راز آدم های خلاق چیست؟ چطور خلاق باشیم؟ شاید برایتان کمی عجیب باشد ولی خلاقیت نیاز به ورزش دارد. برای اینکه عضلات قوی و تناسب اندام داشته باشید، ورزش می کنید. پس منطقی است که برای خلاق شدن هم تمرین کنیم. اما چه تمرینی؟ در این پست خط و قلم شما را با روش های داشتن خلاقیت در تفکر، کسب و کار و تمرین های افزایش خلاقیت آشنا می کنیم. با ما همراه باشید.

برای قرن ها افراد خلاق برای اکثریت جامعه نمادی دست نیافتنی و خارق العاده بودند. اما خلاقیت یک مهارت است که با یاد گرفتن تکنیک های آن میتوانید تاثیر خلاقیت در زندگی را احساس کنید. مدتی پیش در دانشگاه استنفورد روی 200 دانشجو و بزرگسال مطالعه ای انجام شد. در این آزمایش از افراد خواسته شد تا پیش از اندازه گیری خلاقیت در تفکر یکی از 4 کار زیر را انجام دهند.

  • نشستن روبروی یک دیوار خالی
  • راه رفتن روی یک تردمیل که رو بروی دیواری خالی بود
  • قدم زدن در محوطه و فضای باز
  • نشستن روی یک ویلچر و گشتن در فضای باز

نتایج آزمایش نشان داد که افرادی که تحرک داشتند چه در فضای باز یا محیط بسته (رو بروی یک دیوار خالی روی تردمیل) میزان خلاقیت ذهنی شان بیشتر از گروه های دیگر بود.

نویسنده ها هم وقتی در خلق پیچیدگی های داستانی و شخصیت های داستانی به بن بست فکری می خوردند، راه می روند. هوای آزاد میتواند روی عملکرد بهتر افراد تاثیر بگذارد. کافئین هم کاری مشابه انجام میدهد و باعث بهبود عملکرد مغز می شود. تحرک مانند نوشیدن کافئین چرخ دنده خلاقیت را به حرکت می اندازد و به شما کمک میکند تا ایده هایی خلاقانه و تفکری خاص داشته باشید. چون این فعالیت باعث ایجاد اتصالات جدیدی در مغز شما می شود. همانطور که میدانید با افزایش سن و گذشت زمان پیوندهای بین اتصالات مغز از بین میرود پس برای اینکه بتوانیم مغز را به عملکرد بهینه و بالای خودش برگردانیم نیاز به محرک هایی روتین و قوی داریم.

چگونه میتوانیم تفکر خلاق داشته باشیم؟

یکی از نمودهای تاثیر خلاقیت در زندگی مربوط به زندگی حرفه ای و کسب و کار افراد است. تمامی افرادی اعم از کارفرماها، استارت آپ ها و فریلنسرها برای موفقیت به خلاقیت نیاز دارند. به همین دلیل اگر نگاهی به آگهی های استخدامی بیاندازید کلمه خلاقیت در تفکر را به عنوان یک خصوصیت اصلی در استخدام کارجوها زیاد می بینید. شما با تحرک بدنی میتوانید مهارت بروز خلاقیت را چند برابر کنید. ولی کسب مهارت تفکر خلاق به 4 تمرین ساده نیاز دارد:

1-«سه گانه های خودتان» را بسازید!

استیو جابز از اول با طراحی یک گوشی هوشمند شروع نکرد. او فقط ایده برای یک تلفن همراه ساده داشت و به مرور سعی کرد تا آن را بهتر و بهتر کند. بیایید صادق باشیم، هیچ دستورالعمل اختصاصی برای خلاقیت وجود ندارد. خلاقیت یک مهارت است که دقیقا در درونتان وجود دارد. یک مهارت شخصی که باید آن را از اعماق وجودتان بیرون بکشید. نوع خلاقیت بسته به تخصص، علاقه و نوع تفکر شما متفاوت است. به همین دلیل نوآورانه است. اگر فرقی بین خلاقیت من و شما وجود نداشت که همه ما شبیه یک نمونه کپی بودیم نه خلاق و مبتکر. برای اینکه خلاقیت در تفکر داشته باشید در مواجه با هر موضوع یا ایده ای سه گانه های زیر را از خودتان بپرسید:

1. چه اتفاقی میافتد اگر من آن (عقیده، شی، کسب و کار و…) را تغییر ندهم؟ 2. اگر میخواستم در 10 سال آینده از آن استفاده کنم چه چیزی را در مورد آن بهبود میدادم؟ 3. اگر یک سرمایه مناسب و کافی برای بهبود آن داشته باشم چکار می کردم؟ این سه گانه ها به شما کمک می کند تا جنبه های دیگری از یک موضوع را ببینید و ایده هایتان را گسترش دهید.

2- رویاپردازی را تمرین کنید

این یک حقیقت بزرگ است که بدانید تفکر خلاق لزوما محصول IQ یا روشنفکری شما نیست که از بدو تولد همراهتان باشد. کسی را می شناختم که دیدن سریال های احساسی و عاشقانه آسیای شرقی یکی از سرگرمی‌هایش بود. وقتی از او دلیلش را میپرسیدم می گفت: «زندگی روزمره به اندازه کافی سریع، خشک و خشن هست می خواهم احساس داشتن را تمرین کنم.»

زندگی بیش از حد ماشینی همراه با دغدغه های زیاد و استرس، ما را دچار رخوت روزمرگی می کند. در حالی که خلاقیت هنر طور دیگر دیدن است. به نظرم آدمهایی با تفکر خلاق چشم سوم دارند. آنها یاد گرفته اند از دو یا چند جهت به مسائل نگاه کنند و رویاپردازی یکی از راه ها برای ایجاد وسعت دید است. وسعت دیدی که از مرزهای منطق و واقعیت عبور می کند.

3- تفکر خلاق را با زمان یکپارچه کنید

اعضای تیم گوگل موظف هستند روزی 20 دقیقه روی ایده های پروژه های جدید یا بعدی فکر کنند. یکی از نقاط ضعف ما برای خلاقیت، نداشتن زمانبندی است. این قانون تفکر خلاق ساده است: باید روزانه یا هفتگی حداقل 1 ساعت به خودتان زمان بدهید. در این بازه به تمرین خلاقیت در زمینه های مختلف بپردازید یا حتی میتوانید تمرین های افزایش خلاقیت این پست را دنبال کنید.

4- ایده ها را در آسانسور بگذارید!

استیو جابز در شرکت اپل به دنبال نوآوری در محصولات موجود بود. او این محصولات را اختراع نکرد بلکه سعی کرد نمونه بهتری از آن را ارائه کند و این دلیل موفقیت در رقابتش با سایر برندها بود. در بسیاری از موارد می شنویم که افراد میگویند: «من فلان ایده را برای اولین بار داشتم» یا «من چیزی شبیه آن را پیشنهاد کردم ولی کسی به من گوش نکرد». شاید شما هم یک ایده فوق العاده داشته اید ولی به اندازه کافی آن را هیجان انگیز بیان نکردید که نتوانسته نظر مخاطبین را جلب کند.

یک مثل قدیمی می گوید: اگر نتوانید در سه جمله ایده تان را بگویید پس هیچ ایده ای ندارید. یکی از مهمترین مهارت ها در خلاقیت توصیف کوتاه و واضح یک ایده است. سه جمله به زمانی 2 الی 3دقیقه ای برای بیان یک ایده نیاز دارد به اندازه زمانی که یک آسانسور از طبقه پایین به بالا می رود. این مهارت را میتوانید با تمرین زیاد بدست بیاورید.

تمرین های افزایش خلاقیت

تاکنون گفتیم که داشتن تحرک و راه رفتن، پرسیدن سوالات جدید در مورد چیزها، رویاپردازی و تمرین مداوم ذهنی میتواند باعث بروز تاثیر خلاقیت در زندگی شود. برخی دیگر از تمرین های افزایش خلاقیت عبارت است از:

  • نقاشی کنید. لازم نیست حتما تصویری خیره کننده و بی نظیر بکشید با خط خطی کردن شروع کنید. راهکارهای گرم کردن دست روش خوبی برای شروع است.

  • خلاقیت درباره تحرک و ایجاد پیوندهای جدید مغزی است پس یک کار جدید یاد بگیرید یا کارهای قبلی را با شیوه ای بهتر انجام دهید. اگر دست خط خوبی دارید خوشنویسی یاد بگیرید یا سعی کنید دست خط خودکاری تان را بهتر کنید.
  • شعر یا داستان بنویسید. یادداشت کردن اتفاقات روزانه یا حتی بازنویسی خواب هایی که شب گذشته دیده اید به شما کمک می کند تا برای رویاپردازی و کسب خلاقیت در تفکر تمرین کنید.
  • بازی های فکری انجام دهید. بازی های جمله سازی و پیدا کردن کلمات به تقویت خلاقیت ذهنی کمک می کنند.

نظرات و پیشنهادات

آدم های خلاق و مبتکر نه از سیاره دیگری آمده اند و نه ژن برتری دارند. آن ها یاد گرفته اند برای هر موضوعی به دنبال جنبه های متفاوت باشند. برای دیدن تاثیر خلاقیت در زندگی شخصی و کسب و کارتان و داشتن تفکری خلاق باید در انجام تمرین های خلاقیت ممارست داشته باشید. در این حالت میتوانید چشم سوم و مهارت مخفی وجودتان یعنی خلاقیت را آشکار کنید. شما چه تمرین های دیگری برای افزایش خلاقیت می شناسید؟ پیشنهادات خودتان را در بخش نظرات سایت خط و قلم با ما به اشتراک بگذارید.

امتیاز خود را ثبت کنید