این مراسم با حضور سیدعباس صالحی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، سیدمجتبی حسینی (معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد)، هادی مظفری (مدیر کل هنرهای تجسمی)، غلامحسین امیرخانی (چهره ماندگار خوشنویسی و رئیس شورای عالی انجمن خوشنویسان ایران)، عبدالمحمد زاهدی (استاندار قزوین)، محصص مستشاری (رئیس انجمن خوشنویسان قزوین)، آقای داوودی و سرکار خانم زرآبادی (نمایندگان محترم قزوین در مجلس شورای اسلامی) و جمعی از هنرمندان و هنردوستان در سالن اداره امور شعب بانک‌های ملی استان قزوین برپا شد.

در این نشست بعد از قرائت بیانیه هیئت داوران، ۳ اثر برگزیده در هر رشته، معرفی شد. در این دوره دوسالانه خوشنویسی ۷۵۰ اثر به دبیرخانه ارسال شد که از میان آنها ۲۱۰ اثر به نمایشگاه راه یافتند. در مرحله اجرای حضوری ۱۸ نفر در بخش نستعلیق، ۱۴ نفر در رشته ثلث و نسخ و ۱۱ هنرمند به مسابقه حضوری بخش شکسته دعوت شدند. غلامحسین امیرخانی، علی شیرازی، علی‌اشرف صندوق آبادی، امیراحمد فلسفی و احمد پیله‌چی دررشته نستعلیق، یدالله کابلی خوانساری، محمدحسین عطارچیان و مجتبی ملک‌زاده در گرایش شکسته نستعلیق و در شاخه نسخ و ثلث سیدمحمد حسینی موحد، احمد عبدالرضایی و احمد فارس داوری این آثار را برعهده داشتند.

پنجمین دوسالانه خوشنویسی قزوین

پنجمین دوسالانه بین‌المللی خوشنویسی ایران بزرگداشت ملک ‌محمد قزوینی در گرایش‌های نستعلیق، شکسته نستعلیق، ثلث و نسخ و در بخش‌های مسابقه و نمایشگاه (آثار استادان و شرکت‌کنندگان) از سوی دفتر هنرهای تجسمی با همکاری موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین برگزار شد.

سخنان ریاست محترم انجمن خوشنویسان استاد غلامحسین امیرخانی

ایشان سخنانشان را اینگونه آغاز کردند که حضور مسئولان و مدیران ارشد باعث دلگرمی ما می شود. استاد امیرخانی فرمودند که ما افتخار می کنیم که شاگردی می کنیم. یکی از امتیازات بزرگ میراث های گرانقدری را که در کشور ما از پایه های فرهنگ و تمدن این سرزمین است و این امیدواری را داریم که توانسته باشیم رعایت آن ماموریت و امانتی که به ما سپرده می شود از گذشتگانمان که با ذوق اندیشی خودشان به آن معنا بخشیده اند به کشور ما و مردم ما و فرهنگ ما و ما به این ترتیب با این داشته ها می توانیم در تمام دنیا افتخار و پیوست داشته باشیم. بهتر است که ما تشویق شویم، حمایت شویم تا دلگرم شویم.

سخنرانی استاد امیرخانی در پنجمین دوسالانه شهر قزوین

استاد امیرخانی در ادامه بیان کردند که از سال 1329 که انجمن خوشنویسان ایران تشکیل شد، ابتدا به این موقعیت ما وارد شدیم از لحاظ خوشنویسی که صاحب تشکیلات شدیم و داشتن تشکیلات و سازمان موجب می شود که تمام مشتاقان و علاقه مندان مستعد دری به رویشان باز می شود که عدالتی که واقعاَ از جانب آفریدگار عالم به کسانی که در موردی صاحب استعدادی هستند و باید پرورش پیدا بکنند و به درستی و به عدالت برخورد شود و رشد یافته شود. قبلا امکانات اگر کسی داشت آشنا داشت، به محضر فلان استاد راه پیدا می کرد ولی داشتن تشکیلا این امکان را برای همه جوان های مملکت فراهم کرد. امروز ما 320 و چندتا شعبه داریم در تمام ایران و نزدیک به 15 شعبه در کشورهای غربی داریم که استادان و هنرمندان و همکاران ما سعی می کنند تا جایی که ممکن است این فرهنگ را و این هنر را و این رشته ارتباط و مودت را به بچه های ما در بیرون از وطن دوباره به نوعی پیوند بزنند. اتفاقا جا دارد که مسئولان ارشد فرهنگی به این نکته توجه کنند که الان بیشتر از همیشه دانشجویان هموطنان ما در خارج از کشور هستند. آیا برای این ها فکری شده که بتوانند در آن جاهایی که پرجمعیت هستند بتوانند انها را سازمان دهی و پشتیبانی کنند؟

وی افزود که انجمن خوشنویسان ایران در سال 50به این نکته قائل شد و بیشتر توجه کرد که چندین خط ارزشمند تاریخی که هر کدامشان جزو بهترین نمونه های هنر تزئینی در دنیا به حساب می آیند و عین حال عامل معرفتی هستند که تمام آنچه که اندیشه و ذوق مردم ما در طول تاریخ چندهزار سال توانستند آن را بالنده کنند، پرورش دهند عمق ببخشند و در حداقل یک کلام و زبان این همه معنی بگنجانند که اگر بخواهیم نمونه های درخشانشان را بیان کنیم چندین ساعت هم کم است.

پنجمین دوسالانه خوشنویسی

همین اندازه بنده اکتفا می کنم که این نکته مهم در خاطر اولیان انجمن واجب شد که برای احیای سه رشته دیگر هنری که در طول تاریخ جایگاه عجیبی داشتند اما امکانات مملکت و یا دلایل متعددی بود که جای توضیحش اینجا نیست تا حدود زیادی فراموش شده بود. خط شکسته، خط ثلث، خط نسخ، احیا شد و به جایی رسید که بیانش امروز موجب افتخار همه ماست، مخصوصاَ در این مسابقات اخیر دوسالانه و همچنین در جشنواره های فرهنگی و خوشنویسی که در جای جای مملکت داریم، بانوان عزیز و گرامی ما در حد استادان تراز اول مرد هنرنمایی می کنند. در طول مدت مثلاَ 4 دهه یا بیشتر از 4 دهه یا 45 سال یک جریان چندین صدساله تا حدود زیادی فراموش شده احیا شد و علاوه بر آن به گونه ای ترسیم و تنظیم شده که برنامه تشکیلاتی ما با آن عدالتی که همه جا سخنش هست و خودش کمتر پیدا می شود رعایت شده. یعنی الان در تمام شهرستان های کوچک حتی، ما خوشنویسان و استادان هنرمند تراز اول داریم. البته باز من اخیراَ شاهد یک جزوه درخشان هنرمندانه ای بودم از یکی از هنرمندان جوان قم که خط محقق را که بسیار زیباست و دستاوردهای ویژه ی ذوق مردم مملکت ماست بصورت بسیار زیبا و درخشان و استادانه ای در جریان فعالیت خودشان قرار دادند.

استاد امیر خانی در ادامه فرمودند به این نتیجه میخواهم برسم در عرایض کوتاه خودم که ما امیدواریم انشاالله توانسته باشیم امانت داری خوبی کرده باشیم که این امانت تاریخی و میراث گرانقدر هنری ما در این دوران به حدی از بالنگی رسیده که موجب افتخار هست و جداَ بنده هم به سهم خودم تشکر می کنم از حمایت مدیران محترم استان قزوین در همه جایگاه ها و مقامات که حمایت کردند، از اداره کل فرهنگ و ارشاد که این دوسالانه ها پنجمین دوره اش را طی می کند و با دقت و البته که هر دوره با امتیازات بیشتری و اینکه دستاوردهای جدیدی را ما مشاهده می کنیم از یک تداومی که رو به رشد دارد و کمیت در مقابل کیفیت کاملاَ مشاهده می شود که در حال رشد است. بنده به سهم خودم تشکر می کنم و امیدوارم که این جریان ادامه پیدا کند و نمونه ای و الگویی شود برای دیگر استان ها. به هرحال از این بابت سعی داشتم که خیلی کوتاه عرض مطلب داشته باشم که خسته کننده نباشد.

نمایشگاه دوسالانه قزوین

در ادامه مراسم با نظر هیئت داوران برترین های خوشنویسی ایران در پنجمین دوسالانه بین المللی خوشنویسی ایران در بخش نستعلیق بدین شرح معرفی شدند: مصطفی عابدینی از استان قزوین در رتبه اول قرار گرفت، رتبه دوم یادگار خیام از تهران و رتبه سوم سید حیدر موسوی از قزوین معرفی شد.

همچنین مجتبی شریفی از اصفهان، سلیمان میری از تهران، علی خیری حبیب آبادی از اصفهان، سید مرتضی جعفری از مازندران، هادی سید خانی از خراسان رضوی و احمد احمدی از اصفهان و پیمان سادات نژاد از ایلام، اصغر محمدی البرز از قم، سعید زمزیا از کرمانشاه، حمید رضا توکلی از اصفهان شایسته تقدیر شناخته شدند.

در بخش شکسته نستعلیق، رتبه اول تعلق گرفت به فردین ولیزاده از تهران، رتبه دوم حافظ رنجبر از کردستان و رتبه سوم شمس الدین مرادی از ایلام شد.

در این رشته یونس رضایی از قزوین، امیر دانش مراغی از آذربایجان شرقی، مهدی منصوری از ایلام، محمود رحیمی عهد از تهران، ذبیح الله لولوئی مهر از استان البرز، میثم صدری از تهران و گوهر همایی از قزوین شایسته تقدیر شناخته شدند.

برترین های رشته نسخ در دوسالانه بین المللی خوشنویسی ایران هم بدین شرح برگزیده شدند.

رتبه اول الهام میرطلایی از اصفهان، مجید سعید کافی از سمنان، عذرا عبدالله پور از اصفهان،زهرا میبدی از قم، مصطفی رضایی از اصفهان و زهرا شیرازی پور از البرز هم مورد تجلیل قرار گرفتند.

برترین خوشنویسان بخش ثلث هم معرفی شدند و بر اساس نظر هیئت داوران، مجید داستانی از قم در جایگاه اول ایستاد، علی ایرانی از قم در رده دوم جای گرفت و رتبه سوم به علی احسان پور از خراسان رضوی رسید.

در این رشته شایسته تقدیرها: احمد خوانساری از قم، نفیسه تقوی از قم، احسان کاظمی از تهران شناخته شدند.

در این دوسالانه به نفرات نفر اول ۱۵ میلیون تومان، نفر دوم ۱۰ میلیون تومان و نفر سوم ۸ میلیون تومان به همراه تندیس اهدا شد.

دوسالانه خوشنویسی در قزوین

در پنجمین دوسالانه بین المللی خوشنویبسی ایران در قزوین بیش از ۷۵۰ اثر شرکت داده شد که از میان نها ۲۱۰ اثر به بخش داوری راه یافت و در نهایت آثار برگزیده و شایسته تقدیر شناخته شدند.

گزارش از: بتول ابوالقاسمی

امتیاز خود را ثبت کنید