مهارت فردی چیست؟ خوشنویسی را میتوان یک مهارت فردی دانست؟ اکثر افراد معتقدند که خوش خطی روحی سرشته از زیبایی و لطافت را با خود حمل می کند. به همین دلیل است که وقتی یک دست خط زیبا یا خطی خوش می بینیم به وجد می آییم. ذات آدمی هنر را می شناسد و به زیبایی راغب و علاقه مند است. با این توصیف تردیدی برای دسته بندی خوشنویسی به عنوان یک هنر وجود ندارد. اما در این پست خط و قلم می خواهیم چهره ای پنهان و محجور از خوشنویسی را با همدیگر کشف کنیم. ما را در این اکتشاف همراهی کنید.

مهارت فردی چیست؟ مهارت های فردی و بین فردی را آنالیز کنید

مهارت فردی یا Personal Skill، مجموعه ای از توانایی های درونی و ذاتی شما برای انجام وظایف و کارهای متفاوت است. زمانی که برای اولین بار تمرین زبان فارسی دوره دبیرستان که مربوط به توصیف یک موقعیت بود را انجام دادم بدون اینکه متوجه باشم از توانایی نوشتنم استفاده کردم. سالها گذشت تا به صورت عینی با این مهارتم آشنا شدم و توانستم آن را برای رسیدن به اهدافم برنامه ریزی کرده و با آن ارتباط برقرار کنم. اما در طول تمام این سالها این توانایی در من وجود داشت.

بنابراین توانایی ها میتوانند آشکار یا پنهان باشند اما تا زمانی که به وجودشان پی نبرید و از آن ها استفاده نکنید به عنوان بخشی از مهارت فردی شما محسوب نمی شوند. لزوم پیدایش علم توسعه مهارت فردی همین پنهان بودن یا گاهی کمرنگ ماندن برخی از این توانایی ها است.

برای معرفی مهارت فردی از واژه توانایی درونی و ذاتی استفاده کردم ولی حقیقت این است که شما حتی میتوانید برخی از توانایی ها را یاد بگیرید. من معتقدم هر چیزی که یاد بگیرم مانند یک نقش روی لوح وجودی ام ثبت می شود و رد پایش روی من به صورت نگرش، تفکر یا بخشی از اعتقاداتم باقی می ماند. به همین دلیل مهارت های فردی که توسعه دادم و یا به مرور کسب کردم را به عنوان بخشی از وجودم می دانم.

دسته ای از توانایی ها را به عنوان مهارت روابط بین فردی می شناسیم. اینکه بتوانید در موقعیت های حساس و دشوار به خودتان مسلط باشید و استرس یا اضطراب را کنترل کنید به تعامل شما با جمع و دیگران کمک می کند پس یک مهارت روابط بین فردی است. دامنه مهارت روابط بین فردی را میتوان در قالب مهارت های اجتماعی، ارتباطی، شغلی و.. نیز گسترش داد.

یک کاغذ و خودکار بردارید و کارهایی که فکر می کنید در آن مهارت دارید را یادداشت کنید. اگر در یک جمع راحت و بدون استرس صحبت می کنید یا به سادگی یک همایش را میزبانی می کنید، شما یک سخنور هستید و مهارت کلامی خوبی دارید. اگر کاری را به شما محول کنند میتوانید وظایف را به اجزای کوچک تری تقسیم کنید و هر وظیفه را به فردی مناسب بسپارید، نتایج را جمع آوری کرده و روی روند کار نظارت کنید، مهارت فردی شما در حل مسئله، هماهنگی و برنامه ریزی است.

برخی از مهارت های فردی عبارت است از:

  • برنامه ریزی برای مسائل
  • توانایی یادگیری موثر مفاهیم جدید
  • پرس و جو و مطالبه گری
  • مهارت انگیزه دادن به خود
  • مهارت های مشاهده دقیق
  • گزارش نویسی
  • توانایی تخمین و ارزیابی
  • مهارت حل مسئله
  • خلاقیت و ایده پردازی
  • مهارت نوشتاری
  • ارتباطات کلامی و شفاهی
  • توانایی تصمیم گیری سریع و عاقلانه
  • نظم شخصی، زمانبدی وظایف و مسئولیت ها و..

همانطور که می بینید ارتباط تنگاتنگی بین توانایی و مهارت فردی با مهارت روابط بین فردی (اجتماعی، ارتباطی یا مهارت های کسب و کار) وجود دارد. به عنوان مثال: شما نمی توانید در یک کار گروهی موفق باشید اگر توانایی هایی مانند زمانبندی وظایف، یادگیری مفاهیم جدید یا پرس و جو و مطالبه گری را نداشته باشید.

خط خوش یک مهارت نوشتاری است!

چینی ها داشتن خط خوش و خوشنویسی را یک سنت و بخشی از فرهنگ خود می دانند و معتقدند که خوشنویسی یک پرورش دهنده طبیعی است. در ادامه شش اعتقاد آن ها در مورد خوشنویسی را بیان می کنم:

  1. خوشنویسی آرامش روح را گسترش می دهد و آن را از تحریک و آشفتگی باز می دارد.» شاید برایتان پیش آمده باشد که موقع عصبانیت یا وقتی که درگیری فکری زیادی دارید بدون آن که متوجه باشید روی هر برگه کاغذی که دم دستتان است با قلم چیزی بکشید یا بنویسید. اکثر افراد حداقل یک بار این تجربه را داشته اند. حقیقت این است که برخی تکنیک های نوشتن روی آرامش اعصاب موثر است.
  2. خوشنویسی و تمرین خط خوش صبر شما را زیاد و ذهن شما را فعال می کند.
  3. خط خوش درک شما را از طریق آنچه می بینید و به آن توجه می کنید افزایش می دهد.
  4. مفهوم زیبایی شناسی را در آدمی پرورش می دهد. به شما کمک می کند که قدردان زیبایی باشید و به ایجاد آن کمک کنید.
  5. راهی برای داشتن انصاف و عدالت قلبی است. زیبا نویسی نیروی محرک روح آدمی است و با خوب نوشتن می توانید کاراکتر و شخصیت خود را به خوبی اصلاح کنید.
  6. تمایل افراد به یادگیری را بهبود می بخشد. توجه به فرهنگ و سنت های کهن و قدردانی از بابت تاریخ و نوشته های کلاسیک موجود، حس دانایی بیشتر و کشف تازه ها را در افراد بیشتر می کند.

به نظر من هنر وقتی شکل واقعی خودش رو نشان میدهد که خلاقیت در آن همراه باشد و تا زمانی که در حال تقلید باشیم هنر در معنای واقعی شکل نگرفته است.

به کلماتی که در این شش نکته برجسته شده اند، نگاه کنید:

  • آرامش (مهارت فردی: دوری از استرس و اضطراب و کنترل داشتن روی خود)
  • صبر و ذهن فعال (ذهن فعال یکی از ابعاد مهارت فردی خلاقیت است)
  • درک و توجه (برای داشتن مهارت حل مسئله ضروری است)
  • زیبایی شناسی (داشتن نگاه زیبابین و درک زیبایی از نازیبایی، سطح سلیقه و تفکر افراد را بالا می برد و یکی از مولفه های داشتن تفکری نقادانه است. تفکر انتقادی یکی از مهارت های فردی و بین فردی است.)
  • اصلاح (عدالت قلبی یک یادآوری برای وجود مشکل و حس نیاز به تغییر است. این اصلاح کردن نمادی از انعطاف پذیری شخصیت است.)
  • یادگیری (شما را یاد مهارت فردی اهل مطالعه بودن نمی اندازد؟!)

اکنون قضاوت کنید. آیا خوشنویسی یک مهارت فردی است، یک هنر یا هر دو؟!

نظرات و پیشنهادات

خوشنویسی در ایران نشان دهنده اهمیت انتقال پیام است. اهمیت خوشنویسی تنها به دلیل ماهیت ویژه و زیبایی آن در نگارش نیست بلکه با دین و آیین اسلامی ایرانیان نیز عجین شده است. در تاریخچه خط تحریری در ایران نمونه های متنوعی از خطوط برای نگارش کتاب آسمانی مسلمانان استفاده شده که یکی از معروف ترین آن خط کوفی است. سیر تحول خط کوفی و دلیل پیدایش خطی به نام نسخ تنها به این دلیل بوده که خوانایی حروف و آواها در هنگام خواندن کلمات عربی قرآن کریم برای افراد غیر عرب آسان شود. در نتیجه خط خوش و خوانا در گذشته علاوه بر یک مهارت فردی وسیله و ابزاری در جهت توسعه مهارت های ارتباطی (مهارت روابط بین فردی) بوده است.

نظر شما درباره جایگاه خوشنویسی به عنوان یک مهارت فردی یا هنر چیست؟ دیدگاه خودتان را در بخش نظرات سایت خط و قلم با ما به اشتراک بگذارید.

توجه شود: خوشنویسی و خوش خطی در اینجا برای موضوع خط تحریری بیان شده و در مقوله خوشنویسی با قلم شرایط بسیار متفاوت است که خارج از بحث این مقاله می باشد.

امتیاز خود را ثبت کنید