خوش خطی و داشتن دست خط زیبا با خودکار زمانی که یادداشت برداری می کنید اولین جلوه از اهمیت شما به هویت فردی خود و مخاطبین تان است. حال سوال این است که چگونه خوش خط شویم؟ گذراندن دوره های آموزش خط خودکاری و مشاهده برنامه دست خط های گوناگون تا چه اندازه بر خوش خطی فارسی یا خوش خطی در انگلیسی تاثیر دارد؟ اگر با دیدن نمونه دست خط های زیبا به وجد می آیید با ما همراه باشید تا با فراگیری دو گام کاربردی دست خط زیبا با خودکار داشته باشید.

چگونه خط خودکاری زیبا و خوش خطی داشته باشیم

اگر چه اغلب اصول اولیه نگارش را در دوران کودکی فرا می گیریم اما با گذر زمان و استفاده از لوازم دیجیتال و کامپیوتر برای یادداشت برداری، از آموزه های اولیه دور می شویم. در نتیجه باید آن ها را بهبود ببخشیم. دوره های آموزش خط شکسته با خودکار و آموزش خوشنویسی نستعلیق جزو عالی ترین نمونه های خوش خطی به شمار می روند ولی دست خط فارسی خوب، خوانا و خوش خط در نوشتار روزمره را میتوان با اندکی تلاش و تمرین به دست آورد. در ادامه دو گام اصلی برای داشتن دست خط خودکاری زیبا در نگارش های روزانه آورده شده است.

گام اول: مقدمات نوشتن را فراهم کنید

1- بهترین ابزار نگارش را تهیه کنید

تنها چیزی که نیاز دارید تکه ای کاغذ و مداد یا خودکار است. به نظر ساده است اینطور نیست؟ البته استفاده از ابزاری با کیفیت پایین میتواند روی دست خط شما تاثیر بگذارد.

  • صفحه کاغذ باید صاف و به اندازه کافی سخت باشد تا قلم اثر درستی روی آن بگذارد. اگر کاغذ بیش از اندازه صاف باشد کنترل کمتری روی نوشتار کلمات و حروف خواهید داشت.
  • خودکار و قلم های مختلف را امتحان کنید تا قلم مناسب خود را بیابید. هر قلم دارای مزایا و معایب خاص خود است.
  • قلم هایی که از جوهر مایع استفاده میکنند و نوک آن ها انعطاف پذیر است برای خوش خطی مناسب تر هستند. شاید تهیه یک قلم مناسب اندکی هزینه بر باشد ولی انتخاب آگاهانه قلم میتواند نقش موثری روی دست خط شما داشته باشد.

2- میز مناسبی برای نوشتن انتخاب کنید.

برای اینکه فرم بدن استانداردی در حین نوشتن داشته باشید به سطحی با ارتفاع مناسب برای نگارش نیاز دارید. در صورتی که ارتفاع میز شما کم باشد پشتتان به سمت پایین خمیده میشود و در صورتی که از ارتفاع زیادی برخوردار باشد نیز مجبور هستید شانه های خود را بالا بکشید که در دراز مدت باعث خستگی و دردهای مزمن شانه و گردن می شود. میزی برای نوشتن انتخاب کنید که به شما اجازه دهد تا آرنج خود را با زاویه ای حدود 90 درجه خم کنید.

3- از فرم بدنی استاندارد در هنگام نوشتن استفاده کنید.

بعد از اینکه میز مناسب خود را یافتید زمان آن رسیده تا وضعیت نشستن خود را اصلاح کنید. به این معنی که نحوه نشستن شما در حین نوشتن نباید موجب ایجاد درد در پشت، گردن و یا شانه شود. اگر روی صندلی می نشینید دو پای خود را کاملا روی زمین قرار دهید. بدن و پشت خود را صاف نگاه دارید. شاید در ابتدا کمی سخت به نظر برسد ولی با تمرین درست نشستن به مرور، بدن شما به فرم استاندارد عادت خواهد کرد.

همچنین به جای اینکه سر خود را روی کاغذ خم کنید آن را تا حد ممکن صاف نگاه داشته و حرکت چشم ها به سوی پایین را جایگزین آن نمایید. ممکن است در این حالت سر به سمت پایین متمایل شود ولی باید از آویزان شدن کامل آن اجتناب کرد.

4- صفحه کاغذ را در زاویه بین 30 تا 45 قرار دهید.

کاغذ را اندکی بچرخانید به نحوی که با بدن تان زاویه مناسب را ایجاد کند. اگر چپ دست هستید لبه بالای کاغذ باید سمت راست تان قرار داشته باشد و اگر راست دست هستید لبه بالای کاغذ در سمت چپ تان قرار می گیرد. با اندکی تکرار می توانید زاویه مناسب خود را بیابید.

5- قبل از نوشتن دستان خود را گرم کنید.

استفاده مداوم از کامپیوتر و موبایل به مرور روی دست خط نوشتاری افراد و در نتیجه خوش خطی تاثیرات منفی بر جای می گذارد. تا جایی که بر اساس مطالعات 33 درصد از مردم در خواندن نوشته های خود نیز دچار مشکل هستند. اگر قبل از نوشتن دستان خود را برای فعالیت های نگارشی گرم نکنید دست هایتان زودتر از آنچه انتظار دارید از نوشتن خسته می شوند.

  • دست خود را به مدت 30 ثانیه مشت کنید سپس انگشتان خود را به مدت 30 ثانیه در حالت باز و کشیده قرار دهید و این حرکت را بین 4 الی 5 بار تکرار کنید.
  • انگشتان دست خود را یک به یک به سمت داخل خم کنید تاکف دست تان را لمس کنند بعد از خم کردن تمامی انگشتان 30 ثانیه در این وضعیت بمانید و این حرکت را 5 بار تکرار کنید.
  • کف دست خود را روی میز بگذارید و یک به یک انگشتان خود را بلند کرده و در وضعیتی کشیده و راست قرار دهید. سپس آن را پایین بگذارید. این حرکت را بین 8 الی 10 مرتبه تکرار کنید.

گام دوم: خوش خط بنویسید.

1- قلم را به درستی در دست بگیرید. برای خوش خطی باید در حین نگارش کنترل خوبی روی حرکات قلم خود داشته باشید. قلم را به نحوی در دست بگیرید که انگشت اشاره روی قلم باشد و به اندازه 5/2 سانتی متر از نقطه نوشتن فاصله داشته باشد. انگشت اشاره خود را در پهلوی قلم قرار دهید. انگشت کوچک و انگشت حلقه خود را در حالت طبیعی و آزاد قرار دهید.

2- از همه نقاط دست خود در هنگام نوشتن استفاده کنید. یکی از دلایل عدم خوش خطی افراد این است که تنها از انگشتان خود برای نگارش استفاده می کنند. در صورتی که تکنیک نوشتن صحیح استفاده از تمامی اعضای دست از شانه تا انگشتان را شامل می شود.

  • برای نوشتن فقط از انگشتان خود استفاده نکنید. باید از ساعد و شانه خود نیز در حین نگارش کمک بگیرید.
  • برای نوشتن هر کلمه دست خود را از روی صفحه بلند نکنید. حرکت دست با کمک بازو انجام می شود و در هنگام نگارش دست باید به صورت مساوی در تمامی نقاط صفحه جا به جا شود.
  • تا حد امکان مچ دست خود را ثابت نگاه دارید. بازو خود را حرکت دهید و با استفاده از انگشتان، قلم را کنترل نمایید.

3- تمرین خوش خطی خود را با دایره و خطوط ساده آغاز کنید. با استفاده از موقعیت مناسب دست و حرکات نوشتاری چند ردیف خطوط عمومی و افقی صاف روی کاغذ بکشید. خطوط بدون شکستگی و تا حد امکان صاف باشند. سپس یک ردیف دایره بکشید. دایره ها باید تا جای ممکن دارای شعاع های برابر و یکنواخت باشند. این تمرین را به مدت 5 الی 10 دقیقه در روز انجام دهید تا روی قلم خود کنترل بیابید.

برای پیش تمرین خوش خطی و کنترل روی قلم میتوانید از سایر اشکال هندسی نظیر مربع یا مستطیل نیز استفاده کنید. توجه داشته باشید که زوایا را به صورت برابر و خطوط را کاملا صاف و بدون شکستگی رسم نمایید.

4- تمرین را با نوشتن حروف الفبا شروع کنید. همانطور که در آموزش خط شکسته با خودکار یا آموزش خوشنویسی نستعلیق ابتدا نگارش درست حروف را یاد می دهند، برای خوش خطی باید در ابتدا نوشتن حروف را تمرین کنید. از روی هر یک از حرف الفبا 10 بار بنویسید و این کار را سه بار در روز تکرار کنید. دقیقا مشابه کاری که کودکان در اولین گام های یادگیری نوشتن انجام می دهند.

5- برای تمرین خوش خطی در نوشتن حداقل یک پاراگراف کامل بنویسید. میتوانید یک پاراگراف از کتاب، روزنامه و یا دل نوشته ای از خودتان را کپی کنید. سعی کنید متن هایی را انتخاب کنید که تمام حروف الفبا را شامل شوند.

6- به خودتان زمان دهید. انتظار نداشته باشید حافظه عضلانی و فرم اشتباهی که بدنتان در مدت طولانی به خاطر سپرده است در بازه زمانی محدود تغییر کند. به یاد داشته باشید که خوش خطی با گذشت زمان، صبر و شکیبایی و تمرین مداوم پدید می آید.

در نوشتن کلمات عجله نکنید. به عنوان مثال؛ برای یادداشت برداری در محیط کار یا دانشگاه تا جای ممکن از سرعت خود بکاهید و روی یکنواختی و مرتب نوشتن کلمات دقت کنید. با مرور زمان دست و بازو شما به تکنیک های استاندارد نگارش جدید عادت خواهد کرد. و ضمن حفظ خوش خطی و خوانایی دست خط سرعت نگارش تان بهبود می یابد.

7- بیشتر از دست نوشته های خود استفاده کنید. اگر با دیدن نمونه دست خط های زیبا حسرت میخورید و در تصمیم خود برای بهبود دست خط جدی هستید، باید به تمرینات متعهد باشید. گرچه نوشتن یادداشت روی گوشی یا کامپیوتر بسیار وسوسه انگیز و سریع است؛ سعی کنید همواره یک قلم و کاغذ به همراه داشته باشید تا از هر فرصتی برای تمرین دست خط و خوش خطی استفاده کنید.

جمع بندی

اگر در آرزوی داشتن دست خط خودکاری زیبا و خوب هستید و به خوش خطی فارسی علاقه مندید؛ توجه داشته باشید که گذراندن دوره های آموزش خط خودکاری و مشاهده برنامه دست خط گام هایی پیشرفته برای رسیدن به دست خط فارسی خوش و خوش خطی در انگلیسی به شمار می روند و نیاز به پیش مقدماتی دارند. پاسخ چگونه خوش خط شویم؟ در یادگیری اصول نگارش صحیح و استایل های درست نوشتن است که حتی از نحوه نشستن شما و یا زاویه دستانتان نیز تاثیر می پذیرد.

4/5 - (21 امتیاز)