیچش سریع او به خط پایین نشان میدهد که او علاقه مند به شنیدن تمام جزئیات مادی نیست و اگر با او برای اجرای طرحی به نتیجه رسیدید، مطمئن باشید که او وظایف شما را هم به درستی انجام می دهد. محققان خط شناسی، امضای او را به شکلی از خط هیروگلیف تشبیه کرده، خطوطی که حالتی رمزگونه و تا حدودی ابتدایی به نظر می رسند. این امضا به ما می گوید تیم کوک نمی خواهد ما در مورد او زیاد بدانیم!

اگر هری پاتر را خوانده یا دیده باشید، به هیچ وجه از امضای خالق آن تعجب نخواهید کرد. میزان زیاد تخیل، مهم ترین چیز در مورد امضای جی کی رولینگ است. امضای او نشان دهنده کاربرد هوشمندانه خلاقیت و قوه ابتکار است. این امضا استقلال قوی او را نشان میده و به ما می گوید او از شجاعت زیادی برای بیان عقیده اش برخوردار است. شیوه نگارش بقیه حروف بخش های دیگری از شخصیت او را آشکار می کند؛ گذشته ای که تاثیرات ناخوشایندی در وجود او گذاشته و همچنان در ذهن او یادآوری می شود. با این وجود او شخصیتی اصیل دارد که هم اکنون شهرت و ثروت زیادی کسب کرده است. جالب است بدانید این امضا به عنوان یک کالای ارزشمند محسوب می شود و برای نمونه اورجینال آن بازار داغی وجود دارد.

«برادر شما اسامه بن لادن»؛ این معنی عبارتی است که بالای امضای زشت بن لادن خودنمایی می کند. امضای او به طور آشکارا خشم و خصومت شدید را به تصویر می کشد. او فردی بسیار خودخواه است. با وجود یک من شخصیتی بزرگ، احساس بی ارزش بودن تضادی بزرگ و عجیب را در وجود او نشان می دهد. او نفرت عمومی را به سمت خود جذب می کند، فرم دایره شکلی که چند دایره دیگر را در خود محاصره کرده است، نشان دهنده آن است که او در جهانی از تخیلات خود زندگی می کند و با عدم اجازه ورود دیگران به دنیای خود به نوعی از خودش محافظت می کند. برخی خط شناسان امضای او را به اسلحه تشبیه کرده اند.

امضای او بر دو وجه شخصیت او تاکید می کند. شیوه نگارش نام کوچک (الكس) که معرف علاقه او به شوخ طبعی و خلق و خوی ملایم اوست. بخش دوم که نام خانوادگی او را نشان می دهد، نشان دهنده جدیت و ذکاوت او در مقابل مسائل است. حرف اول نام خانوادگی او «F» در جهتی کاملا برعکس نوشته شده. فرگوسن همزمان با وجود روحی کودکانه و بازیگوش، فردی منضبط، هماهنگ و خونسرد است.

امتیاز خود را ثبت کنید