معلم ها به ما کمک می کنند تا آدم های بهتری شویم. من هم مثل شما در طول زندگی بارها این جمله کلیشه ای را در پاسخ به اهمیت و ضرورت شغل معلمی شنیده ام. اما این بار می خواهیم به مناسبت روز معلم از زاویه دیگری به معلم ها نگاه کنیم. به نظرتان ویژگی یک معلم خوب چیست؟ چطور یک معلم میتواند آدم ها را در مهارت ها و ابعاد وجودی تغییر دهد یا بهتر کند؟

همه ما در طول زندگی یکی دو فرد تاثیرگذار داریم. نه لزوما الگو. در مورد خودم هیچ وقت الگوی ثابتی نداشتم. به نظرم همه آدم هایی که در مهارت، دانش، کسب و کار یا حتی شخصیت و ادب فقط یک قدم از ما جلوتر هستند، پتانسیل الگو بودن را دارند. پس در موقعیت های مختلف میتوان از آنها به عنوان یک الگو یاد کرد. اما یکی از معلم های دوران تحصیلم همیشه جایگاه خاصی در ذهن و قلبم داشت. به نظر شما چه خصوصیاتی باعث شده با وجود بیست سال تحصیلات آکادمیک، همچنان در جای مخصوصی از ذهنم باقی بماند؟!

ویژگی یک معلم خوب چیست؟

گمان می کنم عمده ترین اهداف معلم روی ماندگاری و تاثیر گذاری او نقش دارد. آموزگاران بزرگ، انسان هایی حرفه ای و رهبرانی خوب هستند. زیرا میتوانند 4 فاکتور ارزشمند را در افراد به تحرک وادار کنند.

1- آموزش

معلمی که تربیت و آموزش بچه ها را به عنوان یک مربی دوست دارد، همیشه از انتقال دانش و اطلاعاتش به دانش آموزان خود خوشحال است. برای اینکه از درک آنها اطمینان کسب کند علاوه بر شیوه های متداول به دنبال برنامه های کاربردی و جانبی است. سبک آموزش منحصر به فردی دارد و همواره درگیر انگیزه دادن و الهام بخش برای یادگیری دانش آموزش است.

2- الهام بخشی

یکی از عمده ترین اهداف معلم الهام بخشیدن به دانش آموزان در تمام جنبه های زندگی است. بچه ها شبیه موم های ساده و انعطاف پذیری هستند که برای دستیابی به شکل اصلی وجودی خود نیازمند آموزش هستند. بنابراین بزرگترین وظیفه معلم را میتوان «الگو شدن» دانست. معلم میتواند علاقه ها را به سمت و سویی مشخص هدایت کند طوری که یک دانش آموز یا دانشجوی بی علاقه به فردی مشتاق یادگیری تبدیل شود. یک معلم بزرگ الهام بخش افراد برای دانستن درباره زبان، ریاضیات، نجوم و هنر است. همانطور معلمی که درس تاریخ را به داستان هایی سرگرم کننده و هیجان انگیز تبدیل می کند، الهام بخش افراد برای بیشتر دانستن است.

3- یادگیری

معلمی یکی از آن شغل هایی است که باعث می شود هر روز چیزهایی جدید یاد بگیرید، به امید اینکه این دانش را با دیگران به اشتراک بگذارید. معلم ها با تدریس خودشان هم مانند یک دانش آموز بیشتر یاد می گیرند. اشکالات کار و نوآوری های جدید را پیدا میکنند و این به تنهایی میتواند یکی از ملاک های اعتبارسنجی و ویژگی یک معلم خوب باشد.

4- تغییر

روند آموزشی شبیه یک دریاچه کوچک است. اگر معلم به بهبود کیفیت آموزش کمک نکند و شیوه های تدریس یا یادگیری قبلی را بازنگری و اصلاح نکند زمان زیادی نمی گذرد که دریاچه زیبا تبدیل به مردابی متعفن می شود که هیچ موجود زنده ای قادر به زندگی در آن نیست. به همین دلیل است که در جوامع پیشرفته آموزش و پرورش در اولویت و بالاتر از سایر مشاغل قرار دارند.

نقش معلم خوشنویسی و علت خوش خطی در دانش آموزان

هنوز هم به خوبی تصویر نمره دادن معلم و صدآفرین هایی که در انتهای برگه های امتحانی با دست خط زیبای خودش مینوشت را به خاطر دارم. احتمالا یکی از اولین جرقه ها برای داشتن یک خط خوش در هر دانش آموزی با دیدن خط معلمش اتفاق می افتد. مانند یک الگوی حقیقی در موقعیتی درست که میتواند علت خوش خطی در دانش آموزان و هدفی برای یادگیری اصولی خط باشد.

با این وجود چرا باید از معلم خوشنویسی کمک گرفت؟ وجود یک معلم متخصص در زمینه خوشنویسی چه کمکی به خوش خطی دانش آموزان می کند؟

تغییر نگرش و ایجاد اشتیاق

دست خط یکی از مولفه های بروز شخصیت افراد است. شاید افراد کمی به اهمیت آن توجه داشته باشند. با این حال واقعیت هرگز تغییر نمی کند. ولی همیشه و در هر سنی فرصت برای توسعه و ارتقای دست خط وجود دارد. یکی از وظایف معلم خوشنویسی ایجاد علاقه و تشویق برای یادگیری خط است. او شما را با تکنیک هایی جذاب به ادامه آموزش مشتاق می کند.

تدریس اصولی قواعد نگارش

یکی از دلایل خوش خطی دانش آموزان به خاطر آگاهی آنها از اصول نگهداشتن قلم است. شاید کمی عجیب باشد ولی نحوه نگه داشتن قلم و مداد روی خط شما اثر می گذارد. این یکی از اولین آموزش هایی است که معلم خوشنویسی به شما می دهد.

  • نحوه استقرار حروف و کلمات
  • آموزش جلوگیری از شکستگی و لرزش خطوط
  • فاصله درست و میزان نزدیکی استاندارد کلمات و حروف در جمله
  • شیوه های نقطه گذاری حروف و..
  • بخشی دیگر از نکاتی است که یک معلم خوشنویسی به شما یاد می دهد.

شناسایی ایرادات و اصلاح سریع

برای افرادی که از دست خط مناسبی بر خوردار نیستند یا قصد تغییر دست خط خود را دارند. معلم خوشنویسی ابتدا اشکالات موجود در دست خط را تعیین کرده و سپس با ارائه تمرین هایی مناسب به اصلاح شیوه نگارش می پردازد.

کادوی روز معلم ؛ هدیه روز معلم چی بخریم؟

فقط چند روز تا روز معلم، این الگوهای دوست داشتنی باقی مانده است. هر سال مدارس و دانش آموزان روز معلم را برای قدردانی از معلمان جشن می گیرند ولی هدیه واقعی برای معلم ها زمانی است که دانش آموزان به انسان هایی خوب تبدیل شده و در کسب و کار و حرفه شان موفق شوند. با این وجود اگر دوست دارید یک یادگاری زیبا به معلم خود بدهید و با این کار احترام و محبتتان را ابراز کنید، برای روز معلم لوح تقدیری رو آماده نموده ایم که با چاپ آن به همراه هر هدیه دیگری از معلم خود تقدیر نمائید.

نظرات و پیشنهادات

“معلم من با جذبه بود و پشتکار زیادی برای یاد دادن داشت. تقریبا به خاطر ندارم از توضیح دادن های مکرر یک مساله برای 45 دانش آموز شلوغ خسته یا بی حوصله شده باشد. خیلی صبور بود. چهره اش بشاش و گشاده نبود و زیاد نمی خندید ولی قطعا قلبش مهربان بود طوری که از میان دلسوزی هایش برای ارتقای مهارت های بچه ها می توانستید آن را درک کنید. در نمره دادن سختگیر و جزیی نگر بود به همین خاطر گرفتن نمره 17 در درس ها طعم بیست داشتند.” حالا که فکر می کنم شایسته یک جایگاه خاص در ذهن و قلب شاگردانش بود. شما اینطور فکر نمی کنید؟

شما هم میتوانید خاطرات به یاد ماندنی تان از دوران تحصیل یا معلم های مختلف تان را در بخش نظرات پست خط و قلم با ما به اشتراک بگذارید. منتظر خاطره بازی هایتان هستیم.

امتیاز خود را ثبت کنید