حتما برای شما هم پیش آمده که در یک مهمانی، ایستگاه اتوبوس، سر کلاس درس یا محیط کار، برخوردی کوتاه با فردی داشته باشید ولی تا مدت‌ها در ذهنتان باقی مانده باشد. من بارها به این موضوع فکر کردم که چه چیزی باعث می‌شود آدم‌ها آنقدر برایمان خاص و جذاب شوند که تا مدت‌ها آنها را به خاطر بسپاریم. مگر آدم‌های خاص چه ویژگی‌هایی دارند؟! بعضی‌ها تصور می‌کنند خاص بودن یعنی لباس پوشیدن طبق مد و فشن، آرایش موها به سبک ستاره‌های هالیوودی یا گوش کردن موزیک‌های خارجی. البته با تمامی این روش‌ها میتوان کمی تفاوت ایجاد کرد ولی کمی تفاوت باعث ماندگاری نمی‌شود. از طرفی پیرو سبک و مد خاصی بود،ن همیشه تاثیرگذاری مثبتی ندارد و شاید بیشتر از اینکه باعث خاص بودنمان شود، ما را در میان جمع اطرافیان انگشت نما کند. در این مطلب قصد داریم با معرفی سه تکنیک خاص بودن؛ کاری کنیم که در ذهن‌ها ماندگار شوید. با ما همراه باشید.

چه چیزی ما را خاص می‌کند؟

برای اینکه در دید افراد خاص باشید؛ باید بتوانید توجهشان را جلب کنید. روانشناسان معتقدند که ارتباط مستقیمی بین توجه ارادی یا غیر اداری و درصد ماندگاری آن در ذهن وجود دارد. بنابراین هر چیزی که توجهمان را جلب کند مدت زمان بیشتری در ذهنمان باقی می‌ماند. قطعا دوست ندارید شما را با ویژگی‌های منفی به خاطر بسپارند. پس برای انتخاب روش‌های جلب توجه باید به تاثیر روانی مثبت آن هم اهمیت بدهید. یکی از بهترین تکنیک‌های جلب توجه مثبت، یادگیری مهارت‌های جدید و متمایز است. همینطور دیگر آدم‌های خاص دو ویژگی مهم دارند. آنها با اعتماد به نفس و اصیل هستند و این اصالت و اطمینان را میتوان در سبک زندگی، باورها و منش‌شان دید. آدم‌های خاص به دنبال چیزهای رگ و ریشه‌دار هستند، اصیل صحبت می‌کنند، اصیل می‌نویسند و اصیل رفتار می‌کنند.

فرض کنید در روز تولدتان یکی از عکس‌های مورد علاقه‌تان را روی تخته در ابعاد بزرگ هدیه بگیرید. این یک هدیه جدید و امروزی است که حتما شما را خیلی خوشحال می‌کند. حالا تصور کنید به عنوان هدیه همین تصویر را به صورت نقاشی شده به شما بدهند. صادقانه بگویید؛ شگفت زدگی‌تان چندین برابر نمی‌شود؟ این افزایش هیجان و شگفتی طبیعی است به این خاطر که هنر نقاشی نسبت به عکاسی قدمت و اصالت بیشتری دارد. به همین خاطر یکی از روش‌های خاص بودن؛ آشنایی با مهارت‌ها و هنرهای اصیل و یاد گرفتن آن‌ها است.

1- رسم الخط فارسی؛ یک اصالت درونی

اگر دوست دارید خاص باشید؛ بخت با شما یار است و دست برقضا یکی از کهن‌ترین و اصیل‌ترین هنرهای ایرانی را در اختیار دارید که با کمی توجه میتوانید آن را فرا بگیرید و در زندگی روزمره‌تان استفاده کنید. تعجب نکنید؛ منظورم رسم الخط فارسی است. از زمان‌های دور تا به حال همیشه آدم‌های خوش خط از جایگاه اجتماعی ویژه‌ای برخوردار بودند و سایرین برایشان احترام خاصی قایل می‌شدند. در قدیم خوشنویسان نورچشمی‌های پادشاه و برترین کاتبان دربار بودند و این رویه در زندگی روزمره مان هم البته با کمی تغییر ادامه دارد.

برای مثال؛ تا به حال دیده‌اید که مبصر کلاس بدخط باشد؟ در زمان تحصیل و دانشگاه‌تان چند بار از استادان گله و شکایت شنیده‌اید که چون نتوانستند خط بدتان را بخوانند نمره سوالی را به شما نداده‌اند؟ داشتن خط خوب برای آقایان در خدمت سربازی هم چاره ساز است و میتواند شانس آنها را برای داشتن دوره سربازه بی‌دردسر و یک سمت پشت میز نشینی بیشتر کند.

2- خطاطی و خوشنویسی

اگر دو تابلوی خوشنویسی از اشعار مولانا یا حافظ روبه رویتان قرار دهند با این تفاوت که یکی با استفاده از فونت‌های خوشنویسی کامپیوتری تولید شده باشد و دیگری با دست خط شخصی استاد خوشنویس؛ کدام یک از تابلوها را انتخاب می‌کنید؟ حاضرید برای تابلوی تولید شده با فونتهای آماده کامپیوتری هزینه کنید؟

طبیعتا نه. اصالت تابلوی خوشنویسی به نگارش دستی آن است. چنین کالایی حتی در آن سوی کره زمین محبوبان و علاقه‌مندان خاص خود را دارد و میتوانید با آویختن آن به دیوار منزل یا محل کارتان از زیبایی‌هایش لذت ببرید. خوشنویسی یک پیشنهاد عالی برای یادگیری مهارت جدید و جلب توجه است. چون بسیار کابردی است و به طور میانگین روزی چهار الی پنج بار (مثل یادداشت برداری روزانه، نوشتن فیش بانکی و پشت نویسی چک، پر کردن فرم‌های اداری و..) با آن سرو کار دارید. همین استفاده زیاد آن باعث می‌شود تا آدمهای بیشتری شما را به خاطر بسپارند.

3- امضای شخصی منحصر به فرد

همانطور که دست خط افراد میتواند یک جنبه هویتی خاص باشد، داشتن امضای شخصی منحصر به فرد هم استایلی متفاوت و چشمگیر به شما می‌دهد. به همین دلیل است که افراد برای انتخاب امضایشان وسواس و دقت زیادی به کار می‌برند. چون یک امضا میتواند ویژگی‌های پنهان شخصی‌تان را بر ملا کند.

سخن آخر

خاص بودن و ماندگاری؛ ویژگی‌های جذابی هستند و آدم‌ها فارغ از نژاد و جایگاهشان برای دستیابی به آن تلاش می‌کنند. اولین گام برای خاص بودن، داشتن اصالت است. حتی داشتن اصالت در نوشتن از اصیل سخن گفتن مهم‌تر است چرا که امام صادق (ع) می‌فرمایند: «کم رنگ‌ترین نوشته‌ها از پررنگ‌ترین حافظه‌ها ماندگارترند.» شاید با سخن زیبا و آراسته در جمع، برای لحظاتی افراد را تحت تاثیر قرار دهید ولی یک نوشته خاص و منحصر به فرد به صورت رسم الخط یا امضای شخصی تا سال‌های دور از شما برجا می‌ماند. اگر دوست دارید از شما به عنوان فردی خاص یاد کنند و تا زمان‌های دور در خاطره‌ها باقی بمانید؛ روی دست خط و امضایتان سرمایه‌گذاری کنید. اگر تکنیک‌های جالبی برای خاص بودن می‌شناسید، آن را در قسمت نظرات همین پست با ما به اشتراک بگذارید.

امتیاز خود را ثبت کنید