در ابتدا مفهوم جعل امضا و روش های جعل توسط سارقان را ذکر میکنیم:

امضاء نمایشی دست‌نویس از نام، لقب، یا اشکالی است که برای هر فرد منحصر به فرد و خاص است و افراد روی اسناد می‌نویسند تا مدرکی دال بر حضور و آگاهی فرد از این اسناد است.

جعل امضا به معنای کپی برداری از امضای کسی و استفاده غیرقانونی از آن است.

با روش های جعل امضا توسط سارقان در چک آشنا شوید:

آمار مربوط به جعل اسناد بیان می کنند که بیشترین جعل اسناد در چک صورت میگیرد و از جرایم رایج در این حوزه، جعل امضا می باشد و وقوع این جرم می تواند مقدمه بر کلاهبرداری های بزرگتر باشد.

جعل امضا چک در دو حالت اتفاق می افتد:

  1. جاعل دقیقا امضای شما را جعل و شبیه سازی می کند.
  2. امضایی غیر از امضای شما را پای چک می زند.

روش های جلوگیری از جعل امضا در چک

برای جلوگیری از جعل امضایتان ابتدا باید سبک منحصر به فرد خود را ابداع کنید. نوع امضا یک مساله بسیار مهم در مورد امضا است که باید توجه خیلی ویژه ای به آن داشته باشید. پیشنهاد ما به شما این است که امضایی انتخاب کنید که ساده و راحت قابل جعل نباشد.

پیشنهاد تیم خط و قلم به شما برای به حداقل رساندن احتمال وقوع جعل امضا:

  • همیشه نام و نام خانوادگیتان را در امضاهای خود ضمیمه کنید، این کار باعث می شود دست خط شما مختص خودتان باشد.
  • بهتر است امضایی مختص چک های بانکیتان داشته باشید همین روش ساده جعل امضا را برای جاعلان سخت تر می کند.
  • برای افرادی که به جای امضا از اثر انگشت استفاده می کنند، برای جلوگیری از جعل حتما از مهر هم استفاده کنند.
  • رمزی در امضا قرار داده می شود و کسی قادر به تشخیص آن رمز نخواهد بود و در صورت جعل، شما در نگاه اول متوجه جعل شدن آن خواهید شد. برای رمز از “خط و قلم” کمک بخواهید.

شیوه‌های جلوگیری از جعل

جعل امضا روی چک در زمان صدور آن قابل تصور است، زیرا بعد از صدور چک، احتمال جعل کم‌تر است. بنابراین برای جلوگیری از جعل امضا روش های زیر را توصیه میکنیم:

  1. صاحب حساب باید امضایی داشته باشد که به آسانی نتوان آنرا جعل کرد. هرچند که امضاهای شلوغ و پر از خطوط هم ممکن است دردسرساز باشد. از این بابت که در صورت لزوم، تعیین اصالت امضا بسیار سخت خواهد بود.
  2. امضای روی چک انحصاری صاحب حساب باشد. این کار باعث می‎شود از نمونه امضای روی چک هایتان افراد کمتری مطلع شوند و یا برای صدور چک از خودکار اختصاصی که مخصوص تحریر و امضا چک است استفاده کنید.
  3. دسته چک و یا برگ چک خود را در دسترس دیگران قرار ندهید و در شرایطی نگهداری کنید که امکان دسترسی به آن برای سایرین غیر ممکن یا سخت باشد.

شایان ذکر است راهکار‌هایی که بیان شد، می‎تواند تا حدودی از جعل امضاء توسط جاعل پیشگیری کند، اما به طور قطع نمی‌توان از آن جلوگیری کرد.

بالاخره باید از چه امضایی استفاده کنیم؟

امضای امن، امضایی است که با وجود سادگی و زیبایی علامت های مخصوصی داشته باشد که صاحب امضا از آن با خبر باشد و اگر ظرافت های آن اگر رعایت نشود اصالت امضا زیر سوال میرود. هرچند که طراحی چنین امضاهایی تخصص ویژه و سلیقه و ظرافت هایی را میطلبد و باید کار را به کاردان سپرد.

چگونه امضای خود را غیر قابل جعل کنیم؟

  • پیچیدگی:

یک امضا باید به اندازه کافی سخت و پیچیده باشد تا قابل جعل کردن نباشند. امضاهای ساده عموما بیشتر در معرض جعل هستند.

  • استفاده از خطوط روی هم:

به استناد به اداره خزانه داری آمریکا، امضاهایی که خطوط آنها هیچگونه برخوردی با هم ندارند به آسانی در معرض جعل قرار میگیرند. در طراحی امضا خود در نظر داشته باشید که خطوطی را به صورت عمودی یا مورب از روی هم رد کنید. که علاوه بر زیبایی بیشتر، امضایتان را غیر قابل جعل میکند.

  • به اندازه ها توجه کنید:

در هربار که امضا میکنید همیشه امضاها تفاوت های اندکی با یکدیگر دارند. اما مواردی هستند که باید سعی کنید همیشه به یک شکل آنها را پیاده سازی کنید تا امضایتان غیر قابل جعل شود. به طول و عرض و اندازه امضای خود توجه داشته باشید. ابعاد و نسبت ها را بیشتر از حد زیر ذره بین قرار دهید.

  • امضای خود را سریع و روان بزنید:

سعی کنید که تا حد امکان سریع امضاء کنید. از امضای آرام و شبیه به نوشتن خودداری کنید. سرعت در امضا باعث میشود تا آن را بیشتر از قبل غیر قابل جعل کند. تیم خط و قلم با سابقه ای طولانی در زمینه طراحی امضا و طراحی حدود 170 هزار امضا (تا پایان سال 98) در کنار شماست تا به شما کمک کند امضایی خاص و در عین حال غیرقابل جعل و ساده و ظریف داشته باشید.

ارتباط با بخش طراحی امضا

تماس و تلگرام: 02832560292 _ 09303476616

آیدی تلگرام: khatoghalam@

https://telegram.me/khatoghalam

آیدی اینستاگرام: khatoghalam@

https://www.instagram.com/lotfali_khani

امتیاز خود را ثبت کنید