آموزشگاه خط و قلم در طول چندین سال فعالیت در حوزه آموزش خوشنویسی، به این مفتخر است که تعداد بی شماری از افراد علاقمند به حوزه خوشنویسی را به شکل مناسبی پرورش داده و به عنوان یک مدرس در سطح کشور معرفی نماید. امروز مصاحبه ای را با یکی از این افراد موفق خواهیم داشت که در ادامه این مصاحبه را ببینید و بخوانید.

سلام عرض می‌کنم خدمتتان. اگر ممکن است خودتان را معرفی بفرمایید.

با نام و یاد حضرت حق. محمد سینا درافشانی هستم. متولد سال 1367 و تحصیلاتی غیر مرتبط با رشته هنر داشتم. مثل سایر عزیزانی که در شهر تهران و یا سایر نقاط کشور زندگی می‌کنند، رشته مهندسی را دنبال کردم، ولی بعد از مدتی یک سری گرایشات به رشته هنر پیدا کردم که باعث شد در کلاس خط و خوشنویسی شرکت کنم.

محمدجان چه دلیلی باعث شد که به شرکت در دوره‌های خط و خوشنویسی علاقمند بشوید.

فکر می‌کنم علاقمندی همان کلید اولیه باشد و اینکه شما این توانمندی را داشته باشید که بتوانید به هنگام نوشتن یک جمله و یا یک بیت شعر، دستخطی خوش از خود به جا بگذارید و آن را به زیباترین شکل ادا کنید. چیزی که برای من بسیار حائز اهمیت بود، این بود که به هنر خوشنویسی خیلی علاقمند بودم، ولی هیچ گونه پیش زمینه فکری در مورد آموزش و یا ادامه آن نداشتم و این نگرانی در من وجود داشت که اگر در کلاس‌های مرتبط شرکت کنم، آن نتیجه مطلوب در من حاصل نشود. بنابراین، تصمیم گرفتم که از خط با خودکار شروع کنم که خوشبختانه سرآغاز بسیار خوبی برای من بود، به خاطر اینکه در ابتدای امر با کلیاتی که نیاز بود به طور کامل آشنا شدم و توانمندی‌های خودم را در این هنر به خوبی سنجیدم و با آموزش‌های خوبی که وجود داشت، توانستم راهم را بهتر ببینم و پیدا کنم.

پیدا کردن راه برای شما در چه سالی شروع شد

تقریباً خیلی مدت طولانی از این اتفاق نمی‌گذرد. من اواخر سال 95 بود که با آقای خانی آشنا شدم. ایشان مدرس بسیار خوبی در زمینه خطاطی با قلم و خودکار هستند، ولی من تصمیم داشتم به واسطه همان امری که در ابتدا گفتم (علاقه‌‌ای که داشتم ولی سد ذهنی که مانع آن می‌شد)، از خطاطی با خودکار شروع کنم و در حال حاضر خیلی هم از این اتفاق خوشحال هستم. در همین راستا، در آموزشگاه‌های خط و قلم آموزش دیدن را شروع کردم و همه مراحل آموزشگاه را طی کردم. در ابتدا خط نستعلیق و در ادامه دوره‌های خط شکسته نستعلیق و دوره‌های فشرده را سپری کردم.

از نظر خودت این دوره‌های آموزشی خط و قلم چه تأثیری بر روی اعتماد به نفس شما داشته است

به طبع خیلی زیاد. اولاً به خاطر اینکه متدها و آموزش‌های موجود در خط و قلم با سایر آموزشگاه‌ها تفاوت دارد. اما اگر بخواهم صراحتاً به سؤال شما پاسخ بدهم، باید بگویم که در برخی از آموزشگاه‌ها یکپارچگی لازم در آموزش وجود ندارد و این پراکندگی موجب می‌شود که نتوان در بازه زمانی مشخص به نتیجه دلخواه دست پیدا کرد که در نهایت دلسردی و از دست رفتن انگیزه را به دنبال خواهد داشت. چیزی که من در اینجا تجربه کردم در واقع تلفیق یکپارچگی، نظم، متد جدید و علمی بود که کمک می‌کرد تا بتوان در زمان مناسب به خواسته‌ای که مد نظر است رسید. در این مجموعه بستر مناسبی برای آموزش فراهم است، به طوری که اگر شخصی بخواهد خطش را بهبود ببخشد به راحتی به خواسته خود می‌رسد و یا اگر مثل من تمایل داشته باشد تا با این فضا بیشتر آشنا شود و یا این هنر را ادامه دهد، فضای مناسب برای وی فراهم می‌شود. فکر می‌کنم این مهم‌ترین چیزی بود که من در این آموزشگاه و از آقای خانی یاد گرفتم.

در مورد افرادی که بر اساس نیازهایشان تمایل دارند تا به دنبال این هنر بروند، سهم استعداد را در این زمینه به چه اندازه‌ای می‌بینید

آقای خانی در این زمینه نظر درستی دارند و آن این است که نه تنها خوشنویسی بلکه هر هنری در ابتدای امر یک علم است. یعنی از یک سری اسلوب و ساختارها تشکیل شده است. وقتی که افراد این اسلوب و ساختارها را فرا می‌گیرند و با پشتکار و ممارست آن را ادامه می‌دهند، می‌توانند تا درجات بسیار بالا پیش بروند. این مسئله فقط مختص خوشنویسی نیست و در مورد کلیه شاخه‌های هنر صدق پیدا می‌کند. البته من تصور می‌کنم مهم‌ترین کلیدی که وجود دارد، علاقه و ممارست است. بر فرض مثال، شاید فردی مثل من استعداد کمتری داشته باشد اما با تمرین‌های 3 الی 4 ساعته به نتیجه دلخواه برسد، در صورتی که شاید فرد دیگری علاقه و استعداد بیشتری داشته باشد و با تمرین کمتر به نتیجه مطلوب دست پیدا کند. البته فکر می‌کنم که مهم‌ترین نقش را تمرین و تکرار ایفا می‌کند، به خاطر اینکه تکرار باعث بلوغ خط می‌شود و موجب می‌شود تا اشکالات آشکار بشود. ضمن اینکه می‌توان تمامی ساختارها را در ناخودآگاه ذهن سپرد و اجرا کرد. من تصور می‌کنم هر فردی که علاقه و پشتکار لازم را در این زمینه داشته باشد، می‌تواند تا سطوح بسیار عالی پیش برود.

کیفیت کلاس‌ها را به چه صورتی برآورد می‌کنید

خوشنویسی یک هنر سنتی به حساب می‌آید که در کلاس‌های خط و قلم سعی بر آن شده است که با حفظ احترام برای این سنت و رعایت نکات اصیل و زیبا، از تکنولوژی‌های جدید استفاده شود تا فرآیند آموزش برای هنرجویان بهتر و مفیدتر شود. فکر می‌کنم نکته‌ای که بسیار حائز اهمیت است این باشد که می‌توان درس‌ها را چه به صورت حضوری و چه به صورت مجازی فرا گرفت. درس‌ها به صورت پکیج آماده شده است. در صورتی که هنرجویان در بخشی از آموزش به مشکلی برخورد کنند، می‌توانند مجدد به عقب بازگردند و مشکلات را برطرف کنند. آموزش مجازی خط این امکان را برای هنرجویان فراهم کرده است که با فراغ بال و در هر برهه‌ای از زمان که شرایط مهیا است، بتوانند از این پکیج‌های آموزشی استفاده کنند. به نوعی می‌توان گفت این آموزش مختص به یک زمان خاص نیست. از نحوه نوشتاری به طور کامل فیلم تهیه شده است که می‌توان در آن حرکت دست استاد، حرکت قلم بر روی کاغذ و… را مشاهده کرد. به طور کل، تمام نکات به صورت یکپارچه و صحیح بیان شده است. همین باعث می‌شود تا حاشیه‌ها از بین برود و به حرکتی روان‌تر و سریع‌تر در مسیری که به دنبالش هستیم، سوق پیدا کنیم.

به عنوان سؤال آخر، بفرمایید که با توجه به این که افراد موقعیت‌ها و مشاغل مختلفی دارند، شرکت در کلاس‌های خوشنویسی را به همه توصیه می‌کنید

من فکر می‌کنم که افراد مختلف با سلایق و نیاز‌های مختلف می‌توانند از این کلاس‌ها استفاده لازم را ببرند. ممکن است فردی به واسطه شغلش به دنبال بهبود دست خطش باشد. شاید فرد دیگری به دنبال تجربه این فضا باشد و تمایل پیدا کند در آینده زمان بیشتری را برای فراگیری این هنر صرف کند. به طور کل، افراد مختلف با اهداف مختلف می‌توانند در کلاس خوشنویسی شرکت کنند. سرعت فرآیند یادگیری، تصحیح اوراق به صورت آنلاین، به روز بودن آموزش‌ها، استفاده از خودکار برای بهبود خط از مواردی است که باعث می‌شود این کلاس‌ها برای اقشار مختلف مفید و کاربردی باشد. بنابراین، من به افرادی که دوست دارند در زمان درج یک جمله و یا بیت شعر، دارای خطی با سیمای خوش باشند و یا سایر افرادی که به هر دلیلی به دنبال بهبود ظاهر خط خود هستند و می‌خواهند تا تأثیرگذاری بیشتری بر دیگران داشته باشند، حضور در این کلاس‌ها و یا هر کلاسی که در روند خوش خطی آنان موثر است و از اساتید خوب و ارزشمندی بهره می برند را توصیه می‌کنم.

خیلی ممنونم که وقتتان را در اختیار ما قرار دادید

من هم تشکر می‌کنم. امیدوارم اوقات خوشی داشته باشید.

مشاهده ویدیوی مصاحبه در آپارات

امتیاز خود را ثبت کنید