یکی از اهداف مهم آموزشگاه خط و قلم، پرروش مدرس خوشنویسی با خودکار است که با استفاده از روش آموزشی خط و قلم آمادگی های لازم را در تدریس برای سایر افراد چه به صورت حضوری و همچنین آموزش مجازی به دست آورند و تاکنون نیز علاقمندان بسیاری توانسته اند در این عرصه نقش موثر خود را ایفا نمایند. در کنار فعالیت های مختلف در عرصه آموزشی، همکاری های متفاوت دیگری نیز با ما تجربه می کنند که بسیار برایشان لذت بخش بوده و علاوه بر جنبه کار آفرینی، فرهنگ زیبایی خوش نویسی و خوش خط بودن را به شکل بسیار عالی معرفی نمایند. یکی از معلمین و مدرسین خوشنویسی که آینده بسیار درخشانی پیش روی خود می بیند و با تلاش خود جایگاه بسیار مناسبی در آموزشگاه خط و قلم کسب نموده و به عنوان یکی از مدرسین نمونه آموزشگاه می باشد آقای سعید رفیعی می باشد.

آقای رفیعی بعد از گذراندن دوره های آموزش خوشنویسی با خودکار در آموزشگاه، هم اکنون با قابلیتهای ارزشمند خود در پرورش دست خط افراد به صورت حضوری و مجازی فعالیت دارد. لازم به ذکر است که ایشان در برنامه ریزی های آموزشی آموزشگاه نیز همکاری مناسبی دارند.

در ادامه مصاحبه ای که با ایشان صورت گرفته را مطالعه نمائید

سلام، لطفاً خودتان را برای ما معرفی کنید و بگویید که چند سال است مدرس خوشنویسی با خودکار این آموزشگاه هستید؟

با سلام خدمت همه هنرجویان و دوست‌داران هنر خوشنویسی. خیلی خوشحالم از این که امروز این فرصت نصیبم شد که در خدمت شما باشم. من سعید رفیعی هستم، متولد بهمن 1370 و دانشجوی کارشناسی ارشد رشته شیمی. من از سال 90 به طور حرفه‌ای وارد این آموزشگاه شدم و با این آموزشگاه کار کردم در واقع با یک نگرش جدید و دید تازه ای به این هنر کار خودم را شروع کردم.

شما خط خوشی نداشتید یا دوست داشتید هنر خوشنویسی را بیاموزید؟

هر دو مسئله برای من بود. اما چیزی که بیشتر از همه مرا راغب کرد که به سمت خوشنویسی بروم، یا به سمت خط خوب، داشتن علاقه بود. من هر وقت که یک نمونه کار خوشنویسی می‌دیدم و یک خط خوب می‌دیدم، به حدی به وجد می‌آمدم و ذوق می‌کردم که تصمیم گرفتم خودم هم در این قضیه نقشی داشته باشم و در این ماجرا مسیری را دنبال کنم و وارد دنیای خط شدم که هنوز هم در این مسیر دارم پیش می‌روم.

مدرس خوشنویسی با خودکار

از زمانی که دست خط خوب و زیبایی پیدا کردید، اعتماد به نفستان بیشتر شده است؟

قطعاً تأثیر داشته است. به خاطر این که من دارم فعالیتی را انجام می‌دهم که به آن علاقه دارم و همیشه به خاطر خوب بودن دست خط در هر جایی و هر مکانی از من تعریف شده است و همین مسئله اعتماد به نفس من را خیلی بیشتر کرده است.

دست خط خوب تا چه اندازه در شغل و حرفه شما تأثیر گذاشته است؟

دست خط در بیشتر فعالیت‌های روزمره من تأثیر داشته است. همین که چیزی را می‌نویسم، فرمی را پر می‌کنم و بیشتر افراد جامعه از این دست خط لذت می‌برند و این هنردوست بودن جامعه را می‌رساند که نکته بسیار عالی است. خیلی خوب است که مردم درک می‌کنند و به خط علاقه نشان می‌دهند. توصیه می‌کنم به آنها که دست خط خوب را دنبال کنند. همین که در جمع می‌نشینند و از آنها خواسته می‌شود که متنی را بنویسند و حتی خودشان در تنهایی‌های خودشان شعری را برای خودشان بنویسند، باعث می‌شود که هم اعتماد به نفسشان بالا برود و هم تنهاییشان پر بشود.

فکر می‌کنید استعداد چقدر در داشتن خط خوب مؤثر است؟ سهم پشتکار و تمرین را در این فرآیند چقدر می‌دانید؟

نمی‌شود نقش استعداد را نادیده گرفت، استعداد نقش مهمی را دارد. اما این که نداشتن استعداد باعث شود ما از خواسته‌هایمان دور بشویم و تمرینی نکنیم و تلاشی نداشته باشیم، اصلاً توجیه مناسبی نیست. من این جمله را زیاد شنیدم که می‌گویند اول تمرین، بعدش تمرین، تمرین و تمرین. به نظر من این جمله خیلی درست است و در هنر خوشنویسی خیلی کاربرد دارد. استعداد مهم است، اما نقش بیشتر از استعداد را تمرین دارد. هر چقدر بیشتر تمرین کنند، زودتر به نتیجه و هدفشان می‌رسند.

نحوه آشنایی خودتان را با آموزشگاه خط و قلم برای ما توضیح دهید؟

من به خاطر علاقه‌ای که به خط و زیبا نویسی داشتم، خیلی دنبال این بودم که یک آموزشگاه خوب، یک محیط مناسب، یک استاد خوب را برای آموزش پیدا کنم. با پرس و جویی‌هایی که کردم، به بهترین جایی که رسیدم آموزشگاه خط و قلم بود. با استاد خانی آشنا شدم و ایشان من را در مسیر درست هدایت کردند که اینجا از ایشان خیلی هم تشکر می‌کنم. این یک آشنایی کوتاه من با آموزشگاه نبود و این رویه همین طور ادامه پیدا کرد و هنوز که هنوز است خودم را هنرجو می‌دانم و به هیچ وجه خودم را یک مدرس خطاب نمی‌کنم. چون هنوز هم دارم یاد می‌گیرم. خوشنویسی به هیچ وجه انتهایی ندارد.

چطور شد که وارد دنیای تدریس شدید؟

دنیای آموزش خط و تدریس یک موضوع مهمی بود برای من. این که اول به صورت یک هنرجو وارد خط و قلم شدم، کار کردم و یاد گرفتم و به خاطر علاقه شدیدم، آقای خانی من را هدایت کردند در مسیر درست و بعد از گذراندن یک سری دوره فشرده و تمرینات سختی که در این مسیر داشتم، ایشان در آموزشگاه خط و قلم من را وارد کارگروه خودشان کردند و وارد اتاق فکر خط و قلم شدم. این رویه همین طور ادامه داشت، ادامه داشت تا به صورت یکی از مدرسین خط و قلم وارد فعالیت تدریس شدم. تدریس در واقع یک جور درس دادن به خودم است در مرحله اول خودم دارم به خودم آموزش می‌دهم و بعد به هنرجوها. این دنیای تدریس برای من واقعاً دنیای بزرگی است و تجربه فوق العاده خوبی برای من است.

نمونه پیشرفت هنرجو با تدریس آقای سعید رفیعی

آیا شرکت در کلاس‌های خوشنویسی را توصیه می‌کنید و آن را به دوستانتان هم پیشنهاد می‌دهید؟

شرکت در کلاس‌های خوشنویسی را من به همه پیشنهاد می‌کنم. به تمام کسانی که برای زیباتر کردن هنر دستشان، برای خارج شدن از این فضای امروزی روزمره‌ای که داریم، چون به هر حال یک خط خوب خیلی در روحیه تأثیر دارد. من این را به همه پیشنهاد می‌کنم که قطعاً به دنبال علایقشان بروند. فرق نمی‌کند که در چه سنی باشند، در چه مرحله‌ای باشند، چه شغلی داشته باشند، اینها اصلاً به نظر من مهم نیست. مهم این است که علاقه داشته باشند و به دنبالش بروند. دنبال یک آموزشگاه و یک استاد خوب بروند و شروع کنند به آموزش خط و خوشنویسی که می‌تواند شروع خوبی برای آنها باشد. این که در زندگی ماشینی امروز و روزمرگی‌هایی که دارند، بنشینند یک خطی بنویسند با دست خط زیبا، قطعاً خستگی روزشان را در می‌کند و خودشان از فعالیتشان و هنر دستشان لذت ببرند و این لذت بردن بهترین و مثبت‌ترین نکته این قضیه است.

این مطلب هم بخوانید : کتاب سرمشق خوشنویسی

امتیاز خود را ثبت کنید